تیلرسون: عراق باید در برابر نفوذ ایران مقاومت داشته باشد

وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است که عراق باید در برابر نفوذ ایران مقاومت داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در سخنانی ضمن اذعان به این مساله که ایران و عراق مرزهای مشترک طولانی و منافع اقتصادی مشروع و قانونی دارند، ادعا کرد که بغداد خود باید در برابر نفوذ ایران ایستادگی و مقاومت کند.

تیلرسون که طی هفته جاری در بغداد با حیدر العبادی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرده است، در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در شهر ژنو درباره ایران، گفت: چیزی که می خواهم به عراقی ها بگویم این است که شما خودتان باید ظرفیت ایستادگی در برابر نفوذ ایران را توسعه دهید.

وی افزود: ایالات متحده به شدت نگران منازعه و درگیری بین نیروهای امنیتی و پیشمرگه های کرد بر سر همه پرسی استقلال است. آمریکا از اینکه دو طرف نتوانسته اند به یک راهکار کاملا مسالمت آمیز دست یابند، ناامید شده است و از نخست وزیر عراق خواسته است تا مذاکره با اربیل را بر اساس قانون اساسی عراق قبول کند.

وی در ادامه درباره تحولات سوریه نیز گفت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه و خانواده اش هیچ نقشی در آینده این کشور نخواهند داشت.

اظهارات تیلرسون در آستانه مذاکرات صلح سوریه بیان شده است که قرار است ماه آینده با هدف دستیابی به یک راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه، برگزار شود.

وی در ادامه افزود: دولت ترامپ از مذاکرات صلح ژنو به عنوان تنها راه برای پایان دادن به جنگ شش ساله در سوریه و حرکت به سوی انتقال و گذار سیاسی و برگزاری انتخابات، حمایت می کند.

تیلرسون پس از دیدار و گفتگو با استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه این اظهارات را بیان کرده است. میستورا نیز اعلام کرده است که مذاکرات صلح سوریه قرار است 28 نوامبر در ژنو از سر گرفته شود.

تیلرسون افزود: آمریکا خواستار یک سوریه متحد و یکپارچه است که بشار اسد هیچ نقشی در دولت آینده اش نداشته باشد. این دیدگاه ماست و من بارها بر این مساله تاکید کرده ام که ما اعتقادی به جایگاه آتی رژیم اسد و خانواده اش در سوریه نداریم. دوره خاندان اسد به سر آمده است.

یک دیپلمات غربی نیز در این باره به رویترز گفت: احساس من این است که بشار اسد تا زمانی زمام قدرت در سوریه را در دست خواهد داشت که روس ها و ایرانی ها هیچ جایگزینی برای وی نداشته باشند. زمان رفتن اسد بیشتر از همه به روس ها بستگی خواهد داشت. زمانی که یک نفر بهتر از او را پیدا کنند، اسد خواهد رفت.

منبع: تسنیم

302

کد خبر: 862116

وب گردی

وب گردی