مقام روس: به افزایش حضور ناتو در مرزهایمان واکنش نشان می دهیم

یک نماینده برجسته روس گفت : در صورت افزایش حضور نظامی ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه، مسکو با افزایش توان نظامی خود واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یوری شویتکین -- قانون‌گذار برجسته روس -- درباره پاسخ احتمالی مسکو به ناتو که اکنون در حال افزایش حضور نظامی خود در نزدیکی مرزهای روسیه است، اظهار نظر کرد.

این نماینده مجلس دومای روسیه گفت: «بر همه واضح است که روسیه با کشور دیگری خصومت ندارد. روسیه قدرتمندترین ارتش در جهان را در اختیار دارد و در عین حال، ما هیچ گروه جدیدی را در غرب و یا هر نقطه دیگری از جهان ایجاد نمی‌کنیم. در صورتی که این (افزایش حضور نظامی ناتو در نزدیکی روسیه) اتفاق بیفتد، ما بدون شک با افزایش توان نظامی در بخش غرب واکنش نشان خواهیم داد.»

روز سه‌شنبه، وال استریت ژورنال به نقل از مقامات ناتو گزارش داد، این نهاد نظامی قصد دارد ایجاد دو فرماندهی جدید برای مقابله با ادعای تهدیدها از جانب روسیه را تایید کند.

دیپلمات‌های آمریکایی و روس در سال 2009 تصمیم گرفتند روابط دو جانبه را بهبود بخشیده و به اصطلاح «دکمه قرمز ریست» را بفشارند. مسکو پذیرفت در حمل و نقل‌های نظامی و عملیات تامین مهمات در افغانستان به واشنگتن کمک کند. کاخ سفید نیز در مقابل اعلام کرد برنامه دولت بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، برای ایجاد یک سپر دفاع موشکی در اروپا را متوقف خواهد کرد.

با این‌حال، ایده «دکمه ریست» مدت زیادی دوام نیاورد. پس از بحران اوکراین در سال 2014، ناتو حضور نظامی خود در بخش‌های شرقی اروپا را افزایش داده و از اتهام به روسیه مبنی بر دخالت در امور داخلی اوکراین به عنوان بهانه‌ای برای این اقدامات استفاده کرده است. مسکو بارها اعتراض خود نسبت به حضور نظامی ناتو در نزدیکی مرزهایش را بیان و اعلام کرده است این مساله می‌تواند ثبات منطقه‌ای را تضعیف کند و به پیدایش رقابت تسلیحاتی جدیدی بیانجامد.

در سال 2016، ناتو پس از استقرار موشک‌های دوربرد ضدهوایی «پاتریوت» در لیتوانی به عنوان بخشی از یک مانور نظامی، چهار گروه جنگی متشکل از 1000 سرباز را به مرزهای روسیه فرستاد.

چنین افزایش سریع نیروهای متخاصم در نزدیکی مرزهای روسیه با برنامه‌ای رسانه‌ای از جانب غرب برای هشدار به ساکنان اروپا درباره تهدید روسیه همراه شد.

کد خبر: 861630

وب گردی

وب گردی