پدافند غیرعامل درخصوص ضعف امنیتی مجلس قبل از حمله تروریستی هشدار داده بود

سردار جهان صریر گفت: قبل از حادثه تروریستی مجلس نسبت به ضعف امنیتی آن پدافند غیرعامل هشدار داده بود.

به گزارش ایسکانیوز، سردار احمد جهانسری در نشست خبری پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی درباره اقدامات و رخداد های پدافند غیرعامل اظهارداشت: باید این اقدامات را به صمع مردم استان رساند و رسانه ها در جهت فرهنگ سازی و فهم مشترک پدافند غیرعامل باید تلاش کنند.

وی ادامه داد: جامعه باید در امنیت و آرامش باشد تا زندگی، کسب وکار در آرامش صورت بگیرد بخشی از امنیت را قدرت حاکمیت تامین میکند و بخشی نیز توسط نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی تامین می شود و بخشی امنیت های نوپدید است.

مدیرعامل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه نخست باید تهدیدهایی مانند تهدید سایبری مردم محور را بشناسیم،عنوان کرد: تمام قدرتها می خواهند بین مردم و دولت فاصله ایجاد کنند اگر تهدید کننده زیرساخت های اصلی ما را از بین ببرد و حاکمیت نتواند زیرساخت های اصلی که شامل مخابرات، برق، سیلو و...است را دوباره تامین کند ضعف حاکمیت محسوب می شود و فاصله بین مردم و حاکمیت ایجاد می کند.

وی افزود: در شیوه مدیریت نقص نداریم اما در زمان بحران مشکلات داریم هم شیوه پدافند و هم شیوه مدیریتی در زمان بحران نقص دارد مگر اینکه طرح و سناریو داشته باشیم تا از مشکلات جلوگیری شود.

سردار جهانسری در خصوص فرهنگ سازی در بین مردم و ادارات در خصوص پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: اگر در جامعه فرهنگ سازی در این باره انجام می شد اتفاقی که در مجلس افتاد نمی افتاد زیرا پدافند هشدار داده بود که در بخش امنیتی ضعف وجود دارد و یا در سیل آذر شهر از شش ماه قبل هشدارهای لازم را فرستادیم ولی به دلیل فهم غیر مشترک درباره پدافند غیرعامل این مشکل به وجود آمد.

وی تاکید کرد: بزرگترین تهدید جامعه امروز فضای مجازی است وقتی شبکه های اجتماعی در حاکمیت دولت نباشد مشکلات زیادی پیش می آید فضای مجازی یا باید به دست شرکت های اهلیت دار یا دولت سپرده شود وقتی درفضای مجازی اتفاقی می افتد بعدا آن ناهنجاری فضای جامعه را هدایت می کند و مهندسی افکار صورت می گیرد مانند اتفاقی که اخیرا در ارومیه رخ داد.

این مقام مسئول آموزش، برگزاری کلاس، دیدار با امام جمعه و برگزاری رزمایش های مختلف را از کارهای صورت گرفته دانست و تاکید کرد: دوسال قبل وقتی از پدافند غیرعامل سخن می گفتیم کسی آن را نمی شناخت اما امروز بیش از ۱۳ شرکت گرید پدافند غیر عامل دارند و هیچ پروژه ای نیست که به دست دولت اجرا شود و بدون پیوست پدافند غیر عامل باشد.

وی گفت: در بحث تهدیدات سایبری انواع و اقسام شرکت ها سرویس سایبری می دهند ولی اشکالاتی وجود دارد که فراخوان داده ایم و شرکت ها را جمع کردیم و خوشبختانه این سازمان ها را به سمت ساماندهی سوق داده ایم که اولین کار این بوده که تمام سازمان ها باید مشاور سایبری داشته باشند زیرا در گذشته از سازمان های بازرسی شده میدیدیم که پنجاه درصد اطلاعات از بین رفته یا به سرقت رفته است.

مدیرعامل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تهدیدات زیستی نیز اظهار داشت: در بحث تهدیدات زیستی هم شرایط زیستی هم شرایط زندگی مطرح است در بحث زیستی چون بشر میتواند ویروس را کشت دهد هرکشوری که بتواند به آن دست پیدا کند پیشرفت می کند و استان ما نیز در این خصوص پیشرو است و دو قرارگاه سایبری و زیستی وجود دارد که هم در قرارگاه زیستی ریاست با استاندار و جانشین سپاه و هم در قرارگاه سایبری رئیس استاندار و جانشین اداره اطلاعات است.

وی تصریح کرد: در استان ما سعی کرده ایم در طول چند سال فرهنگ سازی و گفتمان و فهم مشترک در بین تمام سازمان های دولتی بخش خصوصی در خصوص پدافند غیرعامل ایجاد شود و آنها را مجاب کرده ایم که اگر آموزش تخصصی سایبری و زیستی صورت بگیرد چند گام به جلو میرویم ،پدافند غیرعامل متعلق به همه است و زمانی که مشارکت مردم صورت بگیرد امنیت تامین می شود.

سردار جهانسری با اشاره به برنامه های قرارگاه در هفته پدافند غیر عامل اظهار داشت: از بیست شهرستان استان در هفده شهرستان برنامه پدافند غیر عامل برگزار خواهد شد و امروز در مترو چهار شرکت پدافند غیرعامل و اتوبان تبریز_ بازرگان نیز پدافند حضور دارد، پدافند غیرعامل به عنوان حاکمیت سرویس دهی میکند و از میان اعضای نظام مهندسی نیز به پنج هزار نفر از آنان آموزش می دهد.

وی بیان کرد:سال گذشته تصویب شد که یک درصد از تملک دارایی بودجه استان در اختیار پدافند غیر عامل قرار بگیرد و کمیسیون برنامه بودجه همکاری بسیار خوبی با ما داشته است، پدافند غیرعامل نه سازمان نظامی و نه شبه نظامی است بلکه یک سازمان بدون سلاح است.

901

کد خبر: 861573

وب گردی

وب گردی