زنان باردار دچار بی خوابی،  در معرض ریسک بالای دیابت هستند

طبق نتایج یک مطالعه جدید، زنان باردار به دلیل کمبود خواب در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، مطالعه محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا ارتباط بین طول مدت کوتاه خوابیدن را با افزایش میزان قندخون در زنان باردار نشان داده است.

دکتر سیریمون روتراکول، استادیار دانشگاه ایلینوی، در این باره می گوید: «مطالعات بیشتری در مورد نقش طول مدت کوتاه خواب بر ابتلا به دیابت بارداری وجود دارد.»

غالبا زنان باردار دچار دیابت بارداری می شوند، مشکلی که معمولا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری بروز می کند. اکثر متخصصان توصیه می کنند زنان باردار باید بین هفته ۲۴ و ۴۸ بارداری تحت آزمایش قندخون قرار گیرند.

در صورت افزایش قندخون زنان باردار، ریسک ابتلا به دیابت بارداری در آنان افزایش می یابد. از اینرو به آزمایشات بیشتری برای تشخیص دیابت بارداری نیاز است. معمولا هیچ علائمی در مادر بروز نمی کند، و میزان قندخون بعد از تولد نوزاد به حالت نرمال بازمی گردد.

معمولا نوزاد مادران مبتلا به دیابت بارداری دارای وزن بالا هستند. همچنین مادر هم در معرض ریسک بالای ابتلا به دیابت نوع۲ بعد از زایمان قرار دارد.

در این مطالعه، ۸ مطالعه قبلی که شامل ۱۷,۳۰۸ زن باردار بود که از لحاظ طول مدت خواب و دیابت بارداری مورد ارزیابی قرار گرفته بودند، بررسی شدند.

بررسی مطالعات نشان داد میانگین طول خواب کمتر از ۶ ساعت با ۱.۷ برابر افزایش ریسک ابتلا به دیابت بارداری مرتبط بود.

701

کد خبر: 850943

وب گردی

وب گردی