امتناع پیمانکار متخلف حادثه مرگ کودک در آبنمای پارک گلسار از پرداخت دیه

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران بر لزوم توجه جدی به منطقه 15 شهرداری تهران به عنوان یکی از مناطق محروم پایتخت تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،مجید فراهانی با اشاره به بازدید اخیرش از منطقه 15 که در جنوب شرقی تهران قرار دارد، با بیان این که این منطقه از نظر جمعیتی، چهارمین منطقه تهران و از نظر وسعت در رتبه سوم قرار دارد، گفت: این منطقه علی‌رغم جمعیت و وسعت زیادی که دارد متاسفانه جزو پنج منطقه‌ای است که کمترین بودجه سرانه تخصیص یافته را دارد.

وی با بیان این که علی‌رغم شعارهای مدیریت شهری قبلی مبنی بر کاهش فاصله شمال به جنوب شاهد آن هستیم که تنها 1.14 درصد از اعتبارات عمرانی این منطقه تخصیص یافته است، اظهار کرد: منطقه 15 کریدور اصلی تهران محسوب می‌شود که با چالش‌های زیادی ازجمله مهاجرت‌پذیری فزاینده، حاشیه‌نشینی، ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی، شهرک‌های اقماری، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و ... مواجه است که آسیب‌های اجتماعی، فقر و ... در این منطقه به وفور یافت می‌شود.

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان این که بیشترین بافت فرسوده در تهران در منطقه 15 است که با بروز کوچک‌ترین حادثه تعداد تلفات و کشته‌ها به دلیل بافت فزاینده فرسوده در این منطقه خواهد بود، ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که علی‌رغم تمامی مشکلات در این منطقه، حتی یک بیمارستان عمومی و تخصصی نیز در این منطقه وجود ندارد و گرچه نیمه جنوبی بزرگراه امام علی از این منطقه گذشته، اما هنوز پل‌های روگذر و مواصلاتی آن ساخته نشده است.

فراهانی با اشاره به پروژه‌های فرامنطقه‌ای در این منطقه، اظهار کرد: ساخت بزرگراه نجفی رستگار از جمله پروژه‌های فرامنطقه‌ای است که تکمیل آن می‌تواند نقش مهمی در کاهش ترافیک میدان بسیج داشته باشد، چرا که در حال حاضر کلیه کامیون و تریلرهای ترانزیتی که قصد تردد در تهران را دارند مجبور هستند که از میدان بسیج دور بزنند و اگر اتوبان نجفی رستگار ساخته شود بار ترافیکی میدان بسیج را حل می‌کند.

وی با بیان این که 90 درصد این پروژه ساخته شده و با اختصاص بودجه مختصر این بزرگراه تکمیل می‌شود، گفت: عصر روز پنجشنبه از مجموعه تفرجگاهی مسگرآباد نیز بازدید داشتیم و باید عنوان کنم که پارک مسگرآباد قابلیت آن را دارد که دربند دیگری بدل شود، اما لازم است شهرداری تهران و ستاد اجرایی فرمان امام به جمع‌بندی برسند تا این تپه و کوهستان مسگرآباد با تزریق مالی وضعیت‌اش بسامان شود.

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران همچنین با انتقاد از وجود گرمخانه در منطقه مسکونی شهرک رضویه مشیریه، اظهار کرد: در این گرمخانه در شب‌های گرم حدود 500 معتاد و در شب‌های سرد بیش از 1000 معتاد اسکان داده می‌شوند، اما متاسفانه وجود این افراد سبب افزایش مخاطرات و آسیب‌های اجتماعی شده است و بستر بسیاری از ناامنی‌ها در منطقه شده است.

فراهانی با بیان این که معتادها شبانه در این گرمخانه اسکان می‌یابند و صبح‌ها با اتوبوس به میدان افسریه منتقل می‌شوند و این سبب شده که کلونی‌های معتادان در اقصی نقاط منطقه دیده شود، گفت: این رفتار درست نیست و نمی‌توان نام ساماندهی بر آن نهاد.

وی همچنین از فعالیت کارخانه سیمان به عنوان یک معضل زیست محیطی نام برد و ادامه داد: شاهد هستیم که کنترل آلایندگی کارخانه سیمان به خوبی انجام نمی‌شود و لازم است مسوولان محیط زیست و شهرداری تهران فکری به حال این کارخانه آلاینده کنند.

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان این که متاسفانه در این منطقه حتی سالن سینما نیز وجود ندارد، اظهار کرد: در گذشته دو سالن سینمای منطقه 15 بنا به دلایلی تعطیل شده و حالا به غیر از فرهنگسرای خاوران هیچ مرکز تفریحی دیگری وجود ندارد و این در حالی است که منطقه 15 دارای فرصت‌های خوب سرمایه گذاری است که اگر به آنها بها داده شود، شاهد رونق منطقه خواهیم بود.

فراهانی با بیان این که منطقه 15 یکی از مناطق محروم از نظر سرانه‌های شهری است، گفت: تاکنون ایستگاه مترویی به این منطقه نرسیده و امیدواریم با بهره برداری از خط 6 مترو، این حمل و نقل پاک به این منطقه برسد.

وی همچنین ضمن انتقاد از وسعت بافت فرسوده در منطقه 15، ادامه داد: متاسفانه سازمان نوسازی به صورت دندانه‌ای و غیراصولی اقدام به نوسازی کرده و این مساله سبب شده که شاهد سطح وسیعی از خانه‌های ویرانه در منطقه باشیم.

وی افزود: سال گذشته در پارک گلسار کودکی با سقوط در آبنمای بوستان جان خود را از دست داد که پیمانکار محکوم به پرداخت دیه شد، اما با خبر شدیم که پیمانکار نه تنها دیه را پرداخت نکرده بلکه آن را قبول ندارد و زیربار نرفته و از پرداخت آن شانه خالی می‌کند و این در حالی است که باید شهردار منطقه 15 با جدیت این موضوع را پیگیری کند.

فراهانی با بیان این که برقراری عدالت و عبور از محرومیت نباید شعاری باشد، اظهار کرد: منطقه 15 با این که جزو مناطق محروم شهری محسوب می‌شود اما همیشه در تخصیص بودجه عقب گذاشته شده است و شاهدیم که پروژه جدی‌ در این منطقه وجود ندارد.

وی با بیان این که باید در بودجه سال‌های بعدی به این منطقه توجه ویژه‌ای شوند تا بخشی از محرومیت‌های این منطقه که در اثر سال‌ها بی‌توجهی رخ داده حل شود، گفت: لازم است در بودجه سال 1397 به منطقه 15 توجه ویژه‌ای شود که در بررسی اولویت‌های بودجه به آن توجه خواهیم کرد.

منطقه ۱۵ شهرداری تهران در جنوب شرقی شهر تهران قرار دارد و مهم‌ترین بخش آن مشیریه و افسریه و بروجردی و سیزده آبان و بزرگراهای بسیج و بعثت و امام علی و آزادگان و خاوران است.

۷۰۵

کد خبر: 861987

وب گردی

وب گردی