ماده معدنی بسیار حیاتی برای خونسازی/چای، مانع جذب آهن می شود

منابع غذایی آهن بیشتر منابع حیوانی است که شامل گوشت های قرمز و سفید می شود. دیگر منابع غذایی حاوی آهن شامل دانه ها، سبزیجات، حبوبات و مغز هاست.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با برنامه «یک نکته یک متخصص» شبکه رادیویی سلامت گفت: اگر وقتی از جا بلند می شوید دست و پایتان گزگز یا سوزن سوزن می شود، یا زود از کوره در می روید، یا گاهی با دیدن یک خواب وحشتناک از جا می پرید، ممکن است کم خون باشید.

وی ادامه داد: آیا آزمایشی داده اید تا ببینید میزان ذخیره آهن تان به صورت پرتینگ به چه حدی رسیده است؟ یا آیا tibc تان را با قبل مقایسه کرده اید که چه مقدار فراتر رفته است؟ اگر شما خانم یا دختری هستید که دچار کم خونی می باشید باید به این نکته توجه کنید که بعضی از منابع غذایی وقتی با همدیگر مصرف شوند از جذب آهن جلوگیری می کنند.
این متخصص تغذیه افزود: آهن، ماده معدنی بسیار حیاتی برای خونسازی و تقویت سیستم دفاعی بدن است و باید حتما از طریق مصرف منابع غذایی حاوی آهن به بدن رسانده شود.
وی در ادامه تصریح کرد: منابع غذایی آهن بیشتر منابع حیوانی است که شامل گوشت های قرمز و سفید می شود. دیگر منابع غذایی حاوی آهن شامل دانه ها، سبزیجات، حبوبات و مغز هاست.
مظهری در خصوص ویتامین ها و تاثیرشان در جذب آهن تاکید کرد: ویتامین «ث» به جذب آهن کمک می کند که شامل آب لیمو و آب نارنج تازه است و با سالاد به مصرف می رسد.
وی با بیان اینکه نوشیدن چای، بلافاصله پس از وعده غذایی جلوی جذب آن را می گیرد، اظهارداشت: به ویژه برای افرادی که کم خون هستند باعث کم خونی شدیدتر می شود. بنابراین توصیه می شود دو ساعت قبل و بعد از غذا از خوردن چای خودداری کنید.
706

کد خبر: 862854

وب گردی

وب گردی