آزارجنسی و تجاوز تفاوت‌های زیادی دارند/ضرورت آموزش و هوشیار کردن کودکان و خانواده‌ها

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشک قانونی کشور گفت: در پزشکی، اساسا به هرگونه رفتار مزاحمت آمیز و دست‌درازی به فرد بدون رضایت فرد، تهاجم جنسی گفته می‌شود؛ تهاجم جنسی طیف گسترده‌ای دارد و صدور احکام قضایی برای فرد مرتکب نیز به میزان تهاجم و آزار صورت گرفته بستگی دارد و هرچه آزار جنسی شدیدتر باشد، حکم و مجازات نیز سنگین‌تر‌ می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز دکتر سیدامیرحسین‌ مهدوی، معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور، با اشاره به موضوع آزار جنسی اهورا کودک مازندرانی گفت: در موضوعات کیفری که در مرحله دادرسی است و هنوز اتهام ثابت نشده و حکمی نیز صادر نشده، احتیاط حکم می کند پزشکی قانونی موضوع را بطور گسترده رسانه ای نکند.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان این‌که معنا و مفهوم آزار جنسی الزاما تجاوز نیست اظهار کرد: یکی از وظایف مهم و حساس پزشکی قانونی، تشخیص تجاوز جنسی است و این مسئله از این نظر که احکام قضایی صادره برای تجاوز شدید‌تر از سایر انواع دیگر آزارهای جنسی است، حائز اهمیت است.

وی افزود: برای تشخیص تجاوز و شناسایی متجاوز، معاینات و آزمایش‌های پیشرفته بسیار زیادی انجام می‌شود تا کمترین خطایی در تشخیص وجود نداشته باشد و در زمینه اهورا نیز،‌ هنوز چیزی به صورت قطعی اعلام نشده است.

مهدوی با اشاره به راهکار‌های جلوگیری از اتفاقات این چنینی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله برای جلوگیری از این اتفاقات، هوشیار کردن کودکان است و باید به کودکان آموزش داده شود که به هیچ‌کس اجازه ندهند با آن‌ها تماس خارج از عرف داشته باشد و همچنین والدین نیز باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان این‌که حل مشکلات جوانان برای ازدواج، تاثیرات مثبتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد اظهار کرد: در گذشته تهاجم فرهنگی فقط با ماهواره انجام می‌شد اما در حال حاضر با وجود شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی،‌ تهاجم فرهنگی بسیار جدی‌تر و گسترده شده است و این مورد بسیار آسیب‌زا است.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به برگزاری ششمین همایش طب و قضا در قم اظهار کرد: ‌همایش طب و قضا یکی از بهترین اقداماتی است که سازمان پزشکی قانونی متولی آن است؛ در گذشته در برخی از مسائل قضایی میان پزشکان و قضات اختلاف نظرهایی وجود داشت و برگزاری این‌ همایش‌ها موجب شده است که زبان و فهم مشترکی میان پزشکان قانونی و قضات ایجاد شود.

وی افزود: خوبشبختانه برگزاری این همایش‌ها موجب شده است تا مشکل بسیاری از پروند‌ه‌هایی قضایی که حل نشده باقی مانده بود، رفع شود و حکم قطعی برای این پرونده‌ها صادر شود.

700

کد خبر: 861263

وب گردی

وب گردی