اجرای آزمایشی طرح آموزش سوادآموزان با تبلت

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: از 10 نفری که تحت پوشش طرح آموزش سوادآموزان با تبلت قرار گرفتند، 9 نفر حدنصاب‌های لازم را کسب کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور که برای بازدید از روند اجرای طرح «آموزش سوادآموزان با تبلت»، به اهواز سفر کرده بود، اظهار داشت: مسأله آموزش بزرگسالان و پیدا کردن راه‌های آسان و متناسب با شرایط سوادآموزان برای آموزش آنها، از جمله موضوعاتی است که سازمان سوادآموزی در 5 سال گذشته بر آن متمرکز شده است؛ البته این موضوع در توصیه‌نامه‌های بین‌المللی نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: این واقعیت نیز وجود دارد که در سوادآموزی ما باید توانایی‌هایی را در افراد ایجاد کنیم که بتوانند در یک دنیای رو به رشد مشکلات و مسائل خود را حل کنند؛ واقعیت این است که ما الگویی برای استفاده از فناوری در آموزش و به‌خصوص سوادآموزی نداشته‌ایم. تصور همه ما این بود که اگر عنصر معلم را از جریان یاددهی و یادگیری حذف کنیم هیچ یادگیری صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور ادامه داد: از طرف دیگر تجاربی در دنیا ارائه می‌شد که نشان می‌داد آموزش بدون معلم و از طریق وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه انجام شده است؛ پروژه‌های زیادی در این زمینه در کانادا، استرالیا و حتی برخی کشورهای توسعه نیافته انجام شده است، برای ما بسیار اهمیت داشت که ما یک مدل بومی و برخاسته از شرایط اجتماعی خودمان را طراحی کنیم.

باقرزاده گفت: به همین منظور برای این کار یک عنوان پژوهشی تعریف شد تا سوادآموزان از طریق تبلت آموزش ببینند، این پروژه 3 سال به طول انجامید و ابعاد اجرایی و فنی کار سنجیده شده است، یک پلت‌فرم و نرم‌افزار مناسب نیز برای طرح طراحی شده است؛ علاوه بر آن ابعاد حقوقی این طرح بررسی شده است تا اطمینان داشته باشیم از نظر قانونی برای اجرای این مدل آموزش مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: امروز مرحله پایانی اجرای این طرح است، آزمون‌ها و بررسی‌های نهایی نیز انجام شده است و از 10 نفری که تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، 9 نفر حدنصاب‌های لازم را کسب کردند؛ در واقع وارد کردن متغیری مانند تبلت توانسته است شوق یادگیری را در افراد بیشتر کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور خاطر نشان‌ کرد: زبان مادری بخش قابل توجهی از افرادی که تحت پوشش قرار گرفتند، فارسی نبوده است اما افراد تحت پوشش در این طرح توانسته‌اند کلید واژه‌های بیشتری را به زبان فارسی بیاموزند؛ امیدواریم این طرح در استان‌های دیگر رواج پیدا کند و نواقصی نیز که در اجرای طرح وجود داشته است که یا ناشی از خود نرم‌افزار بوده و یا ناشی از نحوه اجرای طرح نیز در پژوهش‌ها مشخص خواهد شد.

باقرزاده درخصوص برنامه‌های مختلف سازمان سوادآموزی برای ترغیب سوادآموزان به یادگیری، گفت: همزمان با این طرح، چند طرح مختلف درکشور در حال اجراست؛ هم‌اکنون حدود 5 هزار و 500 نفر درحال گذراندن طرح ICDL هستند یعنی همزمان با سوادآموزی، سطح مبتدی ICDL را دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در 4 استان تهران، زنجان، قزوین و خراسان رضوی کتابخانه الکترونیکی فعال است و از برنامه تلویزیونی لوح و قلم یک برنامه اندرویدی طراحی شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد؛ 6 کتاب دیگر نیز درمرحله تبدیل به برنامه اندرویدی هستند، البته این برنامه یک برنامه تعاملی است. در واقع یکی از برنامه‌های جدی که سازمان سوادآموزی دنبال می‌کند، یادگیری همراه است.

باقرزاده افزود: خوزستان سالانه معادل 10 استان کوچک، بیسوادان را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ در سال گذشته 47 هزار و 300 نفر تحت پوشش قرار داده است که به نظر ما یک رکورد جدی است.

وی بیان داشت: خوزستان در باسوادی گروه سنی 10 تا 49 سال در سال‌های 91 تا 95 سه درصد رشد داشته است، این میزان رشد از میانگین کشور بالاتر است و نشان‌دهنده جدیت و زحمت دست‌اندرکاران آموزش و پرورش و سازمان سوادآموزی در خوزستان است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: خوزستان یک استان خاص است و به دلیل شرایط قومی و 2 زبانه بودن برخی مناطق آن، امکان انسداد کامل مبادی بی‌سوادی را به چالش می‌کشد؛ اگر هیچ کودک لازم‌التعلیمی در خارج از مدرسه باقی نماند در سال‌های آینده به طور طبیعی خوزستان باید به بالاترین نرخ باسوادی خود برسد.

باقرزاده ادامه داد: علی‌رغم تلاش‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، مسائل مختلفی مانند مسائل فرهنگی، اجتماعی یا اقتصادی می‌توانند در به اتمام نرساندن دوره ابتدایی توسط دانش‌آموزان مؤثر باشند.

وی اضافه کرد: در نهایت با این کار، فرصت استثنایی که در دوران خردسالی از دست رفته را باید در بزرگسالی با هزینه بالاتر جبران کرد و به دنبال آموزش این افراد بود.

706

کد خبر: 863131

وب گردی

وب گردی