تهران – ایسکانیوز: رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی گفت: تا پایان سال 1404 استفاده از بتن 500 کیلوگرم بر سانتی متر مربع در کشور رواج می یابد.


محمد شکرچی زاده افزود: این پیش بینی در قالب طرح بتن 1404 صورت گرفته است و قصد این است که در این افق زمانی تولید، طراحی، اجرا و نگهداری بتن 500 کیلوگرم بر سانتی متر مربع در کشور متداول شود.


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر تولید این بتن در کشور بسیار کم است افزود: به دلایل نبود تولید انبوه بتنی با این مقاومت طراحان هم سازه هایی با مقاومت بالاتر را نمی توانند طراحی کنند در نتیجه هدف گذاری این پروژه براین است که تولید این محصول را در سطح ملی گسترش دهد و از حالت انحصار کاملا خارج کند چراکه پروژه بتن 1404 به منظور بهبود بخشیدن به کیفیت بتن مورد بهره برداری قرار گرفته است و ما امیدواریم این کار در سطح ملی گسترش پیدا کند.


شکرچی زاده اضافه کرد:یکی از وظایف مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی این است که بر روی موضوعات مختلف و مرتبط با راه و ساختمان اقدامات موثر انجام دهد، اما این موضوع نیاز به یک سازمان اجتماعی دارد تا تولید کنندگان، مصرف کنندگان و طراحان را در مورد این بتن با این مشخصات متقاعد کند. البته تشکل هایی هستند که به صورت غیردولتی با ما همراه اند، رسالت انجمن بتن، بهبود و افزایش سطح دانش عمومی و فرهنگ عمومی در ارتباط با این بتن است.


او گفت: با عملیاتی کردن این پروژه به نحو قابل ملاحظه ای در مصرف سیمان، صرفه جویی می شود و به دلیل اینکه بتن؛ از سیمان، آب و سنگ دانه تشکیل می شود،پرمصرف ترین بخش در ساخت و ساز است. هدف این پروژه این است که به عنوان یک رسالت ملی سرمایه های این مملکت را حفظ کند و هدف ما توسعه پایدار این پروژه است.


این استاد دانشگاه و متخصص در امور سازه ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما در کشور با آن مواجه هستیم این است که بسیاری بر این باورند که فقط باید مشکل کمیت مسکن را حل کرد و به کمیت مصالح آن نمی اندیشند و این باعث می شود تا برای عمر مفید آن سازه فکری نشود.


وی با بیان اینکه نمونه ای از این مشکلات را می توانیم در مسکن مهر شاهد باشیم گفت: اصولی که باید در مسکن مهر پیش گرفته می شد این بود که چند طرح مهندسی ارائه شود تا از بین آنها یک طرح توسط طراحان و مهندسین منتخب اعلام شود، اما متاسفانه این کار انجام نشد.


شکرچی زاده گفت: گاهی بین افزایش کمی و افزایش کیفی نسبت عکس وجود دارد. بر روی کمیت کار شده اما کیفیت قربانی می شود.


وی افزود: در ایران 3 برابر تولید دنیا، بتن تولید می شود.یعنی 70 میلیون تن سیمان در کشور تولید می شود که حدود 50 میلیون تن آن در حجم بتن مصرف می شود. در واقع یعنی تولید بتن کشور از تولید متوسط دنیا نیز بیشتر است .به گفته وی حجم مبادلات مالی بتن در کشور که 8 میلیون دلار است .


شکرچی زاده با موثر خواندن نقش رسانه ها در افزایش تولید و ملی شدن طرح بتن 1404 گفت: اگر رسانه ها بتوانند دغدغه کیفیت و عمر مفید را در مردم ایجاد کنند کمک بسیار بزرگی برای این پروژه انجام داده اند. سطح توقع مردم باید از بتن بالا رود. بتن هایی که امروز استفاده می شود از لحاظ مقاومتی تقریبا نصف مقاومت بتن های گذشته است. وی افزود: برج میلاد با بتن 350 کیلو گرم بر سانتی متر مربع ساخته شد. قطعا اگر آن زمان استفاده از این بتن ها، متداول شده بود، می توانست از نظر ظرافت شرایط بهتری داشته باشد و مسلما عمر و مقاومت سازه عظیم میلاد بیشتر می بود. امروزه اگر بخواهیم در یک کشور پیشرفته برجی با ارتفاع برج میلاد طراح کنیم حتما از بتن با مقاومت بیش از 50 مگاپاسکال استفاده می شود.


رییس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی در خصوص قیمت این بتن گفت: البته این موضوع بارز است که حدود 30 درصد افزایش قیمت در استفاده از بتن 1404 وجود دارد اما به دلیل صرفه جویی در بتن مصرفی و میزان کمتر آن نسبت به بتن های مورد استفاده فعلی این رقم چندان چشمگیر نخواهد بود و این موضوع باید به اطلاع مردم برسد که "بتن 1404" می تواند از لحاظ اقتصادی بسیار کم هزینه تر باشد.


وی با تاکید بر این نکته که باید از طریق رسانه ها اطلاع رسانی دقیقی در خصوص بتن جدید شود، گفت: هدف گذاری این پروژه عموم مردم هستند چراکه با مقاوم شدن ساختمان ها احتمال تخریب در هنگام وقوع زلزله بسیار کاهش خواهد یافت.

کد خبر: 85378

وب گردی

وب گردی