پالایشگاه کرمانشاه دولتی شود/ وزیران اقتصاد، نفت و صنعت موضوع را پیگیری کنند

نماینده کرمانشاه در مجلس گفت: نمایندگان این استان به دلیل اتفاقات رخ داده در مورد پالایشگاه کرمانشاه، مصر هستند که این پالایشگاه دولتی شده و یا این که بعد از قیمت گذاری به صورت کارشناسی به بخش خصوصی واگذار شود و در این راستا از وزیران اقتصاد،نفت و صنعت می خواهیم موضوع را پیگیری کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ احمد صفری در نشست خبری در مورد روند واگذاری پالایشگاه کرمانشاه گفت: روند قانونی واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی در زمان طیب نیا وزیر سابق اقتصاد توسط سازمان خصوصی سازی مراعات نشد و این موضوع باعث ضررهای جبران‌ناپذیری به بیت المال و مردم کرمانشاه شد.
او گفت: پالایشگاه کرمانشاه در مرکز شهرستان کرمانشاه با 92.5 هکتار زمین قرار دارد که 42 هکتار آن دارای کاربری مسکونی است،پالایشگاه با چنین مشخصاتی مورد ارزیابی کارشناسان برای قیمت گذاری قرار گرفت که آنها قیمت 150 هزار تا 200 هزار تومان را برای هر متر مربع تعیین کردند این درحالی بود که این کارشناسان هیچ اطلاعی از وضعیت زمین‌های پالایشگاه نداشته و حتی از کارشناسان رسمی کرمانشاه نیز نظراتی را جویا نشدند.
صفری افزود: سوال ما از این کارشناسان این است که زمین کدام نقطه از کشورمان متری 150 هزار تومان است، پالایشگاه کرمانشاه در مرکز این استان است که قیمت زمین‌های آن حداقل بین 3.5 تا 4 میلیون برآورد شده است.
صفری یادآور شد: قسمتی از زمین پالایشگاه وقفی است که بدون مجوز و هماهنگی با سازمان اوقاف به فروش رسیده که اکنون سازمان اوقاف نیز شاکی است، همزمان با واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی قرار بود پالایشگاه آبادان نیز واگذار شود که به دلیل هماهنگی مسئولان ارشد استان و نمایندگان این اتفاق رخ نداد و دوباره دولتی شد.
نماینده مردم کرمانشاه افزود: پالایشگاه این شهرستان تا سال 93 سودده بود هم اکنون سوال ما این است که چه اتفاقی افتاد که این پالایشگاه از سال 93 تا 95 زیان ده محسوب شد؟
او گفت: با انتخاب مدیرعامل جدید از سال 93 استارت کار ورشکستگی زده شد تا اینکه در سال 95 این پالایشگاه بدون نظارت و اطلاع سازمان‌های ذیربط به فرابورس واگذار شد، بعد از آن دوباره دو شرکت به صورت صوری مجوز گرفتند، قرار بود اگر هر کدام از این دو شرکت بتواند مجوز بگیرد شرکت دیگر را دخیل کند که این اتفاق نیفتد و در نهایت یکی از این شرکت ها سر شرکت دیگر را کلاه گذاشت.
صفری افزود: داشتن 5 سال اهلیت، مدیریت و خوشنام بودن از لحاظ مالی به عنوان مولفه‌های اصلی برای واگذاری محسوب می شود، اهلیت و مدیریت یعنی فردی که قرار است مدیرعامل پالایشگاهی شود باید سابقه کار در وزارت نفت داشته و یا به نوعی مرتبط با این حوزه کار کرده باشد ولی وی نه فقط سابقه کار در حوزه نفت را ندارد که خوشنام مالی نیز نیست، به طوری که براساس اطلاع ما و استعلام از بانک ایشان از بانک تجارت کیش تا بانک ملت کرمانشاه بیش از هزار میلیارد تومان بدهی و اقساط معوقه دارد.
او ادامه داد: پالایشگاه کرمانشاه در سال 93 برای رد دیون به 9 بانک دولتی به قیمت 1100 میلیارد تومان واگذار شد، سوال این است که چه اتفاقی افتاد که در سال 95 با تورم سالانه حداقل 10 تا 15 درصد این پالایشگاه با 210 میلیارد تومان آن هم با شرایط پرداخت ده ساله یعنی با دو سال تنفس و بعد پرداخت بدهی در طول 8 سال آن هم اقساط شش ماهه واگذار شد،این در حالی بود که این پالایشگاه ماهی یک میلیارد تومان حلّال می فروشد.
این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از شرایط واگذاری پالایشگاه توسعه از لحاظ نیروی انسانی، تولید، به روز رسانی دستگاه‌های اولیه و تولید فرآورده های جدید است که تاکنون از نظر توسعه انسانی 8 نفر از پرسنل رسمی و ایثارگر با سابقه بیش از 20 تا 32 سال را اخراج کرده‌اند این ها افرادی بودند که در پست هایی همچون حراست، روابط عمومی، کارگاه مکانیکی و آزمایشگاه مسئولیت داشتند.
او اظهارداشت: پالایشگاه حدود 40 باب مسکونی 160 متری دارد که به طور کلی ارزش این خانه‌ها و تمام مجموعه های خدماتی، ورزشی و رفاهی آن 30 میلیارد قیمت گذاری شده که ارزش آن بیشتر است.
صفری تصریح کرد: اتفاقات رخ داده و پشت پرده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه ناشی از لابی‌گری رییس سازمان خصوصی سازی و کارشناسان مربوطه است، ما در این راستا مستنداتی داریم و معتقدیم در این راه دلال بازی شده است.
صفری گفت: نمایندگان کرمانشاه از ابتدا نسبت به این واگذاری اعتراض کردند و حتی موضوع را از طریق کمیسیون انرژی در قالب تحقیق و تفحص پیگیری کردند که در همان زمان رای آورد،ولی بعد لابی صورت گرفت که این موضوع باید در کمیسیون اقتصادی مطرح شود که خوشبختانه اعضای این کمیسیون نیز رای مثبت به این تفحص داده و در نهایت در صحن علنی نیز نمایندگان با این تحقیق و تفحص موافقت کرده و اکنون در دستور کار کمیسیون اقتصادی است.
او گفت:کرباسیان وزیر اقتصاد نسبت به این موضوع حساس شده، وزیر نفت نیز در جریان است و وزیر صنعت نیز موضوع را پیگیری می‌کند ما از آنان می خواهیم هر چه سریعتر برای حل این موضوع وارد عمل شوند.
صفری ادامه داد: نمایندگان کرمانشاه مصر هستیم که باید پالایشگاه کرمانشاه دولتی شده و یا بعد از قیمت گذاری به صورت کارشناسی به بخش خصوصی واگذار شود.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 861459

وب گردی

وب گردی