بانک اطلاعات هویت ژنتیک در کشف و پیشگیری از وقوع جرم موثر است

رییس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با اشاره به اینکه راه‌اندازی و فعالیت بانک ژنتیک، بخشی از دغدغه‌ها در حوزه پیشگیری از جرایم را کاهش می‌دهد، گفت: هرچند با تشکیل این بانک تمام مشکلات کشور در حوزه وقوع جرایم برطرف نمی‌شود، اما می‌تواند در پیشگیری از وقوع و تکرار جرایم موثر باشد.

به گزارش ایسکانیوز دکتر رضا رئوفیان گفت: دستورالعمل شکل‌گیری بانک اطلاعات ژنتیک ایران،‌در سال ۱۳۹۲ تدوین شد و در مرحله اول مقرر شد اطلاعات ژنتیکی مجرمان گرفته شود و برای این افراد پروفایل تشکیل شود.

وی افزود: در سال 1395 بر اساس هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای ذی ربط، 6 استان بر اساس جرایم خطرناک اتفاق افتاده شامل تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان برای نمونه گیری از زندانیان انتخاب شدند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت: در دو سال گذشته یک جهش فعالیتی در بانک اطلاعات ژنتیک داشتیم و بر اساس دستور دادستان کل کشور در سال ۹۶، مقرر شد که تعداد نمونه‌‌ها از 10 هزار به ۳۰ هزار افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: با همکاری که میان بانک اطلاعات ژنتیک ایران و سازمان زندان‌ها انجام شد، مجرمین بر اساس دامنه جرائم، دسته‌بندی شدند و مجرمینی که جرائم خطرناک انجام‌ داده بودند شناسایی و فرایند نمونه گیری از این افراد انجام شد.

رئوفیان با بیان اینکه ‌ فرایند اخذ نمونه و ثبت پروفایل ژنتیک، یک فرایند هزینه‌بر است افزود: به دلیل مشکلات اقتصادی و بود‌جه‌ای مقرر شد که در مرجله اول، نمونه‌گیری فقط از مجرمین خطرناک گرفته شود؛ البته نمونه‌گیری از مشاغل خطرناک مانند آتش‌نشان‌ها نیز در دست اقدام است تا در حوادث، امکان تشخیص از روی DNA فراهم باشد.

دکتر رئوفیان با بیان این‌که تاکنون در ۳۱ استان نمونه‌گیری انجام شده است اظهار کرد: پس از این‌که توسط سازمان‌ زندان‌های کشور، افراد مشمول نمونه‌گیری به ما اعلام شدند، با برنامه‌ریزی که صورت گرفت، فرایند نمونه‌گیری از افراد مشمول در ۳۱ استان آغاز شد و تاکنون نیز 60 درصد از این پروژه محقق شده است و ۲۶ هزار نمونه از مجرمین گرفته شده است و ۱۴ هزار پروفایل ثبت شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال، تعداد نمونه‌های اخذ شده به ۳۵ هزار نمونه افزایش پیدا کند و تعداد پروفایل‌ها نیز به ۵۰ هزار نزدیک شود.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران پیشرفت این پروژه را تا به امروز مرهون همکاری بسیار نزدیک بین سازمان پزشکی قانونی کشور و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور دانست و تداوم و گسترش آن را منوط به همکاری سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها ذکر کرد.

وی ادامه داد: سازمان پزشکی قانونی کشور، بزرگترین شبکه آزمایشگاهی ژنتیک را در سراسر کشور دارد و همچنین در مراکز برخی استان‌ها نیز آزماشگاه‌های کاملا پیشرفته وجود دارد؛ البته این آزمایشگاه‌ها زیر نظر قوه‌ قضائیه فعالیت می‌کنند.

رئوفیان با اشاره به اینکه راه‌اندازی و فعالیت بانک ژنتیک، بخشی از دغدغه‌ها در حوزه پیشگیری از جرایم را کاهش می‌دهد، بیان کرد: هرچند با تشکیل این بانک تمام مشکلات کشور در حوزه وقوع جرایم برطرف نمی‌شود، اما می‌تواند در پیشگیری از وقوع و تکرار جرایم مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد فعالیت‌های بانک باید اطلاع‌رسانی هرچه بیشتری صورت گیرد تا مجرمان از تشکیل چنین بانکی مطلع شوند و بدانند که در صورت تکرار جرم به راحتی قابل شناسایی خواهند بود و همچنین احتمال مخفی ماندن مجرمین کاهش پیدا می‌کند و در نهایت هزینه تکرار جرم و امکان مخفی بودن از سیستم قضایی و انتظامی کاهش پیدا می‌کند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران اظهار امیدواری کرد: با همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط شاهد فعالیت گسترده‌تر بانک ژنتیک و تاثیر آن در کنترل و پیشگیری از جرایم باشیم.

وی در ادامه به پیشرفت‌ها در فرایند تعیین هویت اشاره کرد و گفت:‌ در مبحث تعیین هویت دو وجه وجود دارد؛ یکی پروند‌های کاری است و دیگری پروند‌های مجرمینی است که نمونه‌گیری از آن‌ها انجام شده است و این دو کاملا مجزا هستند اما به طور متوسط فرایند تشخیص هویت ۳ تا ۴ هفته زمان می‌برد.

رئوفیان تصریح کرد: بانک اطلاعات ژنتیک در کشف جرم بسیار موثر است چرا که اگر آثار بیولوژیکی در صحنه جرم شناسایی شود به سرعت می‌توان آثار کشف شده را با بانک اطلاعات ژنتیک مطابقت داد و احتمال مخفی ماندن مجرم کاهش پیدا می‌کند.

700

کد خبر: 863019

وب گردی

وب گردی