وزارت بهداشت برای تعرفه پرستاری بودجه اختصاص دهد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گفت: وزارت بهداشت می تواند منابعی را برای تامین اعتبارات پرستاری اختصاص دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، بهروز بنیادی در واکنش نسبت به اظهارنظر قائم مقام سازمان نظام پرستاری مبنی بر تأخیر در اجرای تعرفه‌های پرستاری، اظهارداشت: مشکل اصلی درباره وضعیت تعرفه‌ها به کمبود منابع مالی برمی‌گردد که گریبانگیر تمام بخش‌های حوزه سلامت شده؛ کما اینکه این امر اجرای طرح تحول سلامت را نیز با مشکلات عدیده‌ای در بحث نقدینگی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت باید از ابتدا که برای تدوین طرح تحول سلامت برنامه‌ریزی می‌کرد، ردیف بودجه‌ای را نیز برای پرستاران در نظر می‌گرفت، چراکه از زمان اجرای این طرح، انواع و اقسام برنامه‌ها را در جهت نحوه پرداخت کارانه‌ پرستاران ایجاد کرده، که از نتیجه این اقدام، برخی پرستاران راضی و برخی نیز به شدت ناراضی بوده‌اند.

بنیادی یادآورشد: هم‌اکنون شرایطی نداریم که بتوان ردیف بودجه‌ای را برای اختصاص به کارانه پرستاران تعیین کرد، چراکه اصل پرداخت‌ها هم با مشکل مواجه است، بنابراین باید وزارت بهداشت ردیف بودجه‌ای را بنابر شاخص‌هایی که دارد، برای پرداخت حق‌الزحمه پرستاران به عنوان کارانه در نظر بگیرد.

وی تاکید کرد: بیمه‌ها نیز باید هزینه‌های بخش پرستاری را تقبل کنند و این در حالی است که بیمه‌ها از وضعیت مالی خوبی برخوردار نبوده و از توانایی لازم برای پرداختن به این امر بهره‌مند نیستند، بنابراین لازم است ابتدا از منابع دیگری بودجه مورد نیاز بیمه‌ها را تامین کرد.

بنیادی تصریح کرد: هم‌اکنون می‌توان پیش بینی کرد که وزارت بهداشت منابعی را برای تامین اعتبارات سازمان نظام پرستاری اختصاص دهد، اما اینکه بتوان چشم‌انداز دو یا سه هفته‌ای برای آن ترسیم کرد، نمی‌تواند اظهارنظر دقیقی باشد، بنابراین نمی‌توان با منابع مالی موجود در حوزه سلامت تضمین کرد که تامین اعتبارات این بخش بزودی عملیاتی شود، اما قطعا باید برای آن برنامه‌ریزی شده و منابع لازم دیده شود، تا یکبار برای همیشه این مشکل حل شود.

وی با یادآوری افزایش ساعت و حجم کار پرستاران فعال در بخش‌های درمانی ناشی از عدم جذب نیروهای جدید خاطرنشان کرد: موانع موجود در مسیر استخدام پرستاران باعث شده که، فشار کار نیروهای فعال در مراکز درمانی افزایش یابد و این در حالی است که زنان بیشترین ظرفیت نیروی انسانی جامعه پرستاری را تشکیل می‌دهند و با توجه به جایگاهی که در خانواده دارند، از افزایش ساعت کاری که از سوی بیمارستان‌ها بر آنها تحمیل می‌شود، گلایه‌مند هستند.

بنیادی افزود: البته امسال وزارت بهداشت، مجوز استخدام نیروی جدید برای این بخش را، از سازمان امور اداری و استخدامی دریافت کرده، که در صورت همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای تزریق بودجه لازم برای تحقق این مهم، بخش اعظمی از مشکلات این قشر برطرف خواهد شد.

705

کد خبر: 862514

وب گردی

وب گردی