نامه ایران به پاکستان برای اجرای پروژه‌گازی که بیش از یک دهه بر زمین مانده است

ایران به نامه‌ای به پاکستان نوشته و خواسته است تا پروژه گازی موسوم به خط لوله صلح را اجرایی کند، قرارداد این پروژه در سال 1995 منعقد شده بود و قرار بود تا پایان سال 2014 نهایی شود اما تاکنون پاکستان هیچ کاری انجام نداده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون طی گزارشی نوشت ایران نامه‌ای به پاکستان نوشته و خواسته است تا خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان که مدت مدیدی است بر اثر فشارهای عربستان و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا کنار گذاشته شده، دوباره به راه بیفتد.

یک مقام ارشد دولتی پاکستان گفت: «دولت ایران نامه‌ای نوشته و خواسته است تا بر سر موضوعاتی که سبب شده تا در اجرای این پروژه تاخیر ایجاد شود، مذاکره صورت گیرد.»

پیش از این، پاکستان به ایران برای مذاکره مجدد و کاهش قیمت گاز فروشی با دیدگاه واردات ال‌ان‌جی ارزان‌تر از قطر، تحت فشار قرار داده بود.

این مقام پاکستانی با اشاره به قرارداد 15 ساله برای واردات ال‌ان‌جی از قطر، گفت: «بر اساس توافق، در صورتی‌که پاکستان بتواند با قیمت‌ کمتری گاز از منابع دیگر تامین‌ کند، ایران باید قیمت گاز را کاهش دهد.»

پاکستان مدعی است که به علت تحریم‌های ایران، قادر نیست منابع مالی امنی از موسسات مالی بین‌المللی برای احداث این خط لوله تامین کند، ادعایی که ایران قویا رد می‌کند.

در عین حال، عربستان به منظور ممانعت از توسعه روابط پاکستان با ایران، فشارهایش را افزایش داده است. پاکستان که پروژه خط لوله ال‌ان‌جی گوادر را که قرار بود تا جایگزینی برای خط لوله گاز ایران و پاکستان باشد، متوقف کرده بود، احتمالا اکنون آن را احیا می‌کند زیرا از اهمیت بسیار استراتژیک در متنوع‌سازی منابع سوخت و حفاظت در برابر تحریم‌ها برای این کشور دارد.

پاکستان باید احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را در دسامبر 2014 به پایان می‌برد اما به گفته اسلام‌آباد تحریم‌های ایران پاکستان را از این کار بازداشت. درصورتی‌که تمام محدودیت‌ها برداشته شود، خط لوله ال‌ان‌جی گوادر در نهایت به ایران ختم خواهد شد.

مقامات پاکستانی اصرار دارند که این پروژه حتی بدون حضور ایران نیز قابل اجراست زیرا این پروژه یک پایانه ال‌ان‌جی در بندر گوارد خواهد داشت که همزمان دو کشتی می‌تواند در آن لنگر بگیرند.

ایران و پاکستان درسال 1995 میلادی توافق نامه‌ای را در مورد احداث یک خط لوله گاز امضا کردند. تا کنون ایران 900 کیلومتر از خط لوله آی پی را در خاک خود احداث کرده و منتظر احداث 700 کیلومتر باقی مانده از این خط لوله در خاک پاکستان است.

پاکستان باید تا دسامبر 2014 میلادی خط لوله را در خاک خود احداث می‌کرد اما به دلیل تهدیدهای آمریکا کار احداث خط لوله را تاکنون آغاز نکرده است.

طبق قرارداد اولیه بین دو کشور در مورد صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان،اگر تا پایان دسامبر این قرار داد عملیاتی نمی‌شد، پاکستان باید 3 درصد از ارزش صادرات گاز را به عنوان جریمه به ایران پرداخت می‌کرد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 861351

وب گردی

وب گردی