تهران- ایسکانیوز: عظیم زاده گفت: قوانین کار در ایران با حقوق کارگران در تقابل است به طوری که منجر به رواج استفاده از قراردادهای سفید امضاء شده است.
جعفر عظیم زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران با مد نظر قرار دادن طرح بهسازی قراردادهای کار که حدود 12 سال پیش از سوی اتحادیه های کارگری برای بهترشدن اوضاع کارگران و کاهش انعقاد قراردادهای سفید امضاء در مجلس شورای اسلامی مطرح شد اظهار داشت: در ایران قوانین بسیاری برای صیانت از حقوق کارگران وجود دارد اما تاکنون نتوانسته ضمانت اجرایی لازم را برای کارفرما به جهت انعقاد قرارداد رسمی و مستند با کارگر ایجاد کند.
این فعال جامعه کارگری قراردادهای سفید امضاء را بدترین شکل یک توافق کاری و حقوقی میان کارگر و کارفرما دانست و ادامه داد: وجود راه های گریز کارفرما در قوانین و نبود نظارت در اجرا منجر به آن شده تا پیمانکاران به راحتی از هرگونه تعهد شانه خالی کنند.
وی با تاکید بر رویکرد دولت در مقابله با انعقاد قراردادهای سفید امضا تصریح کرد: سال هاست که حمایت از حق کارگر در دولت به شکل وعده باقی مانده است و منجر به ان شده تا تعداد قراردادهای کاری به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
عظیم زاده با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در خصوص حفظ منافع کارگران ادامه داد: اتفاقاتی که ار سال گذشته تا به اکنون برای جامعه کارگری رخ داده است در ایران کم سابقه بوده به طوری که در اعتراضات محلی کارگران به منظور اخذ حقوق 2ساله شان، نیروی انتظامی وارد می شود و با اعمال خشونت کارگران را دستگیر و زندانی می کنند.
این فعال جامعه کارگری با مد نظر قرار دادن دستور لغو استخدام در شرکت های پیمانی افزود: این تصمیم دولت در در اواخر سال گذشته اخذ و ابلاغ شد که بیشترین تاثیر را در رواج قراردادهای سفید امضا داشت.
وی اعلام کرد: کارفرما در شرکت های پیمانی که اغلب هم از صنایع بزرگ به شمار می روند؛ این اختیار را داشتند تا قرارداد را سفید امضاء منعقد کرده و یا اصلا قراردادی بسته نشود.
عظیم زاده با اشاره به لایحه حمایت از تولید که هم اکنون دولت آن را در دست بررسی دارد گفت: طبق ماده 39 لایحه حمایت از تولید، کارفرما این اجازه را خواهد داشت تا به دلیل گوناگون اعم از کاهش تولید، اعمال تحریم تازه، تغییر شرایط سیاس و اجتماعی و... کارگر را اخراج کند.
وی تاکید کرد: این لایحه هیچ تناسبی با حق کارگر ندارد و کارفرما می تواند کارگر را امروز استخدام کرده و پس از یک روز اخراج کند.
این فعال حقوق کارگری با تاکید بر نزدیک نبودن تصمیمات دولت با منافع کارگران تصریح کرد: بهتر است دولت مقابله با قراردادهای سفید امضاء را در اولویت بعدی قرار دهد و ابتدا به سراغ ساماندهی شرکت های پیمانکاری که بر سر کارگر گذاشته است برود و حداقل حق کارگر را نیز درروزهای رکود تورمی در نظر بگیرد.
کد خبر: 85511

وب گردی

وب گردی