ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس موجب شفافیت مالی می‌شود

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گوید هیات مدیره این صندوق با ورود به بورس موافق هستند و معتقدند بورسی شدن این مجموعه سبب ایجاد شفافیت می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در نشستی که در نمایشگاه بانک بیمه و بورس کیش برگزار شد گفت: در حال حاضر نزدیک به ۶۵۰ شرکت در بورس و فرابورس تهران پذیرفته شده و فعال هستند، از این رو یکی از اهداف و اولویت های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان نیز ورود شرکت های تابعه به بورس است. هیات امنای و هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان و همچنین مدیران شرکت های تابعه در راستای درخواست فرهنگیان عضو، با بورسی شدن شرکت ها در راستای درخواست اعضا مبنی بر افزایش شفافیت، محاسبه ارزش افزوده و افزایش سیستم های نظارتی، موافق بوده و در این مسیرتلاش می کنند.

نیکدل در پاسخ به این سوال که چه تعداد از شرکت‌های تابعه موسسه وارد بورس یا فرابورس می شوند؟ اظهار کرد: در طول دو دهه گذشته برخی از شرکت های تابعه موسسه از جمله شرکت ماشین سازی اراک، بانک سرمایه و شرکت ایران ارقام در بورس پذیرفته شده و فعال هستند. بنابراین در گام بعدی و در یک اقدام اساسی، موضوع ورود چهار شرکت-هلدینگ جدید مطرح شده است که با ورود این شرکت ها به بورس و فرابورس، عملا بخش عمده شرکت های تابعه موسسه، بورسی خواهند شد.

او توضیح داد: بر این اساس، هلدینگ پتروفرهنگ به عنوان هلدینگ انرژی و پتروشیمی موسسه و همچنینیکی از شرکت های تابعه آن یعنی پتروشیمی مروارید، بورسی خواهند شد که این به معنی بورسی شدن کلیه شرکت های فعال در این گروه است.

این مقام مسئول افزود: مقدمات ورود بیمه معلم نیز آماده شده است تا این شرکت نیز به جمع شرکت های بیمه ای فعال در فرابورس بپیوندد تا بتواند به جایگاه واقعی خود در صنعت بیمه کشور دست یابد. همچنین شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران به شرکت زیر مجموعه آن یعنی بازرسی مهندسی ایران با ورود به بورس می تواند برای فعالیت در عرصه بین المللی خیز بزرگی بردارد.

نیکدل افزود: همچنین تصمیم داریم از سایر نهادهای مالی بازار بورس و سرمایه همچون صندوق زمین و ساختمان استفاده کنیم. بنابراین در این زمینه مقدمات تشکیل صندوق زمین و ساختمان برای یکی از پروژه های ساختمانی شرکت ساختمانی معلم در حال انجام است.

او در پاسخ به اینکه آیا صندوق ذخیره فرهنگیان به یک هلدینگ بورسی تبدیل می شود؟ گفت: منظور از حضور صندوق ذخیره فرهنگیان در بازار بورس، ورود شرکت های تابعه و دارایی های آن به بازار سهام بوده و ورود خود موسسه به بورس (با توجه به ماهیت شخصیت حقوقی آن) موضوعیت ندارد.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به اینکه پیامدهای بورسی شدن شرکت های تابعه موسسه چیست؟ توضیح داد: ورود شرکت های تابعه به بورس به معنای تصمیم گیری برای فروش سهام نیست و میزان عرضه سهام در زمان ثبت در تابلوی بورس، تنها در چارچوب مقررات بورس و به میزان نسبت سهامداری خواهد بود. با این حال، ورود به بورس و فرابورس منافع و مزایای زیادی برای شرکت های تابعه، صندوق ذخیره فرهنگیان و در نهایت معلمان به عنوان صاحبان موسسه دارد.

نیکدل در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید منظور شما از مزایای بورسی شدن شرکت ها برای اعضای موسسه چیست؟ گفت: یکی از خواسته های فرهنگیان عضو، دریافت سهم الشرکه واقعی خود در زمان بازنشستگی است. در این راستا، محاسبه ارزش افزوده دارایی های موسسه و ارزش روز این دارایی ها، یکی از مطالبات بحق و همیشگی فرهنگیان عضو موسسه بوده است که به رغم تلاش هایی که برای محاسبه آن انجام شده، موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است. از این رو به نظر می رسد تنها راه دائمی تحقق این موضوع، ورود شرکت ها به بورس است.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: یکی دیگر از دلایل ورود شرکت ها به بورس، نیاز به نقدینگی مناسب برای پرداخت ماهانه سهم الشرکه بازنشستگان در مبالغ کلان است. حضور شرکت های تابعه صندوق در بازار سهام، موجب افزایش نقدپذیری دارایی‌های صندوق شده و این توانمندی می تواند موسسه را در ایفای تعهدات خود بیشتریاری نماید. علاوه براین، فروش دارایی ها در بازار سهام موجب شفافیت بیشتر و جلوگیری از تضییع حقوق فرهنگیان عزیز خواهد شد.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه ورود به بورس چه اندازه در شفاف سازی صورت های مالی شرکت ها ی تابعه موثر است؟ گفت: یکی دیگر از نتایج مثبت ورود شرکت های تابعه به بورس، افزایش نظارت بر این مجموعه است. یکی از بهترین راه های جلوگیری از تکرار مباحث حول و حوش صندوق، قرار گرفتن موسسه و شرکت های تابعه در اتاق شیشه ای بورس است که صاحبان موسسه می‌توانند در هر زمان به نظارت بر سرمایه و دارایی خود بپردازند. البته این بدان معنی نیست که فضای بازار بورس ایران مشکل ندارد، اما در مقام مقایسه باید بپذیریم که شفافیت صندوق در شرایطی که شرکت های تابعه و دارایی های آن در بازار سرمایه باشند در مقایسه با شرایط کنونی، بیشتر خواهد شد.

او درباره روند بورسی شدن شرکت های تابعه گفت: به رغم همه مشکلات و چالش هایی که بر سر راه شرکت‌ها برای ورود به بورس وجود دارد، ما معتقدیم که بورسی شدن موسسه و شرکت های تابعه برای اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان نه تنها در حال حاضر بلکه در آینده نیز تنها راه برون رفت از مشکلات و تضمین منافع اعضا خواهد بود، بنابراین همه تلاش خود را برای تسریع حرکت در این مسیر به کار خواهیم گرفت و مطمئنا با همکاری مسئولین بورس، موفق خواهیم شد.

نیکدل درباره هدف از حضور موسسه و شرکت های تابعه در نمایشگاه بورس و سرمایه گذاری کیش گفت: امروز صندوق ذخیره فرهنگیان با حجم منابع و دارایی‌هایی که در اختیار دارد، از فعالان مهم بازار سرمایه ایران است و موفقیت بیشتر آن منوط به داشتن یک همکاری سازنده با ارکان مختلف این بازار است. نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، امکان نزدیکی بیشتر بین بازیگران بازار سرمایه را فراهم نموده و حضور صندوق در این نمایشگاه می‌تواند فرصت مغتنمی باشد. از سوی دیگر، در شرایط کنونی و باتوجه به مسایل حاشیه‌ای صندوق، نیاز به برقراری این ارتباط بیش از پیش احساس میشود و از این‌رو تلاش می‌شود که از این فرصت حداکثر استفاده صورت گیرد.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به اینکه تسهیلات معوق بانک سرمایه چه ارتباطی با صندوق خیره فرهنگیان دارد؟ نیز توضیح داد: نحوه ارتباط موسسه و بانک سرمایه برای افکار عمومی و به ویژه فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت شفاف اطلاع رسانی شده است. بر این اساس، کل سهام شرکت های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان دربانک سرمایه به ارزش دفتری ٢١٨ میلیارد تومان و معادل حدود ۴۷ درصد از سهام بانک است که این رقم کمتر از پنج درصد دارایی ۴۴۱۶ میلیارد تومانی مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در اسفند ۱۳۹۵است.

نیکدل در پاسخ به این سوال که سهم هر کدام از اعضا از تسهیلات معوق بانک سرمایه چه میزان است؟ گفت: مطالبات بانک سرمایه(۸ هزار و یا ۱۳ هزار و یا هر رقم دیگری)، دارایی سهامداران موسسه نبوده و متعلق به سپرده گذران بانک است که در این رابطه با توجه به تعهد بانک مرکزی، نگرانی خاصی وجود ندارد. بنابراین در صورت بازگشت تمامی مطالبات این بانک، لزوما این ارقام به حساب فرهنگیان عضو موسسه واریز نخواهد شد. بنابراین افرادی که ادعا می کنند بازگرداندن مطالبات بانک سرمایه به معنی بازگرداندن این مبالغ به جیب فرهنگیان است کاملا اشتباه می کنند.

او درباره مقدار ارزش دفتری دارایی های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: در مجموع ارزش دفتری دارایی های موسسه شامل واریزی اعضا، واریزی دولت و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی۴۴۱۶ میلیارد تومان است. بر این اساس از ابتدای تاسیس موسسه تا پایان اسفند ۱۳۹۵ اعضای موسسه بیش از ۱۵۷۲ میلیارد تومان حق عضویت به حساب موسسه واریز کرده اند و میزان واریزی دولت فقط ۶۳۵ میلیارد تومان است.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان چه سودی برای اعضا دارد؟ گفت: در همین حال فعالیت های اقتصادی موسسه به سودآوری ۴۰۷۴ میلیارد تومانی انجامیده که نزدیک به دوبرابر جمع واریزی اعضا و دولت است. همچنین در طول ۲۱ سال گذشته، بیش از ۱۸۶۵ میلیارد تومان در قالب سهم الشرکه به حساب بازنشستگان واریز شده است. از این رو میانگین دریافتی فرهنگیان بازنشسته اخیرا به مرز ۱۰ میلیون تومان و بیشترین دریافتی نیز به بیش از ۲۵ میلیون تومان رسیده است. همانطور که بارها تاکید شده است دارایی های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در شرکت هایی سرمایه گذاری شده که به زمین چسبیده و اصولا قابل جابجایی و از بین رفتن نیست.

او افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت های تابعه در کنار سودآوری ناشی از فعالیت های اقتصادی، تاکنون بالغ بر ۳۴۰۳ میلیارد تومان خدمات رفاهی به فرهنگیان عضو در زمینه های تسهیلات مالی، تسهیلات بیمه‌ای، تسهیلات خرید خودرو و کالای لیزینگی، تسهیلات سفر و تسهیلات مسکن ارائه کرده اند.

نیکدل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نتیجه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به کجا رسیده است؟ نیز گفت: یکسال اخیر صندوق ذخیره فرهنگیان دوره پرتنش و پرچالشی را سپری کرد و به رغم اظهارات نسنجیده ای که بر فعالیت های اقتصادی این موسسه و منافع فرهنگیان عضو آن تاثیرات منفی برجای گذاشت، با این حال با مدیریت صحیح این جریانات و همچنین اعتماد سازی در میان فرهنگیان و شرکای اقتصادی موسسه، از آثار مخرب این اتهامات تاحدی کاسته شد اما سودآوری موسسه در نهایت تحت تاثیر قرار گرفت. در طول یکسال گذشته با خلط نابجای مطالبات بانک سرمایه با سرمایه معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان، تلاش کردند افکار عمومی و به ویژه فرهنگیان عضو موسسه را از موضوعات اصلی منحرف سازند.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: هیات اجرایی کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در طول یکسال گذشته قریب به ۱۰۰ هزار برگ سند از موسسه و شرکت های تابعه را بررسی کرده و همه ارکان موسسه با آنها همکاری لازم را داشته اند. بنابراین موسسه هیچ گونه نگرانی از بابت انتشار این اسناد ندارد و همواره از تحقیق و تفحص در راستای حفظ منافع فرهنگیان استقبال کرده اما انتشار ناقص و جهت دار این اسناد و اطلاعات را در راستای منافع اعضا نمی داند.

نیکدل افزود: اگرچه اعضای هیات تحقیق و تفحص نیز تعهد داده بودند که تا مشخص شدن نتیجه نهایی و برای جلوگیری از تبعات منفی هر گونه انتشار اطلاعات نامنسجم، از اظهارات و مصاحبه خودداری کنند اما بازهم برخی از این افراد عامدانه اقدام به انتشار اطلاعات دستچین شده، هدفمند و جهت دار به ویژه در ایام انتخابات ریاست جمهوری کردند. در نهایت هیات تحقیق و تفحص اعلام کرده اند که گزارش نهایی را تا پایان آبان ماه ۱۳۹۶ در صحن مجلس قرائت می کنند.

او در پاسخ به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان برای احقاق حق فرهنگیان چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: در کنار بررسی هیات تحقیق و تفحص، صندوق ذخیره فرهنگیان نیز پیگیر مطالبات بانک و سایر شرکت های تابعه بوده و به هیچ عنوان در زمینه حفاظت از منافع فرهنگیان کوتاهی نمی کند. در این راستا در طول یکسال گذشته ۱۳ مورد شکایت رسمی علیه بدهکاران صورت گرفته است.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به اینکه آیا همانطور که یکی از اعضای هیات تحقیق و تفحص می گوید سرمایه گذاری در شرکت پتروفرهنگ ضرر بوده است؟ اظهار کرد: بر خلاف ادعاییکی از نمایندگان مجلس در خصوص اینکه سرمایه گذاری در این شرکت پتروفرهنگ کلا ضرر بوده است، پتروفرهنگ یکی از هلدینگ های مهم پتروشیمی در کشور است که نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه در قالب شرکت های تولیدی پتروشیمی، پروژه های در دست اقدام و طرح های توسعه‌ای دارد.

منبع: مهر

401

کد خبر: 863859

وب گردی

وب گردی