تهران- ایسکانیوز: «ما از افزایش قیمت دفاع نمی کنیم  چرا که گران شدن نان فشار بیشتری روی مردم می آورد.»


این گفته های یک نانوا به خبرنگار ایسکانیوز است.


نان یکی از نیازهای حیاتی مردم کم درآمد جامعه است. اقشار پایینی جامعه، نان را به عنوان غذای اصلی خود مصرف می کنند به همین خاطر مساله قیمت نان، برای این بخش از مردم اهمیت ویژه ای دارد.


از سوی دیگر قیمت کنونی نان، به زعم بسیاری از نانوایان، باعث متضرر شدن، خبازان شده است. در همین راستا مدتی است که مسئولان از «واقعی کردن قیمت نان» صحبت می کنند.


افزایش قیمت نان مطلوب ما نیست


نانوایی سنگکی در یکی از کوچه های فرعی میدان شهدا قرار دارد. وقتی خودم را معرفی کردم، از این که مشکلات خود را با یک خبرنگار در میان بگذارند بسیار استقبال کردند.


صاحب نانوایی، با اشاره به وضعیت قیمت آرد گفت: در حال حاضر قیمت نان در این نانوایی 600 تومان است که به صرفه نیست، چرا که تورم بالا رفته است اما قیمت نان از 30 ماه پیش تاکنون تغییری نداشته است.


او با مقایسه قیمت ها در چند سال اخیر، قیمت کنونی نان را ناعادلانه دانست، چرا که سه سال پیش قیمت مایع خمیر فریمان، که بهترین نوع است، از 10 کیلو 40 هزار تومان به 10 کیلو 150 هزار تومان رسیده است.


وی مزد کارگر را نیز مشمول تورم دانست و گفت: در حال حاضر چهار کارگر نانوا، در روز 350 هزار تومان دستمزد می گیرند.


وی ادامه داد: با بررسی این هزینه ها، قیمت واقعی نان هزار تومان است اما قیمت مصوب 600 تومان.


این نانوا گفت: ما چانه خود را کم نکردیم، از طرفی جوش شیرین هم نمی زنیم به همین خاطر هزینه های بالاتری داریم.برخی که تن به کاهش چانه ها داده اند، شاید مشکلات کمتری داشته باشند.


او شرایط سال های ابتدایی دهه 80 را بهتر از امروز دانست و ادامه داد: ما از افزایش قیمت دفاع نمی کنیم و بیشتر تمایل داریم، به جای گران کردن قیمت نان، سوبسیدها بازگردد و قیمت نان ثابت بماند چرا که گران شدن نان فشار بیشتری روی مردم می آورد.وقتی درباره مضرات یارانه ها و غیر رقابتی شدن بازار صحبت کردیم، وی گفت: تنها چیزی که می دانم این است که گران شدن نان اگر همراه با گران شدن آرد و خمیر مایه و ... باشد ، دردی از نانوایان درمان نخواهد کرد.


وی ادامه داد: نانوایی های شمال تهران، نان باکیفیت تر می زنند اما به قیمت بالاتر می فروشند. این کار برای مناطق ما ممکن نیست چرا که توان مالی مردم پایین است.


چونه را کم کردیم چرا که چاره ای نداریم


نانوایی تافتون حوالی پیچ شمیران است. سه نفر در حال تهیه نان هستند در حالی که مغازه بسیار خلوت است.


یکی از نانوایان که از دیگران جوان تر بود شروع به پاسخ دادن به سوالات کرد. وی گفت: سی ماه است قیمت نان ثابت مانده است اما قیمت تمام اجناس بالاتر رفته است و این مساله باعث شده است که وضعیت معیشتی نانوایان رو به وخامت باشد. وی گفت:قیمت نان تافتون در این مغازه 300 تومان است.


او ادامه داد: قیمت بالای آرد تنها مشکل ما نیست. نانوایان نیز مانند تمام مردم زندگی می کنند و تورم بالا در عرصه های مختلف به آن ها فشار می آورد در حالی که دستمزد آن ها تغییری نمی کند.


این خباز گفت: ما جوش شیرین مصرف نمی کنیم، چرا که جوش شیرین امروز قیمت بالایی دارد و کیلویی 6 هزار تومان است.


او ادامه داد: باید آزادسازی قیمت نان انجام شود تا مساله قیمت یکبار برای همیشه حل شود. همین امروز قیمت مصوب نان با واقعیت آن فاصله دارد و در شرایط کنونی قیمت واقعی نان باید 500 تومان باشد.


او گفت: ما چونه را کم کردیم و اتفاقا دو ماه پیش، بابت همین موضوع با بازرس درگیری داشتیم چرا که قیمت کنونی نان با چانه مصوب امکان پذیر نیست و ما چانه را کم کردیم و از این کار خود دفاع می کنیم.


دوباره به نان سوبسید ارائه دهید


ابتدای خیابان صفای غربی، کمی پایین تر از میدان امام حسین(ع) یک نانوایی بربری است. این نانوایی قدمتی طولانی دارد و یکی از شلوغ ترین نانوایی های منطقه است اما ساعت 10:30 صبح، مغازه خالی از مشتری بود.


یک نانوای مسن نزدیک آمد و به سوالات پاسخ داد. وی نیمه اول دهه 80 را دوره ای مناسب دانست و ابراز تاسف کرد که وضعیت به شرایط به زعم او نامناسب کنونی رسیده است.


او ادامه داد: 10 سال پیش، اوضاع کار مناسب تر بود اما امروز شرایط به جایی رسیده است که ساعت کاری کارگر از 5 صبح تا 11 شب است و عملا کارگر نانوا دیگر زمانی برای خانواده خود ندارد.


این نانوای مسن گفت: نان معمولی را 500 تومان و کنجدی را 600 تومان می فروشیم اما با این که شرایط اصلا مناسب نیست، چونه را دستکاری نکردیم. جوش شیرین هم بسیار کم مصرف می کنیم، انقدر کم که در مزه نان تاثیری ندارد. به این دلیل از جوش شیرین استفاده می کنیم که باعث می شود نان ترد و خوشمزه تر شود.


او ادامه داد: کم کردن چونه، کم فروشی است و ما این کار را انجام نمی دهیم اما مساله این است که شرایط کنونی اصلا مطلوب نیست. قیمت گاز، آرد، خمیر، بیمه و هر آن چیز که به تولید نان بستگی دارد بالا است، از طرفی کسانی هم که مغازه های استیجاری دارند، در صورتی که فروش بیشتری داشته باشند، از طرف مالک مغازه تحت فشار قرار می گیرند که اجاره بها را افزایش دهند.


این نانوا گفت: شنیدیم که قرار است قیمت نان افزایش یابد، این موضوع را هم ما قبول نداریم، چرا که فکر می کنیم این کار درست نیست و فشار بیشتری به مردم وارد می کند. از سوی دیگر قیمت واقعی نان امروز حدود هزار تومان است. ما ترجیح می دهیم که دولت سوبسید را به آرد بازگرداند، از طرفی نرخ بیمه و گاز نانوایی هم کم شود و قیمت نان همین نرخ باقی بماند.


ساعت کار طولانی است


رو به روی بیمارستان لبافی نژاد در خیابان پاسداران، نانوایی تافتون قرار دارد. ساعت 11:30 است و مغازه تا حدودی شلوغ است با این حال، نانوایان در بیان نظرات خود کوتاهی نداشتند.


یکی از نانوایان گفت: قیمت نان در این مغازه 300 تومان است اما کم است و حتی مزد کارگر نیز به اندازه کاری که می کند کم است.


وی توضیح داد که ساعت 4 صبح از خانه خود در مسعودیه تهران خارج می شود تا به محل کار برسد و شب هم وقتی به خانه می رسد بسیار دیرهنگام است. او با شوخی گفت: آنقدر که فرزندم من را نمی بیند به من می گوید دایی!!


او ادامه داد: مزد کارگر به ازای هر سه هزار نان، 60 هزار تومان است و این ناعادلانه است چون به طور مثال، فردی که پای تنور است روزی سه هزار بار باید دست خود را در تنور کند اما به ازای آن فقط 60 هزار تومان دستمزد می گیرد.وی با اشاره به میزان فروش نان گفت: درآمد ما در نانوایی تفاتونی غالبا به حدود یک میلیون 300 هزار تومان درماه می رسد.


نانوایی که در مقابل تنور قرار دارد، ادامه می دهد: از نانوا و کارگر نانوایی بدبخت تر نداریم.باور کنید مشکلات زندگی ما بالاست.


وی با تشریح وضعیت نانوایی ها در مناطق مختلف تهران گفت: نانوایی های جنوب شهر حقوق کمتر می دهند چرا که فروش کمتر است. دلیل این موضوع هم به تعداد بالای نانوایی ها در مناطق پایین شهر مربوط است. شمال شهر حقوق بالاتر می دهد اما محل زندگی کارگران با محل کار او فاصله زیادی دارد.


این خباز ادامه داد: نانوایی های سنگک و بربری شمال تهران، چونه بیشتری دارند و کنجد و بعضا سبزیجات در نان خود استفاده می کنند و به همین خاطر نرخ نان در این مناطق بیشتر است که البته به خواست مشتری این اتفاق می افتد.


نانوای دیگری در پاسخ به سوالی که در مورد استفاده جوش شیرین در نان بود پاسخ داد: ما از جوش شیرین به میزان کم استفاده می کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم، پشت نان خمیر می شود. در نان تافتون استفاده از جوش شیرین به میزان کم لازم است.


وی گفت: قیمت نان تافتون در حال حاضر باید، دانه ای 500 تومان باشد اما ما بیشتر دوست داریم شرایط مانند گذشته شود و سوبسید به نان بازگردد.


نانوای دیگر مثال از زندگی خود زد. او گفت: در سال 1380 حقوق من روزی چهار هزار تومان بود و با همین درآمد زمینی 300 هزار تومانی خریدم. حال برای ساختن آن زمین باید 600 هزار تومان پول آجر دهم. به همین خاطر فکر می کنیم بهتر است که قیمت ها مانند گذشته شود و تورم در همه زمینه ها متوقف شود.

کد خبر: 85830

وب گردی

وب گردی