صادرات بیش از 300 میلیون دلاری فرش دستباف به کشورهای خارجی/ ثبت 29 منطقه جغرافیایی فرش دستباف در جهان

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه بیش از 300 میلیون دلار فرش دستباف به کشورهای خارجی صادر شده است، گفت: در شش ماهه ابتدایی امسال هم بنابر اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران این روند افزایشی همچنان ادامه دارد و امیدواریم که شتاب بیشتری بگیرد.

حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص بازار فرش دستباف ایران اظهار کرد: هم اکنون بازار فرش ایران علی رغم همه تنگناها و گرفتاری ها رو به بهبود است.

او ادامه داد: روند کاهشی که صادرات فرش دستباف ایران در سال گذشته داشت تقریبا متوقف شده و روند افزایشی جایگزین آن شده است که این روند روبه بهبود و مناسب است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: هم اکنون متوسط صادرات 300 میلیون دلار است و با متوسطی که در دو دهه قبل حدود 500 میلیون دلار داشتیم فاصله دارد اما مهم این است که این 300 میلیون دلار در سال گذشته به 359 میلیون دلار تبدیل شد و در شش ماهه ابتدایی امسال هم بنابر اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران این روند افزایشی همچنان ادامه دارد و امیدواریم که شتاب بیشتری بگیرد.

او با اشاره به اینکه فرش ایرانی دو دسته بازار دارد گفت: یکی بازار فرش‌های سنتی و قدیمی که از دیرباز مشتری فرش دستباف ایرانی بودند و فرش دستباف در سبک زندگیشان حضور دارد و دوم بازارهای جدیدی که به تازگی فعالان فرش‌ها به بازار ایران ورود پیدا کرده اند.

کارگر افزود: کشورهای اروپایی، آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوئیس، کشوهای منطقه خاورمیانه، کشورهای عربی، لبنان، کویت، قطر، امارات و در شرق آسیا ژاپن و در قاره آمریکا خود آمریکا از بازارهای سنتی ما هستند.

او تاکید کرد: کشورهایی مانند آمریکای لاتین مثل برزیل در شرق آسیا، کشوری مانند چین که روزگاری رقیب ما بود و امروز مشتری فرش ایرانی است. همینطور افریقای جنوبی و روسیه بعنوان بازارهای جدید ایران به شمار می‌رود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: لازم است بگوییم بذری که در افکار عمومی پرورش دادیم و اینکه فرش ایرانی مدام توسط کشورهای خارجی کپی رایت می شود واقعیت امر چنین نیست نه اینکه طرح و نقش ما کپی نمی‌شود اما حجمی که در افکار عمومی تصور می شود نیست. نکته دوم اینکه ما اقدامات بازدارنده زیادی انجام دادیم برای نمونه وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی امکان ثبت طرحها و نقوش فرش‌ها به نام پدیدآورندگان آثار فراهم کرده است و هر طراح و نقاشی می تواند طرح خودش را به نام خودش به ثبت برساند. اتفاق دیگر ثبت مللی مناطق جغرافیایی فرش است تا به امروز 47 منطقه جغرافیایی فرش دستباف ایران با همکاری مرکز ملی فرش ایران و سازمان ثبت به ثبت ملی رسیدند و از بین این 47 منطقه 29 منطقه ثبت جهانی شدند.
402

کد خبر: 863784

وب گردی

وب گردی