به گزارش ایسکانیوز، توسعه فناوری اطلاعات و استفاده از فناوریهای آنلاین در آموزش، فرصتهایی برای استفاده از شیوههای جدید یادگیری و روشهای مؤثر آموزش مثل یادگیری الکترونیکی را فراهم کرده است.
در بین انواع روشهای آموزش الکترونیکی، روش آموزش تلفیقی که شامل آموزش چهره به چهره و الکترونیکی است در علوم پزشکی اهمیت خاصی دارد، اما گسترش مؤثر این شیوه آموزشی مستلزم آمادگی همهجانبه جامعه علمی و کاربران اینترنتی است.
توسعه فناوری اطلاعات در آموزش، انعطافپذیری موجود در یادگیرنده و یاددهنده را افزایش داده است. علاوه بر این، بهکارگیری درست و صحیح نظام آموزشی الکترونیکی میتواند به مهارتهای کامپیوتری و استفاده از مطالب علمی بهصورت آنلاین نیز کمک کند. ولی برای اجرای این مدل آموزشی باید درک درستی از واقعیتها، شرایط و قابلیتهای موجود داشت.
در این رابطه، محققین دانشگاه علوم پزشکی زابل با هدف تعیین میزان آمادگی دانشجویان جهت استفاده از نظام یادگیری الکترونیکی، پژوهشی را انجام دادهاند.
این مطالعه توصیفی- تحلیلی با مشارکت 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل که بهصورت تصادفی انتخاب شده بودند و با استفاده از پرسشنامههای علمی خاص به مرحله اجرا درآمده است. پاسخهای دانشجویان بهدقت طبقهبندی گردیده و سپس با استفاده از روشها و نرمافزارهای آماری، تجزیه و تحلیل شده است.
نتایج این پژوهش نشان داد که دانشجویان فوق، در حد ضعیفی به کامپیوتری که دارای سختافزار مناسب، اینترنت و نرم افزارهای مورد نیاز باشد، دسترسی دارند.
همچنین طبق یافتهها، دانشجویان از سواد رایانهای و اینترنتی ضعیفی برخوردار بودهاند.
یافتهها نشان میدهند که تنها نزدیک به 32 درصد از دانشجویان برای استفاده از نظام یادگیری الکترونیکی آمادگی خوبی دارند. هرچند در این میان، دانشجویان مقطع کارشناسی وضع خوبی را نشان داده و بیشترین آمادگی را با میانگین حدود 95 درصد به خود اختصاص دادهاند. دلیل این امر به گفته محققین، احتمالا استفاده بیشتر دانشجویان این مقطع از کامپیوتر و اینترنت و داشتن واحدهای درسی جدیتر در این زمینه است.
با توجه به نتایج بهدستآمده از این مطالعه، نظام آموزش الکترونیکی با چالشهایی روبرو است و مدیران و برنامهریزان یادگیری الکترونیکی، باید زیرساختهای لازم را جهت رفع این چالشها فراهم کنند.
برای پیادهسازی و اجرای صحیح این شیوه آموزشی، مجریان این پژوهش پیشنهاد کردهاند که دانشگاهها و مؤسسات زیرساختها و امکانات لازم را فراهم کرده و اقدامات و آموزشهای لازم را برای افزایش مهارت و سواد اینترنتی دانشجویان انجام دهند.
همچنین با توجه به مسائل انسانی، فرهنگی و منطقهای، بایستی مطالعات بیشتری برای ایجاد انگیزه در فراگیران این سیستم آموزشی صورت گیرد.
نتایج این مطالعه در فصلنامه «علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده است.
منبع: فصلنامه علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد