تهران-ایسکانیوز : بورس تهران مثبت شد. امروز به دنبال ارسال پالس های مثبت از مذاکرات هسته ای و احتمال برداشته شدن برخی تحریم های بانک مرکزی ، تقاضای قابل توجهی در تالار حافظ شکل گرفت. امروز در حالی شاهد رونق گرفتن معاملات و تشکیل صف های تقاضا در گروه ها و نمادهای مختلف بودیم که هنوز هیچ توافقی در تحولات بین المللی اتفاق نیفتاده و همه چیز در حد احتمال، شایعه و گمانه زنی است.
خودرویی ها را می توان به عنوان لیدر امروز بازار معرفی کرد که این گروه از همان ابتدای بازار با صف های خرید در نمادها رو به رو شدند. به دنبال خودرویی ها ،بیمه ای ها و واسطه گران مالی هم پر طرفدار شدند و صف خرید تشکیل دادند. در گروه محصولات شیمیایی و پتروشیمی هم امروز رفتار تغییر کرد و تقاضا افزایش یافت.
در این میان فلزی ها هم فرصت را غنیمت شمردند و به معدنی ها پیوستند تا شاخص در نهایت با همراهی لاستیکی ها، کانی های غیر فلزی ، کاشی و سرامیک و حمل و نقل بالا بکشد و قدری از افت هفته گذشته را جبران کند.
بدین ترتیب شاخص کل بورس امروز 100 واحد رشد کرد و به 71 هزار و 545 واحد رسید تا در آستانه صعود به قله 72 هزار واحدی قرار بگیرد. رشد 0.14 درصدی شاخص کل در حالی اتفاق افتاد که «خودرو»، «کچاد»، «کگل» و «خساپا» 64 واحد شاخص را مثبت کردند. امروز بیش از 355 میلیون سهم در 34 هزار و 448 معامله به ارزش 748 میلیارد ریال داد و ستد شدند تا ارزش بازار به سه میلیون و 239 هزار و 738 میلیارد ریال برسد.


تحلیل روز: مشخص شدن نتیجه مذاکرات ، روند بازار را طبیعی می کند
«مجید اسماعیلی » فعال بازار سهام و ارز معتقد است مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته ای می تواند روند بازار را از رکود خارج کند و تقاضا در بورس را واقعی کند. او می گوید: در شرایط فعلی با توجه به مناسب بودن میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار شرایط برای ورود سرمایه گذاران و نقدینگی جدید فراهم است.
اسماعیلی ادامه داد: از طرفی با برداشته شدن تحریم ها که به نظر می رسد در حال اجراست می توان امیدوار بود که اعتماد از دست رفته به بازار بازگردد و بورس دوباره مکانی مطمئن برای کسب درآمد و کمک به تولید و صنعت کشور شود.
بدین ترتیب با مشخص شدن نتیجه مذاکرات با غرب و احتمال بهبود و توسعه روابط بین المللی این امیدواری وجود دارد که بازار سهام تهران پویا شود و فضا برای حضور سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی فراهم می شود.
اما روی دیگر سکه بی نتیجه ماندن مذاکرات است که این عامل هم می تواند تاثیری گذرا و موقتی بر بازار بگذارد و مدتی عرضه را افزایش دهد ولی به مرور زمان بازار خود را پیدا می کند و با توجه به مشخص شدن شرایط برای شرکت ها و بازارهای هدف شرکت ها خودشان را با شرایط جدید وفق می دهند و باز هم روند بازار طبیعی می شود.
بنابراین مشخص شدن نتیجه مذاکرات، چه منفی و چه مثبت ، تعیین کننده ترین عامل برای چگونگی رفتار بورس در آینده است که به نظر می رسد این رویداد نزدیک است.

کد خبر: 86046

وب گردی

وب گردی