آشتی شرکت های دانش بنیان با صنعت، تنها راه افزایش سود در بازار است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مهم ترین اتفاق در رشد و توسعه ی شرکت های دانش بنیان را آشتی صنعت و تولید با دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: تنها در این صورت است که می توانیم سهم سود خود را در بازار به نحو فزاینده ای افزایش دهیم.

معصومه آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در رابطه با مقوله ی شرکت های دانش بنیان و اهمیت رشد آن گفت: مهم ترین اتفاقی که در این زمینه باید رخ دهد، آشتی صنعت و تولید با دانشگاههاست و این که سه بخش با هم غریبه نبوده و به عنوان رقیب به هم نگاه نکنند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان تجربه ی خود در پیاده سازی این فرآیند پرداخت و افزود: ما در یکی از دانشگاه های شهرستان شبستر دفتری را تحت عنوان اتاق بازرگانی ایجاد کرده و از تولید کنندگان و مسئولین بخش بازرگانی شهرستان خواستیم تا به صورت ماهیانه در این دفتر تشکیل جلسه دهند.

او در ادامه تصریح کرد: همین رفت و آمدها و تشکیل جلسه ها باعث شد تا برخی از مسئولین با استادان دانشگاه آشنایی پیدا کرده و به مرور شرایط برای آشتی و تفاهم این بخش ها با دانشگاه ایجاد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، دومین طرح پیاده شده در این دانشگاه را چنین شرح داد: از دانشگاه خواسته شد تا پایان نامه های مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دوره کارآموزی در کارخانه ها انجام شود و با هماهنگی رئیس کارخانه، این دانشجویان در بخش های مرتبط به صورت رایگان به کار گرفته شوند تا طرح تحقیقاتی خود را به صورت پایلوت در آنجا به انجام برسانند و در نهایت گزارش کار خود را به مدیرعامل ارائه دهند.

آقاپور علیشاهی افزایش تولید و همچنین رغبت مدیرعامل چند کارخانه برای جذب دانشجویان را از موفقیت های این طرح برشمرد.

او در ادامه تصریح کرد: این که گفته می شود، دانش بنیان باید شرکت باشد، شهرک باشد و یا فناوری باید ارائه شود، اصلاً چنین خبری نیست با همین کارهای ساده می توان این آشتی میان صنعت و دانشگاه را ایجاد کرد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در انجام کارها چنان مانع ایجاد کرده و آن را سخت می کنیم که جذابیت موضوع برای مخاطبان آن از بین می رود، آیا وقتی فرد یا شرکتی عسل تولید می کند، در کنار محصولش قاشقی چوبی می چسباند و خریدار با خرید و استفاده از آن جذب محصول می شود یا عسل را در قالب تیوب تولید می کند، این که بتوانیم در بحث بازاریابی سهمی از بازار را به خود اختصاص دهیم و یا این که در مشاوره حقوقی قراردادی را به نحوی تنظیم کنیم که از بابت آن متضرر نشویم، آیا همین فعالیت ها دانش بنیان نیست؟

آقاپور علیشاهی در بخش دیگری از صحبت های خود به افرادی اشاره کرد که مجوز فعالیت دانش بنیان دریافت می کنند و گفت: شرکت های دانش بنیان نیز می بایست نگاهشان را تغییر دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به عنوان نمونه فردی طرح دانش بنیان ارائه داده و گمان می برد که باید با کت و شلوار در محل کار حاضر شود و همه به او احترام بگذارند، در حالی که چنین نیست، باید پس از ارائه طرح، آچار به دست شد، در کنار کارگران کار کرد و با آن ها هم صحبت شد و سپس پیشنهاد ارائه داد، چون تنها در صورتی پیشنهادات به نحو احسن اجرائی می شود که فرد از طرف کارکنان مورد قبول واقع شود.

او در پایان مجدداً بر همکاری و تعامل میان صنعت و شرکت های دانش بنیان که منشاء شکل گیری آنها دانشگاه ها هستند، تأکید کرد و گفت: تنها در این صورت است که می توانیم سهم سود خود را در بازار به نحو فزاینده ای افزایش دهیم.

402

کد خبر: 862782

وب گردی

وب گردی