کودکان کار از نظر «هپاتیت‌های ویروسی و HIV» بررسی می‌شوند

دبیر شبکه هپاتیت ایران گفت: بیش از 400 کودک کار از نظر هپاتیت‌های ویروسی و HIV بررسی می‌شوند، همچنین علیه هپاتیت B واکسینه خواهند شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، حیدر شرفی دبیر شبکه هپاتیت ایران گفت: این طرح با مشارکت شبکه هپاتیت ایران، شرکت بهستان دارو و انجمن حامیان کودکان کار و ‌خیابان در دو تاریخ 3 و 4 آبان ماه در دو مرکز خدمات رسانی به کودکان کار در استان های البرز و تهران صورت می‌گیرد.

به گفته وی، کودکان کار تحت خطر ابتلا به هپاتیت های ویروسی و HIV هستند. مطالعات انجام شده در کشور نشان دهنده شیوع بیشتر این بیماری ها در کودکان کار نسبت به جامعه می باشد. جامعه باید نسبت به این موضوع حساس باشد و همه ارکان جامعه جهت حل این مشکل باید در قالب یک برنامه مشترک ملی اقدام کنند. شبکه هپاتیت ایران خود را نسبت به بررسی جامع در این گروه آسیب پذیر مسئول می‌داند و درنتیجه طرحی جهت تشخیص در محل بیماری های منتقله از خون و واکسیناسیون هپاتیت بی در این گروه طراحی کرده که نتایج آن می تواند برای سیستم بهداشتی کشور قابل اهمیت و استناد باشد. قابل ذکر است با اینکه کودکان کار آسیب پذیر بوده و نیازمند رسیدگی و بررسی های بیشتر هستند مطالعات کمی در ایران و سایر کشورها در مورد این شیوع بیماری های منتقله از خون در کودکان کار انجام شده است.

شرفی یادآور شد: هپاتیت بی بیماری قابل پیشگیری از طریق واکسیناسیون است و واکسن هپاتیت بی در کشور تولید و در دسترس سیستم بهداشتی کشور جهت واکسیناسیون نوزادان تازه متولد قرار می گیرد. برنامه واکسیناسیون نوزادان در ایران از ابتدای دهه 70 صورت گرفته ولی بسیاری از کودکان کار به دلایل مختلف از جمله پوشش ناکافی واکسیناسیون و همچنین عدم واکسیناسیون نوزادان اتباع خارجی، واکسینه نشده اند و تحت خطر ابتلا به بیماری هپاتیت بی هستند. در این طرح بیش از 400 کودک کار مورد واکسیناسیون هپاتیت بی قرار میگیرند و این به عنوان مدلی می تواند توسط وزارت بهداشت برای واکسیناسیون این عزیزان در نظر گرفته شود.

وی در خصوص فعالیت های شبکه هپاتیت ایران به طرح انجام آزمایش تشخیص در محل و بصورت سریع هپاتیت بی، سی و HIV اشاره داشت.

دبیر شبکه هپاتیت ایران افزود: از آنجائیکه این گروه آسیب پذیر جامعه به واسطه کار در محیط های آلوده و پرخطر و همچنین آمار بالای سواستفاده های جنسی تحت خطر ابتلا به این بیماری ها هستند، لازم است برنامه ای برای غربالگری، تشخیص و درمان این بیماری ها در این عزیزان از سوی دستگاه های مسئول صورت بگیرد. در این طرح از تست های تشخیص سریع برای اولین بار برای غربالگری هپاتیت های ویروسی و HIV در کودکان کار استفاده می شود. این روش های تشخیص سریع در کمتر از 20 دقیقه در محل و با قابلیت تشخیصی مناسب می تواند بیماری را تشخیص اولیه دهد و از این نظر می تواند بسیار پرکاربرد برای غربالگری گروه های دور از دسترس باشد. خوشبختانه هپاتیت سی با داروهای تولید داخل قابل درمان و هپاتیت بی و HIV قابل کنترل هستند و تنها تشخیص به موقع بیماری قبل از پیشرفت بیماری و انتقال آن به دیگران حائز اهمیت است.

شرفی در پایان اذعان داشت: براساس تعهد ایران قرار است تا سال 1410 هپاتیت های ویروسی از کشور حذف شوند و همه در قبال این تعهد مسئول هستیم. یکی از گروه های هدف جهت حذف این بیماری ها کودکان کار می باشند که امید است براساس نتایج این طرح و مطالعات دیگر دستگاه های ذیربط اقدام به برنامه ریزی لازم جهت حذف این بیماری ها در کودکان کار کنند.

701

کد خبر: 861357

وب گردی

وب گردی