ثبت اختراع دستگاه نشت یاب نقطه ای گاز

دستگاه نشت یابی نقطه ای گاز برای نخستین بار در سطح کشور از سوی شرکت گاز استان بوشهر ساخته شد که سبب می‌شود نشت‌یابی گاز در مناطقی که خیابان دارای پوشش یکسان است با هزینه بسیار کمتری انجام شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شرکت ملی گاز، غلامعباس حسینی، مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر با اعلام این خبر که دستگاه نشت یاب نقطه ای گاز برای نخستین بار در سطح کشور در این شرکت ساخته شده، اظهار کرد: تعیین مکان دقیق نشتی در خطوط لوله انتقال گاز مدفون در زمین همواره به عنوان معضلی اساسی پیش روی تیم‌های امداد قرار داشته است که این موضوع به‌ویژه در شرایطی که سطح زمین دارای پوششی یکپارچه نظیر آسفالت و سنگفرش باشد، بیشتر اتفاق می‌افتد و در نتیجه منجر به افزایش سطح حفاری‌ها و پیامدهای منفی دیگر می‌شود.

او افزود: در همین راستا و به منظور رفع مشکل یادشده، شرکت گاز استان بوشهر با هدف تعیین محل دقیق (نقطه‌ای) نشت گاز، پروژه پژوهشی دستگاه نشت‌یاب نقطه ای را تعریف، آن را اجرایی و به مرحله ثبت اختراع رساند.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر ادامه داد: این دستگاه به صورت قابل حمل و شامل ۶ خروجی برای مکش است که این خروجی‌ها با اتصال خلاء به پروب ها و خروجی پروب ها نیز با اتصال به شبکه سنسوری، فعالیت می کند.

حسینی گفت: اطلاعاتی که از سنسورهای این دستگاه دریافت می شود، به واحد پردازش منتقل و از طریق تحلیل داده‌ها امکان دقیق نشت گاز تعیین خواهد شد.

او تصریح کرد: ساخت این دستگاه با همکاری دانشگاه تهران انجام و برای ساخت آن یک میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر به‌کارگیری این دستگاه را افزون بر مزایای یادشده، سبب کاهش هزینه‌ها عنوان کرد و گفت: تاکنون دو مورد نشت‌یابی در خیابان‌های اصلی شهر بوشهر با این دستگاه و با هزینه بسیار پایینی انجام شده است.

402

کد خبر: 861290

وب گردی

وب گردی