نمایشگاه مطبوعات یا نمایش غرفه های تجملاتی؟

در طول سال همواره نمایشگاه های متعددی با موضوعات مختلف درکشور برگزار می شود که هرکدام اهداف مورد نظر خود را دنبال می کنند اما به نظر می رسد نمایشگاه مطبوعات با ایجاد غرفه های رنگارنگ توسط برخی رسانه‌ها از رسالت و هدف اصلی خود در نمایشگاه غافل شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نمایشگاه مطبوعات در بیست و سه دوره برگزاری شاید بیش از آنکه درگیر تغییر سیاست های معاونت مطبوعاتی در نوع برگزاری بوده باشد با مسائل دیگری نیز دست و پنجه نرم می کند که نشان دهنده شکافی عمیق در نوع نگاه مسئولین به رسانه های مختلف است.

آنچه در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات همچون سال های گذشته خودنمایی می کند طراحی غرفه هایی است که در رسانه های عموما دولتی و یا رسانه هایی که با هزینه سازمان های نیمه دولتی چون شهرداری اداره می شوند به چشم می آید.

در بسیاری از رسانه هایی که تامین بودجه آنها به شکل خصوصی نیست فضای اشغال شده برای آنها در نمایشگاه مطبوعات حدود 96 متر است و طراحی داخلی آنها نشان از آن دارد که هزینه بسیاری برای غرفه سازی صرف شده است در عوض بسیاری از رسانه ها هم از که بودجه دولتی و یا سازمان های نیمه دولتی تامین هزینه نمی شوند با غرفه های 12 متری و دکور بسیار ساده در بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات حضور دارند.

**رنگ آمیزی غرفه ها نه تنها سنجیده نیست بکله نکوهیده هم است

علی اکبر بهبانی، مدیر مسوول روزنامه «سایه» و مدیرعامل تعاونی مطبوعات کشور، درباره تبعیض غرفه سازی در نمایشگاه مطبوعات به ایسکانیوز، گفت: سال ها است که این شکل غرفه سازی در نمایشگاه مطبوعات رواج دارد که نه تنها سنجیده نیست بلکه نکوهیده هم است و این روال به خاطر فاصله بین فقیر و غنی ادامه خواهد داشت.

بهبهانی ادامه داد: مطبوعات حال و روز خوشی ندارند و با نفوذ شبکه های مجازی رسانه ها از سبد خانواده ها حذف شده و دیگر تیراژ و فروشی ندارند و با این اوضاع یارانه مطبوعات هم قطع شده است و 18 ماه است که به ما یارانه نداده اند.

مدیرمسوول روزنامه «سایه» با اشاره به هزینه ای که برخی رسانه های کم بضاعت برای غرفه سازی کرده اند، گفت: رسانه هایی که علاقمند به کار مطبوعاتی هستند اما بضاعت ندارند با هزینه ای در حد یک میلیون تومان غرفه های خود را برپا کرده اند و در نهایت یک مساحت 12 و یا 24 متری را برای حضور در نمایشگاه مطبوعات به خود اختصاص می دهند و فقط می خواهند بگویند که ما وجود داریم.

**در نمایشگاه مطبوعات تمایزها بین برخی رسانه به لحاظ حمایتی مشخص می شود

وی افزود: در نمایشگاه مطبوعات فاصله ها مشخص می شود و روزنامه هایی مثل همشهری، اطلاعات و کیهان که از حمایت مستقیم برخوردار هستند غرفه هایی با مساحت 96 متر در اختیار دارند که برای اجاره آن بیش از 15میلیون تومان هزینه می شود.

بهبهانی ادامه داد: علاوه بر هزینه اجاره غرفه، بودجه ای حدود 15 میلیون تومان هم صرف طراحی و ساخت غرفه می شود.

مدیر مسوول پشکسوت مطبوعاتی درباره تدبیر وزارت ارشاد برای برداشتن تبعیض ها، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ تدبیری برای برطرف کردن تبعیض ساخت و مساحت غرفه ها انجام نداشته است.

وی درباره ارتباط بین عظمت یک غرفه و کار حرفه ای در رسانه ها تاکید کرد: عظمت یک غرفه به هیچ وجه نشان دهنده حرفه ای بودن آن رسانه نیست و فقط محلی برای خودنمایی شده است. در حالی که بسیاری از رسانه های کم بضاعت نسبت به تبعیض عمیقی که بین مطبوعات وجود دارد گله مند هستند برخی رسانه ها هم که غرفه های وسیعی را در نمایشگاه مطبوعات اشغال کرده اند به این شکاف رسانه ای معترض هستند.

**آیا برای اهالی رسانه و مخاطبان دکور می تواند مزیت تلقی شود

علی علیزاده، سردبیر سایت خبری تحلیلی «پارسینه» درباره هزینه ساخت غرفه این رسانه گفت: مبلغی که برای غرفه «پارسینه» پرداخت شده، حدود 15 میلیون تومان است.

وی افزود: هزینه ها در ساخت غرفه ها بسیار سرسام آور است و شاید همکاران رسانه ای تصور می کنند که دکور غرفه بر مبنای رسانه ای که در آن فعالیت می کنند باید انطباق داشته باشد.

علیزاده، ادامه داد: وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی در کشور است و باید در بحث تامین هزینه ها مدیریت صورت گیرد به نظر می رسد که بهتر است فضایی که برای یک غرفه در نظر گرفته می شود با کمترین هزینه راه اندازی شود و اصراف و تجملگرایی در آن راه نداشته باشد.

وی، اظهار کرد: ممکن است طراحی های شکیل تصویر بصری خوبی به نمایشگاه دهند اما آیا برای اهالی رسانه و مخاطبان دکور می تواند مزیت تلقی شود؛ به نظرم به هیچ وجه شکل و عظمت غرفه به عنوان برتری یک رسانه در نظر گرفته نمی شود.

علیزاده تاکید کرد: با اینکه نمای ظاهری غرفه نشان دهنده حرفه ای بودن یک رسانه نیست اما برای مردم عادی نوع طراحی غرفه جذاب است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مساحت و طراحی یک غرفه نشان دهنده حرفه ای بودن آن است، گفت: اصلاً اینگونه نیست زیرا در همین نمایشگاه رسانه های بسیار موثری داریم که در جامعه جریان ساز هستند و دکور بسیار ساده ای دارند و این موضوع بسیار تبعیض آمیز است.


**غرفه می تواند ویترین ادراکی یک رسانه در طول سال باشد؟

اصغر علیکرمی مترجم، روزنامه نگار و صاحب شرکت غرفه سازی که طراح غرفه هنر آنلاین، ایبنا و رویداد 24 است در گفت و گو با ایسکانیوز آمار جالبی از هزینه ساخت برخی غرفه ها در نمایشگاه ارائه داد.

وی درباره هزینه غرفه سازی در نمایشگاه مطبوعات گفت: طبق تعرفه غرفه سازی، غرفه های نمایشگاهی از متری 200 هزار تومان تا 350 هزار تومان ساخته می شود و برحسب امکانات و لوازم جانبی که در غرفه ها قرار می گیرد این مبلغ متغیر است.

وی افزود: غرفه های زیر 50 متر هم به شکل متری محاسبه نمی شوند بلکه به صورت پروژه ای هزینه ساخت آنها حساب می شود که معمولاً از 8 میلیون تومان به بالا است.

علیکرمی، ادامه داد: اتحادیه غرفه سازی، نظارتی روی قیمت غرفه ها ندارد و قابل محاسبه دقیق هم نیست اما پولی که به ستاد برگزاری نمایشگاه برای اجاره غرفه داده می شود متغییر نیست و برحسب متر مربع است.

این طراح درباره ارتباط نمای ظاهری غرفه و جذب مخاطبان در نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: شکل ظاهری غرفه در جذب مخاطب می تواند کمک کننده باشد و غرفه ویترین ادراکی یک رسانه در طول سال می تواند باشد.

وی افزود: با نگاهی به همه غرفه های نمایشگاه می توان به این نتیجه رسید که بسیاری از غرفه ها شبیه به هم هستند و غرفه ای که در آن نوآوری و ابتکار به کار رفته باشد بسیار کم است. با این حال ممکن است نگاه یک رسانه در چیدمان غرفه موثر باشد با این حال بسیاری رسانه ها بر این باورند که مساحت غرفه در جذب مخاطب می تواند موثر باشد.

علیکرمی، تاکید کرد: بسیاری از غرفه سازها با فرهنگ طراحی غرفه آشنا نیستند و از یک الگوی مشخص برای طراحی استفاده می کنند.

وی افزود: در حق بعضی از رسانه های آزاد و رسانه هایی که اتصالات قوی دولتی ندارند و سایت هایی که به شکل مردم نهاد اداره می شوند تبعیض شده و مکان های بسیار نامناسبی برای آنها در نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

این طراح غرفه ادامه داد: بسیاری از همین سایت ها و رسانه هایی که در حق آنها برای جانمایی در نمایشگاه تبعیض شده است، رسانه های پرمخاطبی هستند اما با هزینه خبرنگاران و عوامل سایت اداره می شود بنابراین بهتر است که به اینگونه رسانه ها مکان های مناسب تری داده شود.

علیکرمی ادامه داد: بسیاری از غرفه ها 96 متری است در صورتی که خدماتی که در آنها ارایه می شود بسیار اندک است و اگر ستاد نمایشگاه قبل از برگزاری این رویداد فرهنگی تعریف برنامه داشته باشد و مشخص باشد که هر رسانه ای چه برنامه ایی دارد و متناسب با اهداف رسانه ها برای آنها فضا در نظر گرفته شود خود به خود تبعیض ها برداشته خواهد شد.

وی تاکید کرد: با اوضاعی که در حال حاضر در نمایشگاه مطبوعات وجود دارد مشخص است که هیچ برنامه ریزی در نظر گرفته نشده و رسانه ای که قدرت بیشتری از نظر ارتباطی داشته باشد می تواند مساحت بیشتری را برای خود اشغال کند و فراموش نکنیم که همه این مسائل فرهنگ تجملاتی را ترویج می کند در حالی که با خواستگاه فعالیت رسانه ای در تعارض است.

501

کد خبر: 862524

وب گردی

وب گردی