تئاتر باعث ایجاد نشاط در جامعه معلولان می‌شود

دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر معلولین از برپایی این جشنواره در دی ماه جاری در استان بوشهر خبر داد و گفت: هدف از برپایی این جشنواره افزایش توانمندی‌های معلولین و تغییر نگرش مردم نسبت به استعدادها و توانایی‌هایشان است.

به گزارش ایسکانیوز، فرهاد فیاض بخش از جمله نخبگان هنری جامعه توان خواه و دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. انتخاب او به عنوان دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر معلولان استان بوشهر، اتفاقی است که برای نخستین بار در طول برگزاری سیزده دوره از این جشنواره در کل کشور افتاده است. چراکه تا پیش از این، دبیری این جشنواره به هنرمندانی غیر توان خواه سپرده شده بود.

فیاض بخش دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر معلولین استان بوشهر درباره برپایی این جشنواره درسال جاری عنوان کرد: همانطور که می‌دانید امسال چهاردهمین دوره جشنواره را برپا خواهیم کرد، منتخبین این جشنواره به منطقه و از آنجا به بخش بین‌الملل راه پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره مختص معلولین است گفت: تنها استانی که چهارده دوره این جشنواره را برپا کرده ، استان بوشهر است و من به عنوان اولین دبیر توانخواه کشور و کم بینا انتخاب شدم ، خود و تیم اجرایی‌ام از بچه‌های معلولین هستیم و به توانخواه بودن خود افتخار می کنم زیرا آن را دلیل شرمساری نمی دانم.

دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر معلولین خاطرنشان کرد: تجربه موفق بهره‌گیری از هنر به ویژه هنر پویا و مردمی تئاتر باعث ایجاد نشاط در جامعه معلولان می‌شود و در این دوره نیز تأکید بر اجرای عمومی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی است.

فیاض بخش در ادامه یادآور شد: امسال این جشنواره با اعتماد رییس سازمان بهزیستی اتفاق خوبی را رقم خواهد زد که متفاوت از گذشته است چرا که کارها به دست خود بچه‌های معلولین انجام خواهد شد.

این هنرمند که موفق به دریافت مقام اول طراحی نور و صحنه در جشنواره تئاتر معلولین و حضور متوالی در چندین جشنواره تئاتر معلولین استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی شده،با بیان اینکه بخش‌های کودک و نوجوان، خیابانی و صحنه‌ای این جشنواره جداگانه داوری خواهد شد، توضیح داد: علاوه بر این،‌ خود شرکت کنندگان هم به سه بخش کم بینایان و نابینایان،‌ناشنوایان و جسمی ـ‌حرکتی‌ها تقسیم می‌شوند.

فیاض بخش درباره فعالیت‌های حاشیه‌ای جشنواره توضیح داد: یک تعداد ورک شاپ آموزی با حضور اساتید بین المللی تئاتر نیز در دست تدارک است که از قبل جشنواره شروع به کار کند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر در مرحله بازخوانی نمایش‌ها هستند، گفت: محدودیتی برای اینکه چند کار به جشنواره ارسال شود وجود ندارد ، چرا که نگاه ویژه‌ای به این جشنواره است تاکنون که اعلام حضور خوب بوده و از کل شهرستان‌های استان بوشهر متون به این جشنواره ارسال شده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر معلولین با اشاره به برپایی این جشنواره،‌19 تا 22 دی ماه در استان و شهر بوشهر گفت: بهرحال صحنه نمایش یکی از بهترین مکان‌هایی است که یک توانخواه می‌تواند خودش را عرضه و اثبات کند و نگاه مردم جامعه را نسبت به خود تغییر دهد.

وی درباره حمایت بهزیستی از جشنواره گفت: هرچند در برنامه‌های کلی بهزیستی جشنواره تئاتر تعریف نشده اما اگر بهزیستی نبود مشخص نیست که می توانستیم این جشنواره را هر سال داشته باشیم یا خیر . بنابراین تا به حال که هر سال بدون وقفه جشنواره برگزار شده است. امیدوارم همه دوستان توانخواه استان دست به دست هم برای حضور همکاری کنند تا انشاءالله جشنواره خوبی را شاهد باشیم.

502

کد خبر: 863052

وب گردی

وب گردی