پول گندم را ندادند و نرخ تضمینی اعلام نشد

عضو سابق کمیسیون کشاورزی در مجلس نهم در پاسخ به کسانی که مدام از واردات گندم سخن می‌گویند، گفت: به جای شعار واردات گندم، دولت برای امنیت غذایی و استقلال کشور باید از کشاورزان حمایت کند و پول گندم‌کاران را به موقع بدهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بهرام بیرانوند، در مورد کسانی که به بهانه ارزان بودن گندم خارجی می‌گویند، به جای تولید گندم و خرید تضمینی 1300 تومانی از گندم وارداتی 900 تومانی خارجی استفاده کنیم، گفت: آنهایی که این حرف را می‌زنند، مفهوم استقلال و امنیت ملی و غذایی کشور را نمی‌دانند. ممکن است امروز گندم ارزان به ما بفروشند، اما گندم مانند کالاهای نظامی و دفاعی کشور ضروری است که باید در داخل کشور تهیه شود.

عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس نهم، افزود: مگر می‌شود علیه امنیت ملی و امنیت غذایی کشور و از واردات گندم صحبت کرد، این امر شوخی‌بردار نیست.

او اضافه کرد: کسانی که نرخ جهانی گندم را در واردات و صادرات در نظر می‌گیرند، اگر راست می‌گویند در زمانی که نرخ جهانی هر کیلو گندم 1500 و 1600 تومان بود، اما برای گندم داخلی کیلویی 600 تومان پرداخت می‌شد، چرا آن موقع حرف نمی‌زدند و چرا خسارت کشاورزان بابت تولید آن سال‌های گندم را نمی‌دهند.

بیرانوند افزود: زمزمه‌های واردات گندم در واقع حرف دیکته شده توسط دشمن است که از زبان عده‌ای بیرون می‌آید در حالی که اگر به کشاورزی و تولید گندم سوبسید بدهیم و یا لااقل حق تولید او را حساب کنیم، امروز روستاهای ما خالی نمی‌شدند. در حالی که در ابتدای انقلاب 70 درصد مردم در روستا و بقیه در شهر بودند، امروز جمعیت روستایی بین 26 تا 27 درصد شده‌اند.

این نماینده سابق مجلس، گفت: مردم روستا معیشت‌شان به تولید گندم و همچنین پرورش دام وابسته است اما آنهایی که چشم به واردات دوخته‌اند نمی‌دانند که با واردات محصولات کشاورزی در واقع روستاها را به دست خود خراب می‌کنند.

او افزود: تولید گندم دو گونه است عده‌ای کشاورزان و بهره‌برداران خرد و روستایی هستند که تولید گندم به عنوان قوت غالب آنهاست و دوم عده‌ای از کارخانه‌های تولید ماکارانی و شیرینی‌پزی به عنوان خریدار گندم هستند که فقط درصدد این هستند گندم ارزان بخرند و سود بیشتری ببرند. آنها کاری به تولید گندم در داخل کشور ندارند. در حالی که باید همه ما منافع ملی، امنیت غذایی و استقلال کشور را در نظر بگیریم.

بیرانوند در مورد سوءاستفاده از سخن وزیر بهداشت که گفته بود نان ایرانی دارای نمک بیشتر و کیفیت پایین است، گفت: وزیر بهداشت می‌تواند در مورد میزان نمک نان صحبت کند، اما او نمی‌تواند توصیه کند که گندم وارد کنیم. همچنین از این قضیه نمی‌توان نتیجه منطقی گرفت که برای بهتر شدن کیفیت نان حتماً باید گندم وارد شود. کشاورزان ما هزاران سال گندم کاشته و نان باکیفیت بالا تولید و مصرف کرده‌اند و هیچ مشکلی پیش نیامده است.

عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس نهم، افزود: واردات گندم جفا به کشاورزان و مردم است زیرا ما نمی‌دانیم منشأ محصولات وارداتی مانند گندم از چیست آیا گندم وارداتی تراریخته است یا نه؟ در حالی که گندم داخلی کاملاً طبیعی و به دست کشاورز کشور تولید شده است.

او تأکید کرد: تولید گندم به عنوان یک کالای استراتژیک ارتباط مستقیم با امنیت غذایی دارد و اگر تولید داخلی نباشد و امنیت غذایی نداشته باشیم توسط دشمن لگدکوب می‌شویم. ما باید از کشاورازن تشکر کنیم و به جای اینکه قیمت تضمینی گندم را به موقع اعلام کنیم و پول کشاورز را سریع بدهیم مرتب عده‌ای به بهانه کیفیت گندم می‌گویند باید گندم وارد کنیم.

بیرانوند در مورد اعلام نشدن نرخ تضمینی گندم با گذشت ۳۷ روز از فصل زراعی جدید، گفت: هنوز پول گندم کشاورزان را نداده‌اند و ظاهراً 30 درصد پول کشاورزان مانده و از طرفی تأخیر در اعلام نرخ تضمینی اثر مستقیم در تولید سال آینده گندم دارد و دولت حق ندارد نرخ تضمینی را کمتر از نرخ تورم و کمتر از هزینه تمام شده کشاورز اعلام کند.

عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس نهم تأکید کرد: باید نرخ نهاده‌های تولید، هزینه کشت گندم را در نظر بگیرند و همانطور که قیمت خودرو به راحتی به صورت پلکانی افزایش می‌یابد و دولت هم حمایت می‌کند، نباید به کشاورز که غذای مردم را تأمین می‌کند جفا شود. پول گندم او پرداخت نشود و نرخ تضمینی گندم با گذشت 40 روز از سال زراعی اعلام نشود.

منبع: فارس

402

کد خبر: 862904

وب گردی

وب گردی