پیگیری حقوق شهدای منا و امور کنسولی نیازمند رایزنی‌های دیپلماتیک است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره وجود خلا در پیگیری حقوق شهدای منا، امور کنسولی و دستگیر شده‌های ایرانی در عربستان، گفت: سوئیس به جهت ظرفیت‌های موثر و تجارب روابط سیاسی و دیپلماتیکی حافظ منافع ایران در عربستان سعودی شد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص عهده‌دار شدن سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران در عربستان سعودی، گفت: روابط دیپلماتیک و روابط سیاسی بین ایران و عربستان سعودی از مدت‌ها پیش به طور کامل قطع بود در حالیکه پیگیری مسائل در زمینه حقوق کنسولی، شهدای منا، دستگیر شده‎‌ها، تجاوز به دو نوجوان ایرانی و مباحث منطقه‌ای به مجرای دیپلماتیک نیاز دارد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به نیازهای ارتباطی مذکور حداقل سطح مجرای دیپلماتیک تعیین دفتر حفاظت منافع دو کشور ایران و عربستان سعودی بود، همانگونه که سفارت سوئیس در آمریکا هم حافظ منافع ایران در است.

وی با اشاره به تعیین سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران در عربستان سعودی، افزود: کشورهای دیگری هم به عنوان گزینه حافظ منافع ایران در عربستان بودند اما با توجه به ظرفیت موثر سوئیس و تجربه روابط سیاسی و روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی سند همکاری با ایران امضا کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس مفاد سند تاسیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی و توافق میان ایران و عربستان، سوییس به طور متقابل حافظ منافع عربستان در تهران نیز شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ بر اساس گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان، عصر روز چهارشنبه "سند تاسیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی" توسط مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه و سفیر سوئیس در تهران به امضا رسید. بر اساس این سند، سوئیس حفاظت منافع کشورمان را در عربستان سعودی به عهده خواهد داشت.

منبع: خانه ملت

303

کد خبر: 863549

وب گردی

وب گردی