سید عباس صالحی: اقتصاد تئاتر به بخش خصوصی وابسته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اقتصاد تئاتر به بخش خصوصی شدیدا وابسته است وانتظار داریم که بخش خصوصی نه تنها برای اجرا بلکه برای ایجاد سالن های جدید تئاتر نیز حمایت های لازم را انجام دهد.

صالحی در نشست خبری که ظهر امروز در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد اظهار کرد: ضیافت اهالی رسانه در نمایشگاه مطبوعات بسیار باشکوه است چرا که این نمایشگاه خط اتصال رسانه ها با مردم محسوب می شود. از کل اصحاب رسانه و همچنین معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ اسلامی برای برگزاری چنین نمایشگاه باشکوهی تقدیر می کنم.

وی درباره افزایش بودجه تئاتر در سال آینده، گفت: پویش جریان تئاتر به طور عام و در پایتخت به طور خاص در زیرساخت و همچنین حمایت از منابع انسانی بسیار گسترده است. در گفتگوهایی که با سازمان برنامه بودجه کشور داشتیم به طور گسترده درباره بودجه تئاتر و حمایت های دولتی که نیاز دارد صحبت های امیدوارکننده ای داشتیم.

صالحی همچنین تاکید کرد: سالن تتئاتر شهر به عنوان سالن اصلی نوستالژی اهالی هنر است به همین دلیل باید این سالن و سالن های مشابه نوسازی شود و همچنین باید تالارهای جدیدی نیز به وجود آوریم تا سالن های قدیمی تر فرسوده نشوند.

وی ادامه داد: اگر بخش خصوصی بتواند در این عرصه به ما کمک کند ما در سال 97 با کمک هایی که از دولت می گیریم سعی می کنیم محدودیت های بودجه این حوزه را برطرف کنیم.ما به عنوان نماینده فرهنگ و هنر مردم می دانیم که زیرساخت های فرهنگی نیز به اندازه نان شب افراد مهم است و اگر به این رسیدگی نشود هنجارهای اجتماعی افزایش می یابد.

براساس آنچه در شورای تشکل نشر سال 96 قرار شد 2 تشکل را به عنوان تشکل های کل نمایشگاه کتاب تهران واگذاری تعیین کنند اما شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب شد که این گفت و گوها به تاخیر بیفتد تا نماینده ها مشخص شوند.

وی با اشاره به اینکه شورای سیاستگذاری باید شکل بگیرد، گفت: با انتخاب نماینده های شورا و مشخص شدن معاون امور فرهنگی به این شورا مباحث و مشکلات مربوط به کتاب نیز برطرف می شود. برگزاری اولین جلسه شورای سیاستگذاری می تواند مسیر نهایی نمایشگاه کتاب در سال 97 را مشخص کند.

وی در خصوص مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: درباره مکان نمایشگاه تهران با شهرداری مکاتباتی صورت گرفت که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور از پاسخ روشن شهردار تهران مطلع شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کاهش بودجه جشنواره فیلم فجر خاطر نشان کرد: ما تصمیم گرفته ایم که جشنواره فیلم فجر را با حداقل هزینه و حداکثر بهره برگزار کنیم اما این موضوع سبب نمی شود که اکران فیلم جشنواره به تهران منجر شود چرا که این جشنواره حرکت ملی است.

صالحی درباره کمبود بودجه ادارات فرهنگی در شهرستان ها و مشکلات زیرساختی فرهنگی تاکید کرد: اهالی فرهنگ و هنر در شهرستان ها نگاهشان به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان ها است.اما متاسفانه شرایط این اداره از نظر زیرساختی و منابع مالی بسیار نگران کننده و هشدار دهنده است.

وی ادامه داد: رسانه ها در حوزه هایی مانند بهداشت و سیاسی همواره به کمک ادارات می آیند. اما در حوزه فرهنگی کم توجهی رسانه ای وجود دارد. ما امیدواریم با کمک رسانه ها شرایط و مشکلات فرهنگی در شهرستان ها عریان تر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر بخواهیم شهرستان ها را به آینده امیدوارتر کنیم و آنها را همچنان در شهر خود نگه داریم تا خلاقیت خودشان را به کار بگیرند به منابع مالی بسیاری نیاز داریم.

صالحی با اشاره به اینکه فضای آزار دهنده ادارات کل فرهنگ و ارشاد درشهرستان ها افزود: فضای مخوف ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار آزار دهنده است و من تقاضامی کنم تا رسانه ها فریاد مردم شهرستان را نیز به گوش برسانند همان طور که وقتی در یک مکانی مدرسه ای وجود ندارد و همه اعتراض می کنند برای نبود سینما نیز باید اعتراض کرد.

وی درباره لایحه سازمان رسانه ای گفت: اولین جلسه این لایحه در روز چهارشنبه گذشته برگزار شد. لایحه در فضایی که در دسترس رسانه ها باشد قرار داده می شود. مباحث و گفتگوهای اهالی رسانه میتواند کمک قابل توجهی به این لایحه و تصویبش کند. رویکرد این لایحه ایجاد سازمان های مربوط به هر صنف است تا تصدی گری دولت به حداقل برسد.این سازمان مشابه سازمان نظام ÷زشکی و مهندسی مراحلش تهیه شده و امیدواریم با گفتگوهای اهالی رسانه صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برنامه وزارت فرهنگ در حوزه گردشگری استان ها ادامه داد: در گذشته ایده ای را مطرح کردم مبنی بر اینکه در کنار گردشگری عمومی و مذهبی، گردشگری فرهنگی و ادبی نیز رونق گیرد. ایران با وجود انبوه مفاخرمی تواند گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای شناسایی فرهنگ و ادب دیرینه اش جذب کند.

صالحی درباره لغو کنسرت در شهرستان ها خاطر نشان کرد: گفت وگوهای بسیاری برای ایجاد قانون یکسان برای بر÷ایی کنسرت ها انجام شده است و امیدواریم در همه کشور با قانون های یکسان مواجه شویم و از دغدغه های غیرقانونی جلوگیری کنیم تا مسیر هنر راه خود را به درستی بپیماید.

*** نمایشگاه مطبوعات سبب برقراری ارتباط میان مردم و رسانه می شود

در ادامه مراسم حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از نمایشگاه مطبوعات ارایه داد و گفت: بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور هزار رسانه و 600 غرفه برگزار شد. این نمایشگاه هر سال نکات مثبتی داشتند که نظامنامه مشخص و جان مایه های الکترونیکی مناسب از جمله مهمترین مزیت های این رخداد است.

وی ادامه داد: امسال در نمایشگاه مطبوعات جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به دلیل اهمیت بسیار این حوزه اهداء می شود چرا که رسانه ها در فرهنگ فارسی همیشه نقش آفرین هستند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نمایشگاه مطبوعات سبب می شود رسانه ها در افکار عمومی ثابت شوند گفت: این ضیافت سالانه سبب برقراری ارتباط میان رسانه ها و مردم می شود و همچنین شعار نمایشگاه نشان دهنده رویکرد عمومی این رویداد یعنی خدمت به مردم است.

خبر در حال تکمیل...................

کد خبر: 863155

وب گردی

وب گردی