دریادار سیاری: باید به بیگانگان بگوییم که پا از گلیم خود فراتر نگذارند

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: آنهایی که به دنبال ایجاد تفرقه میان سپاه و ارتش هستند تنها می‌کوشند تفکرات منافقانه خودشان را پیاده کنند در حالی که وقتی این دو نیرو در کنار هم قرار می‌گیرند توانایی خوبی را برای ایجاد امنیت فراهم می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: حضور نیروی دریایی ارتش و سپاه در خلیج فارس و دریای عمان ایجاد امنیت می‌کند و این حضور نیروهای بیگانه است که ناامنی به وجود می‌آورد؛ پس باید به آنها بگوییم پا از گلیم خود فراتر نگذارند.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری طی سخنانی در برنامه نگاه یک که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه نیروی دریایی اقداماتی را در راستای گسترش دیپلماسی دریایی انجام داده است، گفت: ما در دریاهای بین‌المللی با کشورهای دوست، گسترش دیپلماسی دریایی را دنبال می‌کنیم و حضور نیروی دریایی به توسعه ارتباط با سایر کشورها کمک قابل توجهی می‌کند.

وی افزود: ما می‌خواهیم با این دیپلماسی حرف حق انقلاب خودمان را انتقال دهیم و نیز با ایران‌هراسی مقابله داشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه اگر به نیروی دریایی صرفاً با یک نگاه نظامی توجه کنید این نیرو باید فقط در زمان جنگ فعال شود، گفت: دیپلماسی دریایی زیرمجموعه دیپلماسی دفاعی ما قرار می‌گیرد و امروز نیروی دریایی وظیفه دارد علاوه بر حفظ آمادگی‌اش در برابر تهدیدات از این توانمندی در ابعاد دیگر استفاده کند.

سیاری تاکید کرد: زمانی می‌شود از منابع دریایی استفاده کرد که امنیت برقرار باشد و امروز نیز نیازمندی جوامع به این منابع بیشتر شده بنابراین همین موضوع امکان درگیری کشورها برای استفاده از منافع بیشتر را افزایش می‌دهد و می‌تواند به گسترش ناامنی‌ها کمک کند، پس نیروی دریایی باید توانایی تامین امنیت آب‌های جهان را داشته باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا هر کشور باید دارای یک نیروی دریایی قادر به حفظ مرزهای آبی و حضور در آب‌های بین‌المللی باشد تا بتواند از منافعش در دریاها محافظت کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه حضور نیروی دریایی ارتش و سپاه در خلیج فارس و دریای عمان امنیت کامل آنها را تامین می‌کند، گفت: این در حالی است که حضور دیگران موجب ناامنی در این منطقه می‌شود و باید به آنها بگوییم پا از گلیم خود فراتر نگذارند؛ چراکه حضور نیروهای بیگانه فقط در جایی توجیه دارد که امکان به خطر افتادن تجارت جهانی وجود دارد.

سیاری با اشاره به برگزاری همایش دریایی ایتالیا اظهار کرد: این همایش برای امنیت دریا تشکیل شده بود و از نیروی دریایی ارتش هم دعوت شده بود که علت این دعوت نیز حضور مستمر جمهوری اسلامی در خلیج عدن برای برقراری امنیت اقتصاد در دنیا و مبارزه با تروریسم دریایی بوده است که ما تاکنون در این منطقه علاوه بر اسکورت ۴۲۰۰ کشتی ایرانی به کشتی‌هایی از ۲۵ کشور دیگر جهان نیز کمک کردیم.

وی با اشاره به ابعاد مختلف این همایش اظهار کرد: در این همایش صحبت‌های ما بیشتر ابعاد جهانی داشت و درباره موضوع تامین امنیت در آب‌های راهبردی جهان صحبت کردیم و نیز خود من هم در این همایش به بی‌اساس بودن اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درباره نیروهای مسلح کشورمان پرداختم و یادآور شدم که نیروهای مسلح ما عامل پایداری امنیت جهانی هستند و این حضور نیروهای بیگانه است که باعث ناامنی در مناطق راهبردی جهان می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه عناصر ناامنی در منطقه خاورمیانه فراوان است، اظهار کرد: یکی دیگر از این عناصر ناامنی در منطقه ما شکل‌گیری عناصر ناپایدارکننده امنیت مانند اسرائیل هستند و از دیگر موارد آن می‌توان به جلوگیری از شکل‌گیری یک نظام دموکراتیک در کشور یمن و کشتار مردمش اشاره کرد.

سیاری با اشاره به دستاوردهای سفرش به ایتالیا و حضور در همایش نیروهای دریایی جهان اظهار کرد: در حاشیه این همایش با مقامات رسمی ۲۱ کشور جهان ملاقات داشتم و با فرماندهان نیروی دریایی هفت کشور دیگر هم گفت‌وگوهایی انجام دادم که در بسیاری از این ملاقات‌ها کشورهای دیگر ابراز علاقه می‌کردند تا با ایران در حوزه نگهداری، تعمیر، ساخت تجهیزات و برگزاری رزمایش مشترک و نیز تبادل تجربیات ما در هشت سال دفاع مقدس همکاری کنند.

وی با تاکید بر نقش نیروی دریایی در مقابله با ایران‌هراسی اظهار کرد: دشمنان ما امکانات زیادی برای تبلیغ علیه ما دارند اما مبارزه ما با تروریسم دریایی و حضور ما در بنادر سایر کشورها به مقابله با این نقشه دشمن کمک می‌کند و بر همین اساس نیروی دریایی با عنایت به سخنان فرمانده کل قوا در زمینه ارتباط با سایر کشورهای دنیا اعزام ناوگروهی را به کشورهای آمریکای جنوبی و مدیترانه در دستور کار قرار داده است.

سیاری با اشاره به سخنان ترامپ درباره خلیج فارس اظهار کرد: حرف‌های ترامپ در شأن یک رئیس‌جمهور نبود و او اگر از تاریخ و جغرافیا خبر داشت می‌دانست از هزاران سال پیش این منطقه خلیج فارس بوده و در آینده هم خلیج فارس می‌ماند. این سخنرانی سطح علمی راهبردنویسان آمریکا را هم زیر سوال برد.

وی با اشاره به برگزاری ششمین همایش نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند در تهران اظهار کرد: این همایش اردیبهشت سال ۹۷ به مدت چهار روز در تهران برگزار می‌شود که برای این همایش ۶۰ کشور جهان را دعوت به حضور کرده‌ایم. البته نیروی دریایی آمریکا که در پنج همایش گذشته در سایر کشورها حاضر بوده در همایش تهران حضور ندارد و دلیلش هم این است که در پایان هر همایش جلسه محرمانه‌ای با حضور فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاضر در همایش برگزار می‌شود تا درباره موضوعاتی چون عضویت کشورهای ناظر در این همایش بحث شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در آخرین همایشی که در کشور بنگلادش برگزار شد موضوع حضور آمریکا به عنوان کشور ناظر در جلسه پایانی هر همایش مطرح شد و با وجود اینکه سایر کشورها به این حضور رای مثبت دادند ما به حضور آمریکا در همایش تهران رای منفی دادیم و به همین دلیل آمریکا در این همایش حضور نخواهد داشت.

سیاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعزام ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش به کشورهای حاشیه دریای خزر اظهار کرد: ما دریای خزر را به عنوان دریای صلح و دوستی می‌بینیم و معتقدیم امنیتش باید توسط کشورهای حاشیه این دریا تامین شود و اجازه حضور بیگانگان در این منطقه داده نشود که بر همین اساس ناوگروه‌هایی را به کشورهای آذربایجان، روسیه و قزاقستان اعزام کردیم و نیز میزبان ناوگروه‌هایی از این کشورها بوده‌ایم و با آنان رزمایش‌هایی برای انتقال پیام صلح و دوستی و به اشتراک گذاشتن تجربیات و توانمندی‌هایمان برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه این رویه در جنوب کشور هم برقرار است، اظهار کرد: برای مثال ما با کشور عمان رزمایش امداد و نجات برگزار کردیم و قصد داریم همین همایش را با پاکستان هم برگزار کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان تاکید کرد: توان دفاعی ما غیر قابل مذاکره است و ابزارهای دفاعی‌مان تنها برای دفاع از خودمان است و قصد تهاجم به هیچ‌کس را نداریم و تا زمانی که توان بازدارندگی‌مان بالا باشد امنیت‌مان حفظ می‌شود و نظام سلطه جرأت نمی‌کند به ما حمله کند.

705

کد خبر: 862695

وب گردی

وب گردی