قطعات خودروی برقی در کشور بومی‌سازی شد/ پیگیر ایجاد آزمایشگاه برای خودرو برقی و ایستگاه های شارژ هستیم

معاون مرکز توسعه فناوری خودرو برقی در پژوهشگاه نیرو گفت: در حال حاضر خودرو برقی در دانشگاه های کشور، مرکز تحقیقات ایران خودرو، سایپا و خودرو سازی های دیگر در حال طراحی هستند.

مهدیه علی بخشی معاون مرکز توسعه فناوری خودرو برقی در پژوهشگاه نیرو در حاشیه سی و دومین کنفرانس بین المللی برق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با اشاره به فعالیت های مرکز توسعه فناوری خودرو برقی پژوهشگاه نیرو گفت: عمده فعالیت این مرکز مربوط به ایستگاه های شارژ و استانداردهای آن در جهت بومی سازی ایستگاه شارژ سطح دو است. همچنین ایستگاه شارژ سریع یا سطح 3 از طریق دانشگاه ها در حال انجام است.

علی بخشی فعالیت های این مرکز را تامین انرژی مورد نیاز ایستگاه های شارژ عنوان کرد و گفت: این کار کاملا مطالعاتی است و از نظر تامین انرژی و کیفیت توان و جایابی ایستگاه های شارژ مورد بحث و مطالعه قرار می گیرد. تاکنون در این زمینه توانسته ایم پروژه جایابی ایستگاه های شارژ موتور در 12 شهر برای شهرداری انجام دهیم .

معاون مرکز توسعه فناوری خودرو برقی در پژوهشگاه نیرو در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه با برق ولتاژ بالا رو به رو هستیم ،ایستگاه های شارژ را از نظر یوزرها و کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند و البته از نظر شبکه قدرت نیز مورد حفاظت قرار می گیرند.

او در ادامه گفت: بحثی که مورد مطالعه است، استاندارد ساز و صدور سرتی پیکی است که در داخل کشور به صورت بومی تولید ، و همچنین از طریق ایجاد شبکه آزمایشگاهی در سطح کشور دنبال می کنیم .

علی بخشی ادامه داد: در این خصوص باید استاندارد ها و روال آزمون ها انجام شده و همچنین آزمایشگاه های مورد نیاز استخراج ، و تاسیس این آزمایشگاه ها بررسی شود.

او افزود: البته ما هنوز در ابتدای راه هستم و پیگیر ایجاد آزمایشگاهی در سطح کشور بابت خودرو برقی و ایستگاه های شارژ هستیم.

معاون مرکز توسعه فناوری خودرو برقی در پژوهشگاه نیرو در ادامه با تاکید بر بومی سازی اجزایی خودرو های برقی در سطح کشور، گفت: همانطور که می دانید سابقه مطالعه ما روی اجزای خودرو های برقی از قبیل باطری، کنترل باطری الکترو موتورها و... که الکتریکی هستند، وجود دارد که با مطالعه بیشتر، این اجزا را به المان های قابل استفاده تبدیل خواهیم کرد.

او افزود: ما در داخل مرکز و از طریق دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخت اجزا رو انجام می دهیم.

علی بخشی درادامه تصریح کرد: در حال حاضر خودرو برقی در دانشگاه های کشور، مرکز تحقیقات ایران خودرو، سایپا و خودرو سازی های دیگر در حال طراحی هستند و در حال حاضر در فناوری های مختلف از قبیل پیل سوختی، الکترو موتور، بی ام اس فعالیت داشته که در حال بومی سازی بخشی از آنها هستیم .

402

کد خبر: 861323

وب گردی

وب گردی