بیش از ۲۰۰ دانشمند ایرانی جزو محققان یک درصد برتر جهان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بیش از ۲۰۰ دانشمند ایرانی جزو محققان یک درصد برتر جهان هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای انقلاب فرهنگی، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه البعث حمص سوریه ضمن خوشامدگویی به هیئت دانشگاهی سوری به حمایت‌ها و پشتیبانی‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه اشاره کرد و گفت: صلح، آرامش، رفاه و پیشرفت همه کشورهای منطقه و به ویژه کشور دوست و برادر سوریه از آرزوهای ماست که با تمام توان به دنبال تحقق آن هستیم.

وی افزود: اگر کشورهای منطقه با یکدیگر متحد باشند این اتحاد می‌تواند موجب افزایش قدرت و توانمندی آنان شود.

مخبردزفولی با تاکید بر همراهی دولت و ملت ایران با دولت و ملت سوریه در مبارزه با تروریسم افزود: باید این همکاری در همه زمینه توسعه پیدا کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سابقه تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با تاکید بر اهمیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی از دیدگاه امام خمینی(ره) ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی و با نگاه بلند و دوراندیشی که امام خمینی(ره) داشتند ایشان معتقد بودند جنگ در ایران به پایان خواهد رسید و آنچه برای تحول کشور به کار خواهد آمد دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مقوله پیشرفت علم و فناوری اشاره کرد و گفت: به لطف اهمیتی که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به پیشرفت علم و فناوری در جمهوری اسلامی داشتند، توانستیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علم کشور را برای حرکت این حوزه تا سال 1404 تدوین، تصویب و اجراء کنیم.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به روند تدوین این نقشه افزود: در این نقشه راه، سهم جمهوری اسلامی ایران از تولید علم، جایگاه ایران در بازار جهانی علم و فناوری، تربیت دانشجو، تأسیس رشته‌های نوپدید (High Tech) و تربیت دانشمند در این زمینه از اولویت‌هایی است که مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی از آمار موجود در زمینه پیشرفت‌های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فقط حدود 28 دانشگاه جامع وجود داشت که به لطف خداوند امروز 250 دانشگاه جامع در اقصی نقاط کشور در حال فعالیت می‌­باشند، ضمن آنکه ده‌ها مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در کشور فعال هستند.

وی گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود 4 هزار استاد دانشگاه در کشور داشتیم اما امروز 90 هزار استاد دانشگاه مشغول به فعالیت هستند و همچنین بیش از 200 دانشمند ایرانی جزو محققان یک درصد برتر جهانی هستند و تحقیقات آنها مورد استناد جهانی قرار می‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سهم تولید علم جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اول بعد از پایان جنگ تحمیلی 0/03 درصد تولید علم جهان بود که این رقم در حال حاضر به 2 درصد تولید علم جهان توسط ایران ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: در رشته و گرایش‌های مرتبط با علوم نوپدید (high tech) دانشمندان و زیادی در حال تحقیق و پژوهش می­باشند و رشته‌های دانشگاهی متعددی در این علوم تأسیس شده، ضمن آنکه تقریباً در تمامی گرایش‌های مرتبط با رشته‌های پزشکی مقطع فوق تخصصی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد.

مخبردزفولی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر مسئولیت سیاست‌گذاری در حوزه آموزش عالی، تدوین برنامه‌های تحول در آموزش و پرورش را نیز بر عهده دارد و در همین راستا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت و آموزش هماهنگ دانش‌آموزان را مورد توجه قرار دادیم و همچنین چندین پژوهش سرای دانش آموزی در کشور تأسیس شده که دانش آموزان را با رشته‌هایی همچون نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و سایر فناوری‌های دارای اهمیت آشنا می کند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما این برنامه را برای هدایت استعدادهای برتر کشور به سمت دانش‌های نوپدید و رشته‌های دارای اولویت ترسیم کرده‌ایم که با اهداف نقشه جامع علمی کشور نیز هماهنگ است، ضمن آنکه همین برنامه را در زمینه زیست فناوری، هوافضا، فناوری‌های پیشرفته ماهواره‌ای، گیاهان دارویی و ... را پیگیری می‌کنیم.

در ادامه این نشست پس از سخنان مخبردزفولی موضوع افزایش روابط و همکاری‌های علمی کشورمان و دولت سوریه در سطوح مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای هیئت سوری ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های علمی و فناوری کشورمان و سپاس از دولت و ملت ایران به دلیل حمایت از دولت و ملت سوریه در مقابل تروریست‌ها، بر لزوم تدوام، گسترش و تعمیق این همکاری تاکید کردند.

اعضای هیئت علمی دانشگاه البعث همچنین با برشمردن توانمندی‌ها و قابلیت‌های این دانشگاه علاقمندی خود را به استفاده از از تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی و نیز تربیت نیروی انسانی در حوزه‌های علمی و فناوری اعلام کردند.

کد خبر: 861988

وب گردی

وب گردی