آموزش «آی‌تی» را باید از مدارس شروع کنیم

دبیر هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه آموزش آی‌تی را باید از مدارس شروع کنیم، گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، آموزش فناوری اطلاعات از بخش آموزش شروع می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، غلامرضا کاتب دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش فناوری اطلاعات در بخش آموزش بسیار مهم است، اظهار داشت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید در بخش فناوری اطلاعات، رتبه دوم را در منطقه داشته باشیم.

وی افزود: پیش‌بینی کردیم سالی 8 دهم درصد نرخ اشتغال را افزایش دهیم؛ در سال 95 وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات توانست 100 هزار شغل ایجاد کند اما انتظار ما بیشتر بود.

کاتب اضافه کرد: دولت باید تلاش کند اهداف مجلس را در برنامه ششم توسعه محقق کند و تاکنون مجلس جلوتر و پیشگام‌تر از دولت پیش رفته است.

دبیر هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه به هیچ وجه اجازه تأسیس شرکت‌های دولتی و بزرگ شدن دولت را نمی‌دهیم، گفت: با این وجود مجوز شرکت انتقال ارتباطات بین‌المللی را صادر کردیم تا وزارت ارتباطات بتواند با این شرکت در بخش آی‌سی‌تی دنیا فعالیت کند و خدمات فنی و مهندسی را افزایش دهد.

وی ادامه داد: در احکام برنامه ششم توسعه، 39 ماده مرتبط با فناوری اطلاعات و 3 ماده اصلی به این موضوع پرداخته است اما تحقق برنامه در بحث فناوری اطلاعات موفق پیش نمی‌رود.

کاتب با بیان اینکه ما راهی برای رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری جز گسترش فناوری ارتباطات نداریم، خاطر نشان کرد: یک شرکت آی‌سی‌تی درآمدی معادل درآمد نفتی ایران دارد و باید برای رشد در زمینه فناوری اطلاعات، باید ریشه‌های ناکارآمدی را بررسی کنیم که یکی از این ریشه‌ها عدم آموزش صحیح در حوزه دانش‌آموزان است.

وی بیان داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، آموزش فناوری اطلاعات از بخش آموزش شروع می شود اما وقتی در حوزه آموزش و پرورش می‌خواهیم بحث فناوری را مطرح کنیم اولین معضل ما مسائل اجتماعی و فرهنگی است.

دبیر هیأت رئیسه مجلس گفت: چرا نمی‌توانیم فرهنگ کشور را درست کنیم که از سرمایه فناوری اطلاعات درست استفاده کنیم؟ از یک طرف نگاه ما این است که از مزیت فناوری اطلاعات استفاده کنیم و از سوی دیگر با معضلات فرهنگی و اجتماعی مواجهیم و راه‌حل آن آموزش دانش‌آموزان از ابتداست.

کاتب عنوان کرد: همان‌گونه که در بهره‌وری کل باید به سوی روان‌سازی سیستم اداری با استفاده از فناوری اطلاعات برویم، در حوزه آموزش و پرورش هم که یادگیری و یاددهی در آن یک طرفه است، باید از فناوری اطلاعات استفاده شود تا میزان بهره‌وری آن بالا برود.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم یادگیری را از درون کشور توسعه دهیم و معضلات فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی را کاهش دهیم باید آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه بدهیم.

دبیر هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تکلیف کردیم وزارت ارتباطات، روستاهای بالای 20 خانوار را تحت پوشش اینترنت ببرد، گفت: باید در بخش‌های سلامت، بانکی و کشاورزی برای تمام روستاها این فرصت را ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: استدعای ما این است که موضوع بهره‌برداری و آموزش آی‌تی را از مدارس شروع کنیم و یادگیری و یاددهی را با استفاده از فناوری های نوین 2 سویه کنیم.
706

کد خبر: 863416

وب گردی

وب گردی