تاثیر جایزه‌های ادبی بر فروش کتاب‌های فرانسوی

پاییز فصل جوایز ادبی فرانسه است . این دوره آن قدر در فروش کتب فرانسه تاثیرگذار است (بدون در نظر گرفتن فروش خارجی) که موسسات بسیاری این تاثیرات را محاسبه کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، تا کمتر از دو هفته دیگر بازار کتاب فرانسه تغییرات بسیاری را احساس خواهد کرد، چراکه پاییز فصل جوایز ادبی فرانسه است و روزهای پایانی ماه اکتبر روزهایی سرنوشت‌ساز. شاید بعضی مخاطبان کلمه «سرنوشت‌ساز» را اغراق در توصیف این رقابت‌ها بدانند، اما بد نیست نگاهی کنیم به آماری که گ.اف.کا (موسسه تحقیق بازار مصرف) درباره تاثیر جوایز ادبی فرانسه در فروش کتاب‌های منتخب تهیه کرده؛ این آمار بازه زمانیِ ده سال اخیر را مبنا قرار داده است:

جایزه گنکور معمولا فروشی نزدیک به چهارصد هزار نسخه را برای کتاب منتخب تضمین می‌کند. جایزه بزرگ آکادمی فرانسه در رتبه بعدی قرار دارد که به محض انتخاب کتاب، نزدیک به دویست‌ و‌ بیست هزار نسخه بر فروش آن تاثیر می‌گذارد. پس از آن جایزه رونودو فروشی بالای صد و نود هزار نسخه را برای کتاب منتخب به ارمغان می‌آورد. جایزه فمینا صد و پنجاه هزار و جایزه خوانندگان مجله ال صدوبیست هزار نسخه بر تعداد کتاب‌های فروش‌رفته اضافه می‌کند. کم‌تاثیرترین جایزه اسم‌ورسم‌دارِ فرانسوی جایزه مدیسیس است که به نوبه خود نزدیک به پنجاه هزار نسخه فروش کتاب را جابه‌جا می‌کند. حالا دیگر راحت‌تر می‌توان با کلمه سرنوشت‌ساز کنار آمد، چراکه این جوایز به معنای واقعی کلمه بر سرنوشت کتاب و در نتیجه نویسنده‌اش تاثیر می‌گذارد.

هفته گذشته جایزه روژه نیمیه منتخب خود را شناخت و جایزه زبان فرانسه به منتخبش اهدا شد. فردا صبح، 24 اکتبر 2017، نامزدهای نهایی جایزه دسامبر مشخص خواهد شد و روز بعدش نامزدهای نهایی جایزه اینترالیه. روز بعدش، 26 اکتبر، دو جایزه آکادمی فرانسه و ژان ژیونو نامزدهای نهایی خود را معرفی خواهند کرد. 28 و 29 اکتبر دو جایزه دیگر منتخبین نهایی خود را می‌شناسند و روز 30 اکتبر معتبرترین جایزه فرانسه یعنی جایزه گنکور فهرست چند نفره‌اش را اعلام خواهد کرد و جایزه مدیسیس هم فهریت خودش را خواهد داد. درست روز بعدش جایزه رنودو اعلام می‌شود. منتخب نهایی هر کدام از این جوایز از ششم تا نهم نوامبر شناخته خواهند شد.

پس تا کمتر از دو هفته دیگر بازار کتب فرانسه شاهد نوارهای قرمزی خواهد بود که به نشان‌ برگزیده شدن در این جوایز، دورِ کتاب‌های منتخب خودنمایی می‌کند.

منبع: ایبنا

502

کد خبر: 850946

وب گردی

وب گردی