بیشتر از 70 درصد از اماکن دولتی برای معلولان مناسب‌سازی نشده است

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: کمتر از 30 درصد از اماکن دولتی برای معلولان مناسب‌سازی شده است و اماکن غیردولتی وضعیت نامناسب‌تری دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، حسین نحوی‌نژاد امروز در نشست خبری با بیان اینکه بخشی از وظیفه توانبخشی معلولان، بر عهده بهزیستی است، اظهار کرد: یک میلیون و 300 هزار معلول تحت پوشش خدمات حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی قرار دارند که 35 درصد از آن‌ها زن و مابقی مرد هستند؛ در واقع این افراد نیازمند مراقبت و آموزش‌های ویژه هستند و باید خدمات توانبخشی مستمر، ساری و جاری دریافت کنند.

این مسئول با تاکید بر اینکه بر اساس موازین حقوق بشر، قانون اساسی و قوانینی از جمله حمایت از حقوق معلولان، همه دستگاه‌ها موظف به ارائه خدمات به معلولان هستند، ادامه داد: به عنوان مثال اگر معلولی به خدمات ویژه‌ای در حوزه سلامت نیاز پیدا کرد باید این خدمات را با شرایط تسهیل شده از وزارت بهداشت دریافت کند. این قانون برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است و هر کدام به نوبه خود در برابر افراد کم‌توان وظایفی بر عهده دارند.

وی افزود: متاسفانه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ضمانت اجرایی نداشت، به همین خاطر از طرف دولت و به صورت لایحه بازبینی شده و به مجلس فرستاده شد. در حال حاضر نیز دو مجلس نهم و دهم را پشت سر گذاشته است و امیدواریم که تا روز جهانی معلول (آذرماه) به تصویب برسد.

نحوی‌نژاد تصریح کرد: بر اساس قانون مذکور، معلولان شدید تا زمانی که شغلی ندارند حداقل دستمزد شورای عالی کار را دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، در حال حاضر یکی از معضلات معلولان، عدم دسترسی به تسهیلات بانکی به خاطر شرایط سختی است که بانک‌ها برای این منظور در نظر گرفته‌اند. ولی با تصویب قانون جامع، صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی تشکیل می‌شود و تسهیلات مورد نیاز معلولان را با شرایط تسهیل شده در اختیار آنان قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی با مدیریت بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، پرداخت 30 تا 50 درصد از حقوق معلولان به عنوان جبران عدم کارآیی و پررنگ‌تر شدن مقوله مناسب‌سازی در معابر و اماکن از دیگر مفاد قانون بازبینی شده و جامع حمایت از حقوق معلولان است. علاوه بر این، مجلس اصرار دارد که تشکیل شورایی جهت نظارت بر اجرای بندهای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، در متن قانون آورده شود.

نحوی‌نژاد با تاکید بر اینکه بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، هیچ فردی به خاطر ناتوانی از دریافت حقوق قانونی خود باز نمی ماند، افزود: 110 هزار معلول در بیش از 2000 مراکز توانبخشی وابسته به بهزیستی تحت آموزش‌های روزانه قرار داشته و یا بستری‌اند. این در حالی است که بین قیمت تمام شده خدمات و یارانه‌ای که خانواده‌ها دریافت می‌کنند فاصله زیادی وجود دارد. در همین راستا، دولت اهتمام خود را به کار گرفته است تا بتواند 80 درصد از قیمت تمام شده خدمات را به خانواده‌ها پرداخت کند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه برای پرداخت حداقل دستمزد شورای عالی کار حدود 550 هزار نفر واجد شرایط خواهند بود، یادآور شد: در حال حاضر 105 هزار بیمار روانی مزمن تحت پوشش بهزیستی هستند و 11 هزار و 500 نفر از آن‌ها بستری‌اند. 9000 نفر نیز از خدمات روزانه و خدمات توانبخشی در منزل بهره‌مند هستند. متاسفانه بیماران روانی مزمن رشد رو به تزایدی دارند و از مهم‌ترین مشکلات ما ایجاد مراکز جدید و تامین منابع مالی بیشتر است.

700

کد خبر: 861652

وب گردی

وب گردی