تصحیح و چاپ تفسیر قرآنی تازه یافته شده توسط پژوهشگر واحد دهاقان

، الواضحه فی تفسیر الفاتحه، تفسیری است مفصل بر سوره فاتحه از معین الدین بن محمد فراهی، نویسنده، شاعر، مفسر، واعظ و عارف سده دهم هجری قمری که توسط دکتر احمدرضا یلمه‌ها، پژوهشگر و نسخه‌شناس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در حال تصحیح و چاپ است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از واحد دهاقان، ملامعین فراهی، از عرفا، نویسندگان، شعرا، وعاظ و مفسرین سده دهم هجری قمری است که آثار متعددی همچون اعجاز موسوی، بحرالدرر، التفسیر، دیوان، روضه‌الواعظین فی شرح احادیث الاربعین عن سید المرسلین، شرح کنز الدقایق، احسن القصص، معارج النبوه فی مدارج الفتوه و الواضحه فی تفسیر سوره الفاتحه از خود به جای گذاشته است. برخی از آثار این دانشمند شیعی سده دهم ، از جمله اعجاز موسوی، تفسیر حدایق الحقایق، دیوان به چاپ رسیده و برخی دیگر از آثار او همچنان ناشناخته باقی مانده است.

الواضحه فی تفسیر سوره الفاتحه، تفسیر مفصلی است بر سوره فاتحه ( در حدود یک هزار صفحه ) به نثر آمیخته به نظم که مشتمل بر بسیاری از لطایف عرفانی و اسرار و دقایق علمی، در یک مقدمه و پانزده مجلس و در چند فصل نوشته شده است. نخستین صحیفه درباره واژه‌ی حمد و دومین درباره سوره فاتحه است که با ترجمه آیات هفتگانه این سوره در هفت اصل، همراه شده است. مؤلف در چند صفحه آخر درباره کلمه آمین سخن گفته و در متن با بهره‌گیری از اشعار عارفان بزرگ به بیان بسیاری از نکات عرفانی نیز پرداخته است. نسخه‌های متعددی از این اثر نفیس در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه آیت‌الله مرعشی قم،کتابخانه مجلس شورای اسلامی و نیز کتابخانه گنج بخش اسلام آباد پاکستان و کتابخانه جعفریه در مدرسه هندی کربلا موجود است.

دکتر احمدرضا یلمه ها پژوهشگر نسخه شناس و مصحح متون ادبی و عرفانی که تا کنون بیش از 25 جلد کتاب تالیف نموده است با به دست آوردن تمامی نسخه‌های موجود از این اثر نفیس، به تصحیح این اثر پرداخته است. مقدمه تصحیح و تعلیق این اثر به عنوان طرح ماندگار فرهنگی از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در شورای فرهنگی این دانشگاه به تصویب رسیده است و قرار است با حمایت و تایید معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان به چاپ رسد.

گفتنی است اثر دیگر این مفسر با نام روضه الواعظین فی شرح احادیث الاربعین عن سید المرسلین نیز توسط همین پژوهشگر در مراحل پایانی تصحیح است. این اثر شرح و تأویلی است عرفانی آمیخته به نظم که در آن چهل حدیث ( اربعین ) و چهل آیه همراه با حکایات بسیار شیوا، تصنیف گردیده است. از این اثر معین‌الدین فراهی تاکنون پنج نسخه خطی در کشور شناخته شده است که نسخه‌های آن در کتابخانه آستان قدس رضوی، مجلس شورای اسلامی و مرکز احیاء نسخه‌های خطی قم نگهداری می‌شود و در دسترس مصحح مذکور قرار دارد.

کد خبر: 862693

وب گردی

وب گردی