کمتر از یک درصد نوزادان در ایران می میرند/مرگ 1.5درصد کودکان قبل از پنج سالگی

رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: مرگ نوزادان و کودکان زیر پنج سال در ایران در سال های بعد از انقلاب همواره روند کاهشی داشته و از حدود 20درصد به 1.5 درصد رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ،محمد حیدرزاده گفت: مرگ و میر نوزدان و مرگ و میر کودکان زیر پنج سال دو شاخص مهم بهداشتی هستند که همه کشورها موظف به اعلام آن هستند و نشان دهنده وضعیت سلامت و بهداشت نوزادان و کودکان در کشورهاست.
وی ادامه داد: این شاخص بر اساس میزان مرگ نوزادان و کودکان زیر پنج سال در هزار تولد زنده اعلام می شود. در سال های قبل از انقلاب و بیش از 40 تا 50 سال پیش که وضعیت بهداشتی مناسبی در کشور نداشتیم سالانه بین 200 تا 250 کودک از هر هزار تولد قبل از پنج سالگی به علل مختلف از جمله بیماری های عفونی در کشور جان خود را از دست می داد اما در سال های بعد از انقلاب به علت بهبود وضعیت بهداشتی و اجرای برنامه هایی مانند واکسیناسیون سراسری میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان در ایران به سرعت پایین آمد.
وی گفت: هم اکنون این شاخص برای کودکان زیر پنج سال در ایران 15 در هزار تولد زنده یعنی حدود 1.5درصد است در واقع به ازای هزار تولد زنده در کشور فقط 15 کودک تا قبل از پنجسالگی از بین می رود.
حیدرزاده افزود: حدود 60درصد این مرگ و میرها مربوط به دوران نوزادی یا همان 28 روز بعد از تولد است و حدود 9 مرگ از این میزان (از 15مرگ در هزار تولد زنده قبل از پنجسالگی) در هزار تولد زنده مرگ های نوزادی است یعنی کمتر از یک درصد نوزادان در ایران تا قبل از یک ماهگی فوت می کنند.
وی گفت: میزان مرگ نوزادان در ایران از متوسط جهانی کمتر است، متوسط جهانی مرگ نوزادی در دنیا حدود 31 در هزار تولد زنده و در منطقه ما (منطقه مدیترانه شرقی) حدود 20در هزار تولد زنده (حدود دو درصد) است.
حیدرزاده گفت: مهمترین علت مرگ نوزادی در ایران نارسایی نوزاد هنگام تولد، کم وزنی شدید و تولد زودتر از موعد است. اگر نوزاد بعد از 26 هفتگی به دنیا بیاید، در صورتی که نارسایی جدی نداشته باشد باید بتوانیم با استفاده از امکانات و رسیدگی به موقع جان نوزاد را نجات دهیم.
وی افزود: تمام تلاش وزارت بهداشت این است که نوزدانی که بعد از 26 هفتگی به دنیا می آیند و نارسایی جدی ندارند زنده بمانند اما کمبود منابع مالی، نیروی انسانی و یکسان نبودن توزیع امکانات و افراد با دانش کافی باعث شده در برخی استانهای محروم که امکانات کمتر است نتوانیم جان همه این نوزادان را نجات دهیم.
رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت گفت: کمبود منابع انسانی و امکانات لازم باعث شده که میزان مرگ و میر نوزادان در برخی استان های محروم مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان بیش از میانگین کشوری باشد.
سالیانه حدود یک میلیون و 600 هزار نوزاد در ایران متولد می شود که بر اساس آمار مرگ حدود 9 درصد این نوزادان تا قبل از یکماهگی می توان گفت سالانه حدود 14 هزار و 400 نوزاد در ایران می میرند.
کشورهای ایسلند،لوکزامبورگ،فنلاند،ژاپن و نروژ کمترین میزان مرگ نوزادان و کشورهای چاد،سومالی،سیرالئون و آنگولا بیشترین میزان مرگ نوزادی را در جهان دارند.

705

کد خبر: 862898

وب گردی

وب گردی