رشیدیان: میزان واردات در اوایل سال کاهش داشته است

استاندار خراسان رضوی گفت: با وجود رشد صادرات استان، میزان واردات در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه 2.2 درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایسکانیوز، علی رضا رشیدیان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهار داشت: براساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف، سند برنامه ششم توسعه استان به تصویب رسید. براساس این سند ترسیم رشد 7.8 درصدی و کاهش بیکاری تا 7 درصد و همچنین رشد صادرات تا بیش از 3 میلیارد و 340 میلیون ریال برنامه ریزی و هدف گذاری شده است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان موضوعات تولید و اشتغال دنبال شده و برای هر شهرستان ماموریت‌های دستیابی به این امر تدوین شده که هر شهرستان چه نقشی در این حوزه خواهد داشت.دولت در خراسان رضوی در حوزه اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملکرد خوبی داشته و شاخص‌های اقتصادی از این جهت وضعیت خوبی داشته است.

وی تصریح کرد: نرخ بیکاری ما از 14.1 به 10.1 درصد رسیده و با اینکه ما از لحاظ نرخ مشارکت اقتصادی 42.1 را داریم ولی نرخ بیکاری ما کاهش خوبی داشته است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه قریب به 300 هزار جوان بیکار داریم که 48 درصد آن نیروهای تحصیل کرده هستند، گفت: امیدواریم با تداوم کمک‌های دولت به هدف‌گذاری خود برای توسعه اشتغال در استان دست یابیم. با همکاری دولت و بخش خصوصی استان، در حوزه صادرات نیز در 6 ماهه نخست امسال 10 درصد رشد داشته‌ایم که میزان آن 844 میلیون دلار بوده است.

رشیدیان تصریح کرد: با وجود رشد صادرات استان، میزان واردات در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه 2.2 درصد کاهش داشته است.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که به طور کلی رشد تولیدات استان در همه حوزه‌ها به جز سیمان چشمگیر بوده است؛ افزود: حدود 63 درصد تولید کاغذ رشد داشته و از ماه آینده با راه اندازی کارخانه کاغذ صادرات به چین آغاز خواهد شد که میزان آن 200 تن در هر هفته است.

وی اضافه کرد: در تابستان رشد جهشی در حوزه شاخص های کسب و کار استان داشته ایم و از رتبه 23 به رتبه سوم در کشور رسیده ایم.در آخرین جلسه با فعالان بخش خصوصی، مقرر شد برنامه‌های آنان نیز آماده شود تا بتوان از حوزه سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه این بخش‌ها هم استفاده شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: صندوق توسعه کارآفرینی امید نیز اعلام آمادگی کرده که در مواردی که ظرفیت توسعه سرمایه گذاری خارجی وجود دارد، کمک‌های مورد نیاز داخلی را انجام دهد. سال گذشته حدود 110 میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری شرکت‌های دانش بنیان ما بوده؛ امسال 50 میلیارد تومان از معاونت امور روستایی رئیس جمهور برای استان در نظر گرفته شده که این نتیجه اقدامات حوزه روستایی استان بوده و باعث شده با وجود اینکه در کشور 0.7 درصد کاهش جمعیت روستایی داریم، در استان ما 0.6 درصد جمعیت روستایی افزایش داشته باشد. با این حال هنوز درآمد روستاییان ما به نسبت متوسط کشور پایین تر است.

وی ادامه داد: حدود 391 میلیارد تومان به دهیاری‌های استان کمک شده و در کنار این امر ارائه خدمات 32 دستگاه اداری در قالب پنجره واحد در روستاها دنبال شده است. در حوزه عمرانی نیز با تعیین اولویت ها 57 پروژه در استان مشخص شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اتصال راه آهن جمهوری اسلامی به افغانستان بوده که ریل‌گذاری آن به حوریان رسیده و ان‌شاءلله می‌توان یک ایستگاه ترانشیپ منت در آنجا راه اندازی کرد.

901

کد خبر: 862551

وب گردی

وب گردی