وظیفه حوزه علمیه تربیت نیرویی است که حافظ نظام اسلامی باشد

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به وظایف حوزه و رحانیت در مقابل نظام اسلامی، گفت: امروز وظیفه حوزه‌های علمیه و روحانیت تربیت نیروهایی است که بتوانند از نظام اسلامی حفاظت کنند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در مراسم سخنرانی خود با موضوع «وظائف متقابل حوزه و نظام در پرتو قانون اساسی» که ظهر امروز دوشنبه در حوزه علمیه ایت الله ایروانی(ره) برگزار شد با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی دینی است، گفت: این مساله در قانون اساسی تصریح شده است، اصولا موضوعی که امام(ره) در نظر داشتند حرکت بر مدار اسلام و رسیدن به یک نظام سیاسی بود که جامعه را بتواند در مسیر هدایت قرار دهد. این موارد با ایثارگری مردم محقق شده و پس از پیروزی انقلاب نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت و در اصول اولیه نظام موضوع دینی بودن نظام بیان شده است.

وی افزود: این مسیر مطلبی جدید نبوده است، پیامبر اکرم(ص) در زمان بعثت و هدایت جامعه اگر اقدام به تشکیل حکومت و به قول امروزی ها نظام سیاسی تشکیل دادند برای هدایت جامعه بوده است. لذا در مقدمه قانون اساسی وقتی مشاهده می شود می بینیم که ملت ایران براساس اسلام باید اسوه و نمونه باشند و البته این موضوع بر موازین اسلامی است.

کدخدای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برخی از کشورهایی که عنوان اسلامی دارند در قانون اساسی آنان چگونگی التزام به اسلام را بیان ندارد، در قانون اساسی ما به عقائد اسلامی و از طریق روش با اجتهاد علمای جامع الشرایط مطلب بیان می شود، اینطور نیست که فقط صحبتی از اسلام باشد.

وی ادامه داد: امروز در رسانه‌ها به اصل چهارم قانون اساسی توجه نمی‌شود، قوانین و مقررات می گوید باید مسائل منطبق بر موازین اسلامی باشد و راه آن از مسیر فقهای شورای نگهبان است، این اسلامی بودن از سوی قانون اساسی تبیین شده است.

سخنگوی شورای نگهبان، اظهار داشت: آن تئوری نظام اسلامی که امام(ره) زنده کردند در قانون اساسی بیان شده است، آنجایی که اصل دوم و چهارم را بیان داشته اما یک نگاه کلان دارد که اگر نظام اسلامی بخواهد شکل گیرد تئوری آن مارکسیست و دیگر موارد نبوده و تئوری آن از ولایت فقیه برآمده است. به طور مثال داریم دادستان، رئیس دیوان عالی کشور و رئیس قوه قضاییه باید مجتهد عادل باشند.

وی تاکید کرد: اگر یک نظام اسلامی بخواهد شکل گیرد باید به یک منبعی متکی باشیم که این کارشناسان و خبرگان اسلامی را پرورش دهد. سرچشمه زاینده ای که ما تحت حوزه های علمیه می شناسیم وظیفه پرورش دارد.

«حوزه های علمیه آن مسیر اسلامی سازی جامعه را از صد اسلام آغاز و ادامه می دهند، مواقعی که حکام تلاش کردند حوزه ها را نابود کرده و مسیر روحانیت را تغییر دهند را شاهد بودیم، می بینیم در دوره پادشاهان قاجار کشور رها شده بوده و یک هرج و مرج شدیدی در کشور حاکم بود در نهایت تئوری کودتای 1299 بیان شد.»

عضو حقوقدان شورای نگهبان، افزود: دیدیم در دوره کوتاه رضاخانی در واقع حکومتش در مقابل روحانیت ایستاد، چون آرمان های الهی وجود داشت روحانیت توانست خود را نگه دارد و پس از آن حرکت عظیمی را امام(ره) ایجاد کردند و پیشرو این حرکت روحانیت بوده است.

وی تصریح کرد: در یک چنین جامعه‌ای طبیعتا ما نیازمند نیروی اسلامی هستیم، نیاز داریم حوزه همان مواردی همچون استقلال به این معنا که متکی به دولت نباشیم را حفظ کند، امروز که حکومت اسلامی داریم باید حوزه در حفظ و استمرار حکومت گام بردارد. وظیفه حوزه ها و روحانیت امروز تربیت نیرو است برای جایگاه هایی که برای حوزه در قانون اساسی بیان شده است. وقتی به فقهای جامع شرایط در قانون اساسی بیان شده است این فقها در حوزه های علمیه تربیت می شوند.

*هدایت به ابزار نیاز دارد و ابزار حکومت است

کدخدایی با اشاره به وظیفه حوزه هال علمیه، گفت: این حوزه علمیه بود که امثال امام خمینی(ره)، علامه طباطبائی(ره) و ملاصدرا و صاحب جواهر در آن تربیت شده اند، هدایت به ابزار نیاز دارد و ابزار آن حکومت است که با ایثارگریهای فراوان ایجاد شده است. امروز حوزه ها باید حرکت کنند تا افرادی همچون شهید مطهری و شهید بهشتی تربیت شود.

*باید مراقب بود تا گرفتار دین سکولار نشویم

وی افزود: هدایت جامعه با قبل از انقلاب مقایسه شود ملاحظه می کنیم که بسیاری به دین توجه نداشنتد، امام(ره) حفظ حکومت را بسیار مورد توجه داشتند. باید به این توجه داشت که نکند ما گرفتار دین سکولار شویم، به نماز و روزه خود توجه کنیم اما به حکومت کاری نداشته باشیم، برخی در گذشته مدعی بودند حوزه نمی تواند در مسائل اقتصادی ورود پیدا کند، سوال می شود سالها می گذرد از بیان فقهای گذشته، آیا این مسائل برای حفظ در ذهن است و نباید وارد جامعه شود و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد؟

وی افزود:پس از نهضت امام خمینی(ره) آیا امروز فقط وظیفه روحانیت فقط درس خواندن است؟ خیر، تهذیب نیاز است.

کدخدایی با اشاره به ویژگی های روحانیت، گفت: روحانیت همیشه ضدظلم بوده است، خط سیر روحانیت ضدیت با ظلم بوده است، ضذفساد بودن، آمر به معروف و ناهی از منکر، حضور در خط اول مبارزه با دشمن، مبارزه با بی قانونی، درکنار مردم بودن از جمله ویژگی های روحانیت است. امروز که حکومت اسلامی که شکل گرفته وظیفه روحانیت صدها برابر شده است، درس باید جدی گرفته شود و حضور در عرصه های سیاسی نیز نیاز و ضرورت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سخنانی را رهبری برای روحانیت و دیگر موارد بیان می کنند. موضوع انقلابی بودن انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن بسیار مهم است، انقلابی بودن به گذشته مربوط است ولی انقلابی ماندن با افراط و تفریط فرق می کند، یعنی خوب درس بخوانید و خوب در جامعه حضور داشته باشید، اگر این مسائل را سرلوحه خود قرار دهیم به این می رسیم که روحانیت در دوران حکومت اسلامی به درستی وظائف خود را انجام می دهد.

منبع: فارس

303

کد خبر: 863738

وب گردی

وب گردی