ایران و آلمان از روابط بسیار خوبی در صنعت انرژی برخوردارند/ وزارت نیرو می تواند بسترساز تعمیق روابط دو کشور شود

رییس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی وزارت نیرو گفت: برگزاری این کمیته مشترک بین مسولان وزارت انرژی و اقتصاد آلمان با وزارت نیرو می تواند نقش بسیار مهمی در تعمیق این روابط و تبادل تجربات داشته باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، حمیدرضا تشیعی رییس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی وزارت نیرو در نخستین کمیته مشترک ایران و آلمان اظهار داشت: ایران و آلمان از سال ها پیش روابط دو جانبه بسیار خوبی با یکدیدگر داشته اند و این امر به نوعی در میزان مبادلات اقتصادی و تجاری کشور خود را نشان می دهد.
او افزود: برگزاری این کمیته مشترک بین مسولان وزارت انرژی و اقتصاد آلمان با وزارت نیرو می تواند نقش بسیار مهمی در تعمیق این روابط و تبادل تجربیات داشته باشد.
او تصریح کرد: وزارت نیرو همواره در طی این سال ها نگاهی مثبت به توسعه روابط با کشور آلمان داشته و همواره سعی کرده از تجربیات بسیار خوب این کشور در زمینه توسعه انرژی بویژه انرژی های نو بهره ببرد.
تشیعی ادامه داد: وزارت نیرو براساس برنامه ششم توسعه بنا دارد تا سال 2025 ظرفیت فعلی نیروگاه های تجدیدپذیر کشور را به 5 هزار مگاوات برساند و این امر می تواند زمینه خوبی برای تعمیق روابط دو کشور باشد.
او تأکید کرد: همچنین در ایران بسته های تشویقی بسیار خوب و نرخ های تضمینی جذابی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان خارجی وجود دارد که براساس قراردادهای موجود تا 20 سال ادامه خواهد داشت.
رییس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی وزارت نیرو خاطر نشان کرد: براساس برآوردهای موجود ایران دلیل تابش نور آفتاب در بیشتر ایام سال و وجود بادهای بسیار مناسب در برخی از نقاط کشور از ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه نصب و تولید انرژی های نو در کشور برخوردار است.
او گفت: همچنین ایران از نظر ظرفیت کلی تولید برق از جایگاه بسیار خوبی در جهان و رتبه اول خاورمیانه برخوردار است که این امر می تواند به نوعی بیانگر توانایی و ظرفیت های این صنعت در کشور باشد.
تشیعی در پایان تأکید کرد: امیدوارم این نشست ها تداوم داشته باشد و بتواند زمینه همکاری های بیشتر فیمابین دو کشور در زمینه توسعه انرژی در کشور را فراهم کند.
همچنین در ادامه این نشست «ارسلا بُراک» معاون بین الملل وزارت انرژی و اقتصاد آلمان نیز اظهار داشت: روز گذشته نیز صحبت ای بسیار خوبی با مسئولان وزارت نفت ایران داشتیم و امروز نیز این نشست را با وزارت نیرو داریم، امیدوارم این نشست ها بتواند بستر مناسبی برای توسعه روابط دو کشور در زمینه انرژی فراهم کند.
او افزود: امروز بحث توسعه انرژی های نو از جایگاه بسیار مهمی در استراتژی توسعه انرژی آلمان برخوردار است و ما در طرح موسوم به «طرح تحول اقتصادی کشور» اهداف بسیار بزرگی برای توسعه این بخش پیش بینی کردیم.
او تصریح کرد: هدف آلمان این است که تا سال 2050 سهم انرژی های نو از تولید برق در کشور را به 80 درصد و سهم مصرف آن را به 60 درصد از کل مصرف برق کشور برساند.
براک تأکید کرد: برنامه ما تأمین انرژی پایدار در کشور آلمان و ایفای نقش جدید در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه از محل مصرف انرژی در جو است.
او اضافه کرد: به نظر می رسد در ایران نیز برنامه های بسیار خوبی برای توسعه این انرژی ها وجود دارد و ما مفتخریم اعلام کنیم که در این زمینه از تجربیات بسیار خوبی برخورداریم و حاضریم آن را در اختیار شرکت های ایرانی قرار دهیم.
معاون امور بین الملل وزارت انرژی و اقتصاد آلمان تصریح کرد: ایران در این زمینه از سیاست ها و بسته های بسیار خوبی برخوردار است و این امر می تواند نقش مهمی در جذب سرمایه گذاران خارجی ایفا کند.
هچنین او در پایان با اشاره به سایر بخش‌های انرژی در کشور تأکید کرد: آلمان از تکنولوژی بسیار خوبی در زمینه تولید و انتقال برق نیز برخوردار است که می تواند آن ها را در اختیار شرکای ایرانی قرار دهد.

402

کد خبر: 861307

وب گردی

وب گردی