پایان رافت: می توان محرومیت پرسپولیس را با رایزنی سیاسی رفع کرد/ باید برانکو را نگه دارند/ رسن بر خلاف هموطنش بازیکن خوب و بی حاشیه ای است/ استقلال با شفر بهتر شده است

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس با حضور در غرفه خبرگزاری ایسکانیوز در مورد دربی هشتاد و پنجم پایتخت و شرایط تیم محبوبش صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، پایان رأفت، پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس با حضور در غرفه ایسکانیوز واقع در نمایشگاه مطبوعات، درباره هشتاد و پنجمین دربی پایتخت که با پیروزی یک بر صفر پرسپولیس همراه بود، اظهار داشت: من و حسین کلانی، پیشکسوت بزرگ پرسپولیس، حمید استیلی، اسماعیل هلالی و دیگر دوستان از پیشکسوتان بزرگ فوتبال دور هم جمع شدیم و دربی 85 را روی یک پرده بزرگ دیدیم. پرسپولیس قبل از دربی، شرایط خیلی بهتری نسبت به استقلال داشت. استقلال از ابتدای فصل با حواشی زیادی دست و پنجه نرم کرد. وینفرد شفر هم تنها 2 هفته است که به استقلال آمده و نمی توان توقع زیادی از او داشت. به نظرم استقلال در دربی بد بازی نکرد و پا به پای پرسپولیس آمد و موقعیت آن چنانی به پرسپولیس نداد. شاگردان برانکو چندین سال است کنار همدیگر بازی می کنند و هماهنگی بیشتری دارند. غیبت یکی، دو بازیکن هم طبیعی است و استقلال هم مانند پرسپولیس چنین شرایطی را در دربی داشت.

وی ادامه داد: دربی در مجموع موقعیت گل زیادی نداشت و چند فرصت معدود بود که نصیب علی علیپور و جابر انصاری شد. فکر می کنم بازی دو تیم کمی احساسی بود و بیشتر پاس های بلند ارسال می کردند. آنها می توانستند از توپ های سوم استفاده کنند اما در میانه میدان، کار پرس را انجام می دادند. البته هافبک های پرسپولیس به مراتب از هم پستی های خود در استقلال بهتر کار کردند. بشار رسن و کمال کامیابی نیا با کمک وحید امیری، گادوین منشا و علی علیپور کمربند میانی زمین را در اختیار گرفتند. از سوی دیگر استقلال میانه میدان را از دست داد. انتظار داشتم امید ابراهیم عملکرد خیلی خوبی داشته باشد اما بازی او چندان به چشم نیامد. فرشید باقری و فرشید اسماعیلی هم بازیکنان همیشگی نبودند. دلیلش هم این بود که هافبک های پرسپولیس اجازه ندادند این بازیکنان، مهاجمان استقلال را تغذیه کنند.

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس تصریح کرد: انسجام تیمی استقلال پس از حضور شفر بهتر و فاصله ها رعایت شده است. این تیم کمتر سعی می کند به عرض یا عقب پاس بدهد و حالا بیشتر در عمق بازی می کند که می توان گفت نقطه قوت استقلالِ شفر است. از سوی دیگر شفر تاکتیک های خاصی مد نظر دارد اما باید ابزار لازم را در اختیار داشته باشد. شفر مربی بزرگ و کارنامه داری است. او در نیمه دوم دربی برای جبران آمد اما دوندگی زیاد بازیکنان پرسپولیس و تغییرات برانکو این اجازه را به شفر نداد. هافبک های پرسپولیس روز خیلی خوبی داشتند، مخصوصا بشار رسن که می توان گفت بهترین بازیکن زمین بود. دو بازیکن پشت سر او یعنی کمال کامیابی نیا و محسن ربیع خواه، به خوبی پوشش می دادند و رسن، دفاع استقلال را به هم می ریخت. او با خطاهایی که می گرفت، استقلال را عقب نگه می داشت اما پس از ورود محسن مسلمان به زمین کمی تاکتیک تیم تغییر کرد.

رأفت خاطرنشان کرد: ورود شایان مصلح و سیامک نعمتی به زمین باعث شد میانه میدان دوباره در اختیار پرسپولیس قرار بگیرد. استقلال در خط دفاع و دروازه مشکلی نداشت اما میانه میدان را به پرسپولیسی ها واگذار کرده بود. استقلال در گلزنی مشکل دارد و البته این مسئله یک دلیل دارد. تیم ها دیگر مقابل پرسپولیس و استقلال «باز» بازی نمی کنند. این تیم ها سرخابی ها را می بندند. نساجی چون بازی در جام حذفی بود و باید یک تیم برنده می شد، مجبور بود حمله کند تا گل بزند اما شرایط بازی های لیگ فرق می کند. این جا دیگر مهارت خود بازیکن است که گل بزند. شفر مدام در دربی به بازیکناش تاکید می کرد که از کناره ها حمله کنند. ضمنا ارسال های خسرو حیدری شناخته شده است و سید جلال حسینی و شجاع خلیل زاده توپ ها را دفع می کردند.

وی افزود: استقلال بازیکنان خوبی دارد و جابر انصاری، علی قربانی و فرشید اسماعیلی می توانند از عمق دفاع حریف استفاده کنند. سجاد شهباززاده هم بازیکن سرزنی است اما به او اجازه مانور داده نشد چون در دربی ها به شما اجازه نمی دهند نفس بکشید. پرسپولیس توپ را به استقلال داده بود و فضا را گرفته و دل به ضد حمله بسته بود. به هر حال برانکو موفق بود و رفته رفته خطاهای بیشتری می گرفتند و سعی می کردند بازی را بخوابانند. نیمه دوم هم با تعویض هایش کاری کرد که موقعیت گل آن چنانی به استقلال ندهد. در کل بازی پر حادثه ای با موقعیت های زیادی نبود و بازی بیشتر در میانه های میدان جریان داشت.

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس تأکید کرد: پرتاب اشیا از روی سکوها به داخل زمین یک معضل برای فوتبال و جامعه ماست. به نظر من کار بسیار زشتی بود که صورت گرفت. فیلم بازی را فقط ایرانی ها نمی بینند بلکه کشورهای حوزه خلیج فارس می بینند که در حاضر روی ما زوم هستند. ما هفتمین کشور در دنیا از نظر تعداد تماشاگران دربی هستیم. باید قدر این موضوع را بدانیم. با پرتاب اشیا که چیزی درست نمی شود. این مسئله چهل سال پیش منسوخ شده است. این کار بسیار بد و نادرست است. من به عنوان یک پیشکسوت فوتبال بسیار ناراحت شدم. تیم ملی ما به جام جهانی رفته و زشت است که این کارها را انجام دهیم. با زور و بازرسی بدنی و این کارها چیزی درست نمی شود. خود هوادار شرط است.

رأفت درباره اعتراض استقلالی ها به قضاوت بیژن حیدری گفت: داوری دربی مشکل خاصی نداشت. البته کارشناسان داوری به خوبی بررسی می کنند و نظر می دهند. بیژن حیدری هم نمره خود را می گیرد. ما حتی روی پنالتی علی علیپور اعتراض به اخراج داشتیم اما گفتند طبق قانون جدید اخراج ندارد. یک صحنه مشکوک هم روی وحید امیری بود. شاید داور روی صحنه اخطار به محسن ربیع خواه اشتباه کرده باشد اما باید فشار بازی و حضور 80 هزار تماشاگر را هم در نظر بگیریم. به هر حال روی داور هم فشار روحی و روانی وجود دارد. شاید هم دلایلی برای این کارت دارد اما از نظر من به عنوان یک فوتبالی، داوری مشکل خاص و تأثیرگذاری نداشت و به نظر من نمره خوبی می گیرد. اعتراض ها طبیعی است و تیمی که عقب می افتد اعتراض می کند. جا دارد به تیم داوری تبریک بگوییم. زمان ما تمام داوران دربی خارجی بودند.

وی با اشاره به حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیان تصریح کرد: پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا هم فوق العاده کار می کرد اما نتوانست از سد الهلال، رقیب سنتی و تیم منسجم عربستانی عبور کند. الهلال به اصطلاح همیشه شاخ بوده است. زندگی ادامه دارد اما باید مسائلی مانند محرومیت مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس را هم در نظر بگیریم که از نظر روحی و روانی روی بازیکنان تأثیر منفی گذاشت. اگر در بازی رفت 4 گل نمی خورد روزنه امیدی برای صعود وجود داشت. گاهی کارهای غیر حرفه ای انجام می دهیم که ضربه اش را خودمان می خوریم. مثلا در قرارداد با بازیکنان و مربیان ضعیف کار می کنیم و فیفا و AFC ما را جریمه می کنند. همچنین بحث میزبانی را هم باید در نظر گرفت. اگر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان بود، شاید نتیجه تغییر می کرد و صددرصد پیروز می شدیم. پرسپولیس قطعا در لیگ به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی است. جام حذفی هم برای برانکو اهمیت زیادی دارد و می خواهد «دبل» کند چون با توجه به اتفاقات بازی مقابل قشقایی، دیگر هیچ تیمی را دست کم نمی گیرد. پرسپولیس در هر دو جام مدعی است.

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس در پایان گفت: کار در فصل آینده با توجه به محرومیت از پنجره نقل و انتقالات خیلی سخت است. باید از همین امروز برای تمدید قرارداد بازیکنان اقدام کنند. همچنین باید به دنبال کاهش محرومیت باشند. هر چند کار بسیار سختی است اما می توان مدیریت سیاسی و رایزنی انجام داد. یک بار در سال 1379 این اتفاق برای پرسپولیس افتاد و افشین پیروانی و علی دایی قراردادشان اشتباه شده بود و یک روز زودتر با السد قطر قرارداد بسته بودند. امیر عابدینی رایزنی کرد چون ممکن بود 600 میلیون تومان جریمه شوند. ما به قطر رفتیم و یک بازی دوستانه با تیم ملی قطر انجام دادیم. با چند جلسه مسئله حل شد و کار به جریمه و محرومیت نکشد. الان هم می توان موضوع طارمی را با رایزنی سیاسی حل کرد. پرسپولیس تیم جوانی دارد و باید حفظ شان کرد. به طور مثال رسن تنها 20 سال سن دارد و از نظر فنی و اخلاقی بسیار خوب است. حتی یک مقدار حاشیه ندارد و برعکس هموطنش است! قرارداد برانکو هم باید تمدید شود. اگر او برود چه کسانی را می خواهند بیاورند؟ امسال هم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد قطعا دوباره قهرمان است.

604

کد خبر: 862306

وب گردی

وب گردی