ایسکانیوز - راهبرد: رییس جمهور آمریکا در اوایل این هفته تصریح کرد که هدف نهایی حمله به دولت اسلامی عراق و شام است: «حمله هوایی و پشتیبانی نظامی جهت انحطاط و در نهایت از بین بردن این گروه تندرو اسلامی». اما یکی از پناهگاه‌های امن داعش ممکن است در حال حاضر دوباره احیا شده باشد: سایت شبکه اجتماعی توییتر.

تغییرات مشاهده شده در همین اواخر روی داده است. در ماه ژوئیه، صفحه شخصی گروه الاعتصام بیش از 50.000 هزار نفر دنبال کننده داشته و مرکز رسانه‌ای این گروهک به نام الحیات نیز حساب‌های توییتر بیشماری را در نقش‌هایی که با یکدیگر تداخل داشته‌اند از جمله به نقل از کتاب مقدس ( اجناد ) و تولید دارایی‌های چند رسانه ای (الفرقان)، اداره کرده است. گروه‌های محلی دولت اسلامی دارای صفحات توییتر هستند و سازمان‌های وابسته نقش مهمی را در هماهنگی و گسترش دامنه ارتباطی این گروه‌ها بر عهده دارند و با توجه به همین موضوع ریتا کاتز، یکی از بنیان‌گذاران سایت اطلاعاتی و یک گروه نظارتی جهادی است.

کاتز در ماه ژوئن در پستی در وبلاگ خود چنین نوشت: «توییتر به علت سهولت دسترسی و به روزرسانی سریع آن برای تعداد نامحدودی از بینندگان به یکی از مهمترین ابزارهای گروه‌های تندرو تبدیل شده است. برخی از جهادگران در طول مبارزات خود به صورت زنده در صفحات خود فعالیت و گزارش‌های مربوط به زخمی و یا کشته شدن همرزمان خود و همچنین نتایج جنگ را بدون سانسور در این شبکه اجتماعی منتشر می‌کنند».

شاید مهمترین نقشی که توییتر برای دولت اسلامی ایفا کرد نقش انجمنی بود که بعضی از داوطلبانی که خواهان پیوستن به صف آن‌ها بودند سوالات خود را مبنی بر چگونگی مراحل ملحق شدن به این مبارزان تندرو در این شبکه مطرح می‌کردند. این شبکه همچنین برای آن‌ها به مانند ابزاری بود که به وسیله آن نیروهای جدید خود را کنترل نمایند ، نیروهایی که برای عضویت در این گروه‌ها مجبور بودند رمز عبور به شبکه‌های اجتماعی خود را به دست فراموشی بسپارند.

10631102_563844973721798_4812536034782385142_o

نمونه‌ای از صفحات ایجاد شده در توییتر توسط داعش


دولت اسلامی بدون استفاده از شبکه اجتماعی توییتر قادر نبود که تعداد مبارزان خود را به 10.000 نفر افزایش دهد ( تعداد نفرات داعش در حال حاض 30.000 نفر تخمین زده می شود)، اما این پدیده به طور خودبخودی در حال افزایش بود. بسیاری از کسانی که از طریق توییتر عضو گروهک داعش شدند، به محض آن‌که عضویت آن‌ها مورد قبول این گروهک قرار گرفت مشغول فعالیت تحت عنوان نام داعش در این شبکه شدند. مبین شیخ به عنوان یکی از اعضای سابق گروه طالبان و مامور اطلاعاتی کانادا اخیرا در مصاحبه با international Business Times اعلام نمود که جنگاوری یکی از سه شغلی است که به افرادی که تازه به این گروه ملحق می‌شوند ، ارائه می‌شود.

وی در این باره گفت: «پس از آن‌که شخص به وظایف جهادی خود عمل کرد، از طرف مقامات و یا به طور داوطلبانه در سمت دیگری در دولت اسلامی به فعالیت می‌پردازد که این سه پیشنهاد شامل  "عملیات شهادت طلبانه" ( یعنی خودکشی ) ، روابط رسانه‌ای و حتی عضویت در بخش پلیس است».

به عبارت دیگر هنگامی که عضو گروه داعش می‌شوید جان شما همیشه در معرض خطر است و فرقی نمی‌کند که در این گروه پلیس بوده و یا اینکه در پدافند هوایی فعالیت کنید.

در ماه ژوئن توییتر تعلیق صفحه‌های شخصی اعضای این گروهک تندرو را آغاز نمود و دولت اسلامی فعالیت‌های خود را از طریق شبکه گمنام فرندیکا و پس از آن دیازپورا و در آخر سایت اجتماعی روسی  وی کی پیگیری می‌کردند که در بعضی مواقع از آن به عنوان نسخه روسی فیس بوک نام برده می‌شود و چنین ادعا می‌نماید که 80 میلیون کاربر عضو فعال دارد (در مقایسه با توییتر با 270 میلیون کاربر عضو). توییتر به سوالات مرتبط با تعداد رسمی کاربران وابسته به گروه داعش پاسخی نمی‌دهد ، اما طبق صحبت‌های کاتز، داعش در حال حاضر هیچ کاربر عضوی در شبکه توییتر ندارد. این ادعا طبق سایر گزارش‌های منتشر شده در خارج از منطقه تایید شده است.

نمایندگان شبکه توییتر از هرگونه اظهارنظر در مورد این موضوع خودداری نمودند جز آن‌که طبق گفته آن‌ها صفحه کاربرانی که فعالیت آن‌ها قوانین این شبکه اجتماعی را نقض نماید، تعلیق خواهد شد.

این حرف به این معنی نیست که توییتر طرفدار گروه داعش است. اعضای یک گروه متحد به نام دالامون در اقدامی تلافی جویانه نسبت به آزار و اذیت مدیریت توییتر این هفته فیلم‌هایی را در این شبکه منتشر کرده و در آن‌ها خواستار کشتار کارکنان توییتر شدند.

یکی از سخنگویان توییتر در این باره چنین گفت که تیم امنیتی توییتر به همراه مقامات رسمی و مجریان قانون در حال بررسی صحت این تهدیدات هستند. همچنین حساب کاربری گروه دالامون بی درنگ به حالت تعلیق درآمد.

پس از سخنرانی چهارشنبه شب باراک اوباما در سالگرد حملات تروریستی 11 سپتامبر، بعضی از طرفداران عصبانی گروهک داعش از طریق توییتر و با یک متن 140 کاراکتری فرمان جهاد دادند. دو نمونه از این تهدیدات به شرح زیر است:

«راه زندگی من بر مبنای اسلام است، من از خلیفه حمایت می‌کنم و شانه به شانه دولت اسلامی به جهاد می‌پردازم.» ( شاهین زمان، 11 سپتامبر 2014)

«باراک اوبامای عزیز، امروز روز شادی است. من و پسرم ابوذر می‌خواهیم امروز را با یک میلک شیک جشن بگیریم و بزودی تو را خواهیم دید.» ( سیف الواحد، 11 سپتامبر 2014 )

اما این تهدیدات کوچک در مقایسه با آن‌چه که داعش قادر است در سایر رسانه‌های اجتماعی با گروه‌های کاربر کمتر انجام دهد، بسیار ترحم برانگیز، آشفته و نامنظم به نظر می‌رسد، زیرا آن‌ها در سایر شبکه‌های اجتماعی فیلم‌های خود را به نمایش گذاشته و نیروهای جدید را جذب گروه می‌کنند.

اما مرکز استراتژیک مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا صفحات اجتماعی مربوط به خود را در توییتر و فیسبوک راه اندازی نموده است تا از این طریق در ماه دسامبر پاسخ داعش را بدهد که در آن گفته بود: «دوباره فکر کن و به سمت ما بازگرد».

«کمپینی برای تسخیر قلب‌ها و ذهن‌ها در منطقه خاورمیانه». این مسئله چالش کوچکی نخواهد بود.

گفتگو به زبان عربی در شبکه توییتر در حال افزایش و لحن این صحبت‌ها نیز به طور فزاینده ضد آمریکایی است. تقریبا نیمی از مکالمات انجام شده در توییتر بر ضد ایالات متحده و ماهیت این حرف‌ها سیاسی است. اما مسئله این است که دولت اسلامی حداقل به طور رسمی نمی‌تواند در این مکالمات مشارکت داشته باشد.

منبع:Defense one

نوشته: پاتریک توکر

 

 
کد خبر: 85969

وب گردی

وب گردی