نارضایتی ایران از پیشنهادات شرکت های نفتی روس

مدیر بخش اکتشافات شرکت ملی نفت ایران گفت، شاخص های کلیدی پیشنهادات ارائه شده توسط شرکت های روسی برای توسعه میادین نفتی و گازی ایران بیش از حد محافظه کارانه، نه چندان اقتصادی و بسیار پرهزینه است و باید ارتقا یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدعلی صالحی هندی، رئیس بخش اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت وگو با اسپوتنیک گفت، شرکت های روسی می توانند با تشکیل اتحادهای استراتژیک با شرکت های اروپایی، چینی و جنوب شرق آسیا، سهم بیشتری از بازار نفت و گاز را به خود اختصاص دهند.

وی افزود، شرکت های ایرانی و روسی در حال مذاکره در مورد مشارکتشان در اکتشاف میادین نفت و گاز در ایران هستند.

این مقام ایرانی گفت: «شرکت ملی نفت ایران قبلا یادداشت تفاهم های لازم را با شرکت های روسی منعقد کرده و اکنون ما منتظر امضای قرارداد آغاز اجرای پروژه ها هستیم. بر اساس گزارشی که من دریافت کرده ام، شرکت ملی نفت ایران یادداشت تفاهم هایی با شرکت های لوک اویل، روسنفت، زاروبژنفت، تاتنفت، گازپروم و گازپروم نفت به امضا رسانده و ما در حال مذاکره برای قراردادهای توسعه بیش از 10 میدان نفتی و گازی هستیم.»

این مقام شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد که همکاری ها هم در میادین ساحلی و هم میادین فراساحلی در حال بررسی است. وی همچنین فهرستی از میادین نفتی را ارائه کرد که بین ایران و شرکت های روسی در حال مذاکره است. این میادین عبارتند از، منصوری، آب تیمور، کیش، یاران، مارون، لایه نفتی پارس جنوبی، کوپال، آبان، اسفندیار، پایدار غربی، دهلران، پارس شمالی، آذر، چنگوله و چشمه خوش.

«در عین حال، شرکت های روسی می توانند با تشکیل اتحادهای استراتژیک با شرکت های اروپایی، چینی و جنوب شرق آسیا سهم بیشتری از بازار نفت و گاز ایران به خود اختصاص دهند.»

هندی افزود: «از زمانی که ایران تصمیم گرفته از توانمندی های شرکت های روسی استفاده کند، شرکت ملی نفت ایران... در حال مذاکره با دیگر شرکت هاست و در صورتی که (آن شرکت های خارجی و ایران) قراردادی منعقد کنند، آنها با شرکت لوک اویل روسیه یک شراکت ایجاد خواهند کرد.»

او خاطر نشان کرد که مذاکرات فنی با لوک اویل در مورد میادین نفتی منصوری و آب تیمور نهایی شده است.

«مذاکرات فنی نهایی شده است و لوک اویل نظرات شرکت ملی نفت ایران و نسخه نهایی پیشنهادات برای طرح توسعه این میدان تحویل این شرکت خواهد شد. پس از آن، مذاکرات حقوقی و مالی آغاز خواهد شد. بر اساس زمان بندی مشخص شده، این مذاکرات باید در طی 45 روز نهایی شود که برنامه زمانی فشرده و دشواری است و این برنامه فشرده به دلیل فوریتی است که شرکت ملی نفت ایران برای امضای این قرارداد دارد.»

به گفته سید صالح هندی، شرکت ملی نفت ایران راه حل های پیشنهادی توسط شرکت های نفتی روسی برای توسعه ذخایر ایران را به اندازه کافی موثر تشخیص نداده و خواستار ارتقای این پیشنهادات شده است.

هندی گفت: «ما تاکنون هیچ پروژه اجرایی جدی ای با شرکت های روسی در بخش بالادستی نداشته ایم، اما در مورد پیشنهادات دریافت شده و مذاکرات اخیر، متاسفانه باید خاطر نشان کرد که شاخص های کلیدی پیشنهادات ارائه شده توسط شرکت های روسی بیش از حد محافظه کارانه، نه چندان اقتصادی و بسیار پرهزینه هستند.»

«وزیر نفت ایران به وزیر انرژی روسیه و شرکت های روسی در مورد این مسائل اطلاع داده و یک گزارش مقایسه ای نیز ارائه شده است که مقامات و شرکت های روس را متقاعد ساخته که باید پیشنهادات خود را بهبود ببخشند.»

منبع:تسنیم

۴۰۲

کد خبر: 862023

وب گردی

وب گردی