روحیه پژوهشگری در عرصه جهاد علمی منجر به تولید فکر می‌شود

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه روحیه پژوهشگری از عناصر موثر در جهاد علمی است که ایده و فکر تولید می‌کند، اظهار کرد: این فکر کجا و در چه عرصه‌ای به وجود می‌آید؟ جایی به وجود می‌آید که ما نگاه تقلیدی را در مسیر مطالعات در دانشگاه‌ها کنار بگذاریم و مولد باشیم.

به گزارش ایسکانیوز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، با اشاره به مهم‌ترین عنصر جهاد علمی در کشور، اظهار کرد: روحیه پژوهشگری، مهم‌ترین عنصر در این عرصه است که باید در اساتید و دانشجویان ما وجود داشته باشد، یا به تعبیر دیگر، روحیه پرسشگری که پژوهش را حاصل می‌کند، در همه وجود داشته باشد، طبق فرمایش امیرالمومنین(ع) که می‌فرمایند: «کونوا نُقّادَ الْکَلامِ»؛ کلام مورد نقد و بررسی واقع شود.

وی ادامه داد: این کلام باید در عین حال بر اساس منطق، برهان و موازین کتاب و سنت بررسی شود و چرا که به لحاظ محتوا دین ما؛ غنی است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند آن وقت است که ایران می‌تواند مرجعیت علمی خود را در دنیا، به ویژه در جهان اسلام، به منصه ظهور برساند.

حجت‌الاسلام مختاری با بیان اینکه دانشگاه مذاهب اسلامی تلاش کرده در این عرصه گام‌هایی بردارد، گفت: دانشگاه مذاهب نیز در این راستا، الحمدلله قدم‌هایی را برداشته است و امیدواریم به توفیقات بیشتری دست یابد و جهاد علمی رخ دهد.

وی با اشاره به سه عنصر اصلی جهاد علمی که همانا دین، علم و آزاداندیشی است عنوان کرد: در کنار این سه عنصر، البته عناصر دیگر هم وجود دارند که به آن‌ها اضافه شود. در جامعه‌ای که روحیه پرسشگری وجود داشته باشد، این سه عنصر در آن حاکم است، آن هم کشوری مانند ایران، در چنین کشوری؛ علم تاثیر خاص خود را دارد، دین هم نقش محوری را داراست و آزاداندیشی هم در یک جامعه اسلامی مانند جامعه ایران، ستون فقرات انقلاب و نظام است و امروز می‌بینیم که اگر این آزادی و آزاداندیشی نبود، این حجم از مقالات و نقطه نظرات در رسانه‌ها و مجلات آکادمیک مشاهده نمی‌کردیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، ادامه داد: این سه باید در کنار هم باشند و یکی از عناصر موثر در جهاد علمی؛ روحیه پژوهشگری است که تولید ایده می‌کند، مقام معظم رهبری می‌فرمایند «تولید فکر»، تولید فکر کجا و در چه عرصه‌ای به وجود می‌آید؟ در آن وقتی که ما نگاه تقلیدی از این و آن را در مسیر مطالعات در دانشگاه‌ها کنار بگذاریم و مولد باشیم.

کد خبر: 863502

وب گردی

وب گردی