منصوریان جوان و خوش تیپ را برکنار کردند و شفر پیر و فرسوده را آوردند!/ کمیته اخلاق به جای قلیان، به پرونده های فسادل در فوتبال رسیدگی کند/ باشگاهی که یک نفر مثل محمد علیپور داشته باشد، گلستان می شود

پیشکسوت فوتبال کشورمان با حضور در غرفه ایسکانیوز در نمایشگاه مطبوعات به صحبت درباره وضعیت دو تیم استقلال و پرسپولیس پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، ناصر فریادشیران، پیشکسوت فوتبال کشورمان با حضور در غرفه ایسکانیوز، در مورد پیروزی تیم فوتبال پرسپولیس در هشتاد و پنجمین دربی پایتخت اظهار داشت: شرایط پرسپولیس از نظر مدیریتی، بازیکنان و کادر فنی ایده آل تر از استقلال بود. استقلال از نظر من مریض است. اشتباه بزرگ مدیریت باشگاه برکناری علیرضا منصوریان بود. ما نباید سرمایه خودمان را از بین ببریم. هم اعضای هیأت مدیره و هم مدیرعامل باشگاه استقلال اشتباه کردند. منصوریان یک مربی خوب و جوان است. منصوریان در نفت تهران عملکرد خیلی خوبی داشت. در خاک عربستان، تیم ها را یکی پس از دیگری شکست می داد.

وی ادامه داد: البته ساختار باشگاه نفت بسیار درست بود و هر فردی که سرمربی باشگاه می شد در چارچوب سیاست های باشگاه نتیجه می گرفت. در این میان باید به نقش ویژه محمد علیپور، عضو تأثیرگذار هیأت مدیره باشگاه نفت اشاره کنم. ایشان از سال 1382 که من سرمربی نفت بودم تا دو سال پیش نقش کلیدی در انتخاب سرمربی و مدیریتی داشت اما شما حتی یک مصاحبه از ایشان پیدا نمی کنید. نمی خواهم به کسی توهین کنم اما مدیران فعلی فقط به دنبال مصاحبه و حضور روی جلدها و رسانه ها هستند. او همیشه به دنبال مربیان جوان و البته طرد شده می رفت. به طور مثال حسین فرکی، منصور ابراهیم زاده، یحیی گل محمدی و علیرضا منصوریان هر کدام از تیم های قبلی خود کنار گذاشته شده بودند.

پیشکسوت فوتبال کشورمان تصریح کرد: البته شاکله اصلی هر تیمی، بازیکنان هستند. اگر تیم نفت در سال های گذشته نتیجه گرفته، شخص علیپور بود. اگر 4، 5 بازیکن خوب نفت به تیم های دیگر می رفتند، 7، 8 بازیکن خوب جوان را جایگزین می کرد. این رویه ادامه داشت.

فریادشیران با اشاره به برکناری منصوریان خاطرنشان کرد: نمی توان گفت سرمربی خارجی استقلال در 2 هفته تیم را متحول کرده است چون بازیکنان همان بازیکنان هستند. من هیچ تغییری نسبت به زمان منصوریان در استقلال نمی بینم. فقط جای یک مربی جوان، آینده دار و خوش تیپ، یک مربی پیر و فرسوده آورده اند که یک زمان سرمربی خوبی بوده است. ما از این تجربه های تلخ زیاد داشته ایم که امثال راینر زوبل و نلو وینگادا آمده اند. یا یک «ویچ» سرمربی ذوب آهن شد که اصلا سرمربی رشته ورزشی دیگری بود یا همشهری برانکو آمد و سرمربی فولاد خوزستان که در کارخانه صابون سازی کار می کرد! اگر می بینید برانکو موفق شده چون 6، 7 سال در فوتبال ایران کار کرده بود.

فریاشیران خاطرنشان کرد: برانکو پول عالی می گیرد ولی ما نباید سرمایه های خود را بسوزانیم. متأسفانه هیچ مرجعی هم نیست که نظارت کند مربیان خارجی چه رزومه ای دارند و از کجا می آیند. باشگاه ها باید یک کمیته فنی داشته باشند و سرمربیان را انتخاب کنند.

وی با انتقاد از کمیته فنی باشگاه استقلال تأکید کرد: کمیته ای که دو روزه تشکیل شده باشد نمی تواند انتخاب درستی داشته باشد. این کار فریب دادن مردم است. ما نباید به مردم دروغ بگوییم. تیم شفر در دربی حتی از تیم منصوریان ضعیف تر بود و من هیچ نکته مثبتی در تیمش ندیدم.

پیشکسوت فوتبال کشورمان ادامه داد: مطمئن باشید اگر منصوریان می ماند، نتیجه می گرفت چون تیم را خودش بسته بود. متأسفانه آقای غمخوار، زمانی که مدیرعامل پرسوپولیس بود بدعت بدی گذاشت و زمینه ساز حضور لیدرها در فوتبال شد. البته آن زمان افرای مانند ممد بوقی، حسن تارزان و مارشال بودند که حتی از جیب خود برای باشگاه هزینه می کردند اما حالا می بینیم که لیدرها از باشگاه حقوق می گیرند. کجای دنیا می بینید لیدر از باشگاه حقوق بگیرد؟ آنها در باشگاه و در رستوران کنار بازیکنان و مربیان هستند. این کار بسیار خطرناک است. همین ها باعث شدند پرویز مظلومی با وجو د کسب نتایج خوب برکنار شود. لیدرها در حال حاضر در دو تیم استقلال و پرسپولیس تأثیر مخربی می گذارند.

فریادشیران تصریح کرد: منصوریان مربی خوبی بود و همه کار هم کرد به استقلال برود اما باید چهار، پنج سال در باشگاه های دیگر تجربه کسب کند و به استقلال برگردد. همان طور که گفتم ما قدر داشته های مان را نمی دانیم. ما چند روز پیش ابراهیم آشتیانی را از دست دادیم. فکر می کنید او آدم کمی بود؟ بهترین دفاع راست تاریخ فوتبال ایران بود و جزو بیست ورزشکار برتر ما از نظر تحصیلی محسوب می شد اما کجا از او استفاده کردیم؟ او تمام مراحل را به صورت کامل طی کرده بود اما چه بهره ای از تجربه و دانش او بردیم؟ از این دست آدم ها زیاد هستند اما متأسفانه حواس مان به آنها نیست.

وی افزود: هر باشگاهی که یک نفر مثل محمد علیپور داشته باشد، گلستان می شود. باورتان می شود او یک تیم فوتبال را از نظر بازیکن در کمتر از نصف یک روز ببندد. بازیکنان چون می دانستند پول شان در نفت تهران نقد است، بدون درنگ با علیپور قرارداد امضا می کردند و حتی دوستان خود را تشویق می کردند که به نفت بیایند. ایشان تا آخرین ریال مبلغ قرارداد را پرداخت می کرد ولی از سوی دیگر اعتقادی به پرداخت پاداش نداشت. اکثر باشگاه ها در حال حاضر به بازیکنان فعلی و سابق خود بدهکارند اما نفت در زمان ایشان هیچ گونه بدهی نداشت.

پیشکسوت فوتبال کشورمان با اشاره به استعمال قلیان توسط بازیکنان فوتبال و ورود کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال گفت: بالاخره ما قانون اساسی داریم. در قانون ما نیامده قلیان، گناه یا جرم است. در حال حاضر قلیان 15 هزار تا 350 هزار تومانی در تهران ارائه می شود. قلیان سراهای لوکسی هستند که 350 هزار تومان برای سرویس قلیان می گیرند که معلوم نیست طلا یا ماده مخدر در آن می ریزند! من با سیگار و قلیان مخالفم و این دو را برابر با ماده مخدر می دانم. ورزشکار که اصلا نباید به سراغ این مسائل برود و حتی روی پوشش لباس خود باید دقت کند. دولت و دادستانی باید ورود کنند چرا که متأسفانه قلیان حتی به خانواده ها رسوخ کرده و اعضای خانواده کنار همدیگر قلیان می کشند. باید الزام کنند که استعمال قلیان در محیط های عمومی ممنوع است چون به یک سم در جامعه تبدیل شده است. کمیته اخلاق البته نباید به این موضوع ورود می کرد و باشگاه ها باید ورود می کردند و چند درصد از قرارداد بازیکنان را کسر کرده و مانع از تمرین آنها می شد. باید دید آن بازیکن با کدام مربی منشوری زیر پل زاینده رود قلیان کشیده و یاد گرفته است! مربی به او چنین کاری را یاد داده است.

فریادشیران در پایان تصریح کرد: پیام صاقیان می توانست بهترین بازیکن فوتبال ایران شود اما الان کجاست؟! مربیان تبانی کار و اهل زد و بند که فوتبال ما را کثیف کرده اند الان در لیگ برتر هم حضور دارند، زمینه ساز این اتفاقات شدند. آقای تورک نباید ورود می کرد و باید به پرونده هایی که نزد حجت الاسلام از تبانی و فساد وجود دارد و حکم شان صادر شده، ورود می کرد. مقصر اصلی علی کفاشیان است که پرونده ها را وتو می کرد. یک سری مربیان هم باید مادام العمر محروم می شدند اما الان تیم دارند. چرا حسین فرکی، محمد مایلی کهن و منصور ابراهیم زاده خانه نشین هستند اما مربیان مشکل دارد در حال فعالیتند. یک نفر از یک بازیکن نابینا 55 میلیون تومان می گیرد که او را به لیگ برتر بیاورد یا یک فرد به باشگاه پرسپولیس 5 پرورش اندام کار را به جای بازیکن قالب می کند.

604

کد خبر: 862428

وب گردی

وب گردی