وزیر سابق ارشاد در گفت‌وگو تفصیلی با ایسکانیوز مطرح کرد:

نباید اجازه داد جریانات فکری وارداتی و بیگانه، باورها و اعتقادات اصیل دانشجویان را به حاشیه برانند

دوشنبه 8 آبان 1396 - 15:29
کد مطلب: 863314
حضور سید محمد حسینی  وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در خبرگزاری ایسکانیوز

سید محمد حسینی تغییر مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی را مثبت دانست و عنوان کرد: با تغییر مدیریت ها این امیدواری در دانشگاه آزاد بوجود آمده که تحولی اساسی صورت گیرد و پسوند اسلامی دانشگاه آزاد به تدریج از شکل صوری به واقعی بودن گرایش پیداکند.

سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم و رییس دانشگاه پیام نور سابق در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در پاسخ به اینکه آموزش غیرحضوری در تحصیلات عالی را چقدر موثر می دانید عنوان کرد: اوایل امکانات کافی در اختیار نبود ولی بتدریج شرایط وامکانات و تجهیزات بهتر و دسترسی‌ها مناسب‌تر شد به گونه ای که علاوه بر دانشگاه پیام نور که تمرکزش بر آموزش مجازی است حالا دانشگاه های دیگر هم این روش را انتخاب کرده اند.

وی ادامه داد: مثلا دانشگاه تهران در کنار دانشجویانی که باید در کلاس حضور پیدا کنند معمولاً بعد از ظهرها اساتید در خدمت آموزش مجازی هستند که این شیوه محاسن و امتیازات خاصی دارد، البته ضعفهاو مشکلاتی هم دارد ازجمله اینکه استاد و دانشجو رودررو صحبت نمی کنند و مشکلات فنی در مواردی مبادله سریع پرسش و پاسخ رامشکل و یا وقت گیر می کند و از طرفی برای دانشجویانی که در مناطقی زندگی می کنند که به اساتید شاخص دسترسی ندارند و یا رفت وآمد برایشان دشوار است آموزش مجازی یک فرصت معتنم محسوب می شود.

حسینی خاطر نشان کرد: با فراهم شدن تجهیزات لازم امروز فرد در هر نقطه ای ازجهان می تواند از آموزش مجازی استفاده کند مثلا مبلغی که در قاره دیگری هم مشغول فعالیت است می تواند از درس خارج مراجع بهره مند شود.

رییس سابق دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه قرار بوده است که زبان عربی در کنار زبان فارسی در مراکز پیام نور به صورت همزمان در نظام آموزشی گنجانده شود افزود: صرفا تاکید و اصرار بر زبان عربی نبوده است، دانشجویان رشته های مختلف حداقل باید به زبان دوم تسلط پیدا کنند؛ خوب در برخی رشته‌های علوم انسانی فقه، علوم قرآنی و فلسفه، آشنایی به زبان عربی نه تنها مفید بلکه ضروری است چون منابع ما غالباً عربی است و اگر کسی احاطه نداشته باشد امکان ادامه تحصیل برایش غیرممکن و یا بسیار سخت می شود.

وی ادامه داد: اما در رشته‌های علوم پایه، فنی و پزشکی بحث زبان انگلیسی قطعاً غلبه دارد و کاربردی تر است، در اصل 16 قانون اساسی آمده است: "از آنجا که زبان قرآن و علوم معارف اسلامی عربی است و ادبیات فارسی کاملا با آن آمیخته است این زبان باید پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه درهمه کلاس ها و درهمه رشته ها تدریس شود." بر این اساس تکلیف یادگیری زبان عربی تا قبل ازدانشگاه به صراحت درقانون اساسی ذکر شده که متاسفانه چندان نتیجه بخش نیست و در دانشگاه لازم در رشته هایی که مرتبط به زبان عربی است از پایه تدریس شود.

وی با توجه به اینکه مدتی قائم مقام وزارت علوم و همچنین چهار سال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است در تعریف وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها عنوان کرد: در دولت نهم که در وزارت علوم مسئولیت داشتیم به فعالیتهای ارزنده فرهنگی وهنری اهتمام و توجه ویژه‌ای وجود داشت، هرچند که بنده معاون فرهنگ نبودم اما به خاطر علاقه‌ای که داشتم وضرورتی که احساس می کردم در جلسات و بعضی برنامه ها شرکت می‌کردم و در جریان رصد وضعیت فرهنگی و فعالیت کانون ها و تشکل ها بودم .

قائم مقام سابق وزارت علوم خاطر نشان کرد: در آن مقطع سرمایه گذاری و طراحی خوبی صورت گرفت وک ارنامه موفقی ارائه شد؛حتی با اصلاح آیین نامه ارتقاء اساتید، بخش فعالیتهای فرهنگی پررنگ‌تر دیده شد در حالیکه قبلاً ضرورتی نداشت و امتیاز چندانی تعلق نمی گرفت، با همکاری و تلاش نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دوره‌های ضیافت مخصوص اساتید طراحی و اجراشد که منشا اثر و برکت بود.

حسینی افزود: بهرحال پشتوانه فعالیتهای فکری و فرهنگی دانشجویان باید اساتید باشند اگر اساتید خوبی داشته باشیم در این زمینه‌ها و ورود داشته باشند قطعا به دانشجویان هم کمک می‌کنند و اقدامات موثری صورت خواهدگرفت.

وزیر سابق ارشاد حوزه فرهنگ دانشجویی را که دارای دو مساله مهم است با ارزش برشمرد و گفت: بحث نظارت که مراقب باشیم برخی از جریانات فرهنگی ناسالم رخنه نکنند ونظرات ناصواب خود را تثبیت نکنند و با ترویج فرهنگ ابتذال وبی بندوباری دانشجویان را ازرشد و عالی به لاابالیگری وپوچ گرایی ( نیهلیسم) سوق ندهند، و فعالیت ایجابی، فعالیتهای ایجابی می تواند فضای دانشگاه راتحت الشعاع قرار دهد و جریانات فکری وارداتی و بیگانه ازباورها و اعتقادات اصیل را به حاشیه براند، با این نگاه و با حمایت جدی ازکانون ها ودانشجویان با انگیزه، فعالیتهای متنوع و پرجاذبه ازجمله جشنواره های هنری،مسابقات،نمایشگاه ها،برنامه های تئاتر،نمایش ونقد فیلم رونق یافت.

حسینی یادآورد شد: درحال حاضر در کشور مع الاسف شاهدیک نوع رها شدگی فرهنگی هستیم و از نیروهای متعهد و انقلابی حمایت لازم صورت نمی گیرد، بعضی‌ مدیران با استدلال ها ومغلطه هایی از زیر بار مسئولیت خطیری که بعهده دارند شانه خالی می کنند و با آمیختن حق و باطل ویابه مصداق "کلمه حق یرادبهاالباطل" به توجیه ولنگاری فرهنگی می پردازند، ما معتقدیم اگر فرهنگ سازی درستی در کشور انجام بشود میتواند اثر داشته باشد، شما ببینید یک زمانی می‌گفتند رشد جمعیت زیاد است باید یک کنترلی بشود، بالاخره رسانه‌ها، مبلغین دست به دست هم ‌دادند یک فرهنگی در کشور غالب شد و به نتیجه ای که مسئولان وقت مد نظر داشتند دست یافتن،. این نقش و اثر بخشی فرهنگ سازی رابه خوبی نشان می دهد، البته در کنارش بحث مشوق‌ها، وضع قانون و مقررات و اجرای ان هم موثربود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم گفت: بنابراین اگر برنامه ریزی و مدیریت مناسبی در کار باشد می توان در ارتقاءو تحول فرهنگ عمومی کوشید و اثربخشی داشت البته تاثیر به این معنا نیست که یک شبه بتوان فرهنگ را تغییر داد، اگر عوامل مختلف دست به دست هم بدهند، می‌توانند فرهنگ سازی کنند از نحوه رانندگی و تعامل ما با اطرافیان تا موضوعات مهم اجتماعی رامی توان تحت تاثیر قرارداد.

حسینی با اشاره به موضوع هنر گفت: بعضی که کار نمی کنند یا از کارهای خوب و نیروهای متعهد و فعال حمایت نمی کنند مبنایی را مطرح می‌کنند مثلاً درخصوص هنر می‌گویند، هنر ارزشی و غیرارزشی نداریم، در نتیجه هیچ مسوولیتی در قبال این قضیه احساس نمی کنند، درحالیکه دولت، دستگاهها و نهادها باید کمک و سرمایه گذاری کنند و جهت گیری را مشخص کنند.

وی آموزش فرهنگ سازی را مهم دانست و تاکید کرد:فرهنگ سازی بسیار مهم است خصوصا در دوران دبستان نقش بسزایی دارد، در بعضی کشورها که مهاجرپذیر هستند واشخاصی باروحیات،باورها و رفتارهای متفاوت از جاهای مختلف دنیا جمع شده اند یک سیستم آموزش جامع و قوی دارند که افراد را در مسیر طراحی‌ شده همگرا وهمراستا می نماید به گونه ای که همه در چارچوب مصالح ان کشورحرکت می کنند .

حسینی ادامه داد: حاکم ساختن نظم ومقررات درجامعه ای با۷۲ ملت جزبا طراحی، برنامه ریزی، اجرای قوی و مدیریت های هم افزا میسر نیست و اگر ما علیرغم این همه مشترکات در انسجام و غالب شدن فرهنگ و آداب اصیل اسلامی با مشکل مواجه هستیم دلیلی جز ضعف مدیریت دلیل عمده آن نیست.

قائم مقام وزارت علوم در دولت نهم یادآور شد: دانشگاه‌ها در دولت یازدهم یکسری اشکالات داشتند که مقام معظم رهبری هم تذکراتی را دادند به ویژه در بحث اردوهای مختلط ، اجرای کنسرت‌ها باچراغ سبز بعضی مدیران، فضای دانشگاه‌ها را به سمت و سوی لا ابالی‌‌گری سوق می‌دادند که تذکراتی داده شده و تا حدودی پیشگیری صورت گرفت، ولی بیش از این که بخواهیم انفعالی مراقب چنین تحرکاتی باشیم باید به فعالیت‌های ایجابی فرهنگی اهتمام ورزیم که خوشبختانه درحال حاضر معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد حرکتی ارزنده ای را بابرپایی دوره ها و اردوهای آموزشی برای فعالان فرهنگی آغاز کرده است که آثار و برکاتی رابه ارمغان خواهد آورد، من فکر می کنم برای اساتید علاقمند هم برپایی کارگاههای فرهنگی ضروری است تااطلاعات آنها به روز شود و با آشنایی بیشتر با ظرائف کار فرهنگی و هنری بتوانند دانشجویان را که افسران جنگ نرم هستند در این نبرد تمام عیار فرماندهی کنند.

سید محمد حسینی تغییر مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی را مثبت دانست و عنوان کرد: با تغییر مدیریت ها این امیدواری در دانشگاه آزاد بوجود آمده که تحولی اساسی صورت گیرد و پسوند اسلامی دانشگاه آزاد به تدریج از شکل صوری به واقعی بودن گرایش پیداکند.

172 / 24

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار