ایجاد بیش از 10 هزار مدرسه در مناطق محروم مرزی/ ایجاد حق مناطق مرزی برای معلمان

وزیر آموزش و پرورش از ایجاد بیش از 10 هزار مدرسه در مناطق محروم مرزی خبر داد و گفت: اختصاص ردیف اعتباری ویژه مناطق مرزی و ایجاد حق مناطق مرزی برای معلمان از جمله خدمات ارائه شده در استان‌های مرزی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در بیست و نهمین جلسه کمیته اجتماعی و فرهنگی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور که پیش از ظهر امروز در سالن کوثر اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار داشت: شهید فهمیده همواره بر تارک شهدای ایثارگر دانش‌آموز می‌درخشد و ما امیدواریم شاهد رشد شهید فهمیده‌ها در جامعه باشیم.

وی افزود: توسعه و امنیت پایدار در جامعه محقق نمی‌شود مگر اینکه ما آموزش و پرورش با کیفیت را در سطح جامعه داشته باشیم و این امر در مناطق محروم و مرزی بیشتر صدق می‌کند.

بطحایی با اشاره به اهمیت ارائه راهکارهایی برای هم‌اندیشی در خصوص توسعه پایدار در مناطق مرزی، گفت: همجواری نیمی از استان‌ها با کشورهای همسایه، فرصت‌ها و تهدیداتی را در پی دارد که ناشی از تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تنوع قومی، مذهبی و خرده فرهنگ‌های مناطق محروم مرزی، داشتن برنامه برای تقویت توسعه پایدار را بیش از پیش ضروری ساخته تا بتوانیم به رفع مشکلات فرهنگی، پرورشی و آموزشی دراین مناطق بپردازیم.

وی ادامه داد: نبود یک استراتژی مشترک در استان‌های مرزی با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت آموزش و پرورش و توانمندسازی دانش‌آموزان مناطق مرزی و راهکارهایی که در سند تحول بنیادین آمده است، باعث شد تا تشکیل شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور در شورای امنیت ملی به تصویب برسد.

بطحایی تصریح کرد: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و راهبردهای کاربردی برای استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های مرزی، از جمله مسائلی است که توسط این شورا پیگیری می‌شود و تاکنون اقدامات بسیار خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است اما کافی نیست و باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کرد.

وی از ایجاد بیش از 10 هزار مدرسه در مناطق محروم مرزی با هدف توسعه عدالت آموزشی خبر داد و خاطر نشان کرد: اختصاص ردیف اعتباری ویژه مناطق مرزی، ایجاد حق مناطق مرزی برای معلمان با حمایت دولت و خزانه، و تشکیل مجتمع‌های آموزشی در مناطق محروم و پراکنده از جمله خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران در استان‌های مرزی است.

بطحایی گفت: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته همچنان با چالش‌های جدی در مناطق مرزی مواجه هستیم، اعتیاد، دسترسی آسان به مواد مخدر، قاچاق کالا و شغل‌های کاذب، حضور افراد بی‌هویت در مرزها، نبود انگیزه کافی در بین معلمان برای اشتغال در مناطق مرزی، حضور کم‌رنگ روحانیت در مناطق مرزی و دسترسی دانش‌آموزان مرزی به شبکه‌های تلویزیون کشورهای همسایه از جمله چالش‌هایی است که با آن روبرو هستیم.

وی ادامه داد: نبود فضاهای آموزشی مناسب در مناطق محروم مرزی به‌ویژه برای دختران باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها به علت تعصبات قومی و مذهبی از ادامه تحصیل و حضور فرزندان دخترشان در مدرسه جلوگیری کنند.

وزیر آموزش و پرورش توسعه مراکز شبانه‌روزی در مناطق مرزی را ضروری دانست و افزود: علی‌رغم آثار سوء تربیتی که ناشی از جدایی فرزندان از خانواده‌هاست تنها راه توسعه پوشش تحصیلی در 9 منطقه محروم مرزی، ایجاد مراکز شبانه‌روزی است که البته برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و محلی، توسعه اردوهایی که سپاه پاسداران در این مناطق برگزاری می‌کند، توسعه اماکن فرهنگی و کتابخانه‌ها و امکان ورزشی و ایجاد مراکز مشاوره به ویژه در مناطق اهل تسنن از جمله انتظاراتی است که باید در مناطق مرزی علمیاتی شود.

706

کد خبر: 863005

وب گردی

وب گردی