ایران در پی مذاکره مجدد درباره هیچ بندی از برجام نیست

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ایران به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی در پی مذاکره مجدد در خصوص هیچ بندی از برجام نیست.

به گزارش ایسکانیوز؛ علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز در نشست خبری پیرامون اظهارات وزیر دفاع روسیه در دیدار با مقامات اسرائیلی که اعلام کرده ایران و حزب الله لبنان باید از جنوب سوریه خارج شوند، اظهار کرد: تا کنون چنین حرفی را نشیندم. نیروهای ایران و حزب الله لبنان فقط در جنوب سوریه نیستند بلکه در همه جای سوریه حضور دارند؛ البته این حرف را دولت روسیه هم تایید نکرده و احتمالا این مطلب را رسانه های اسرائیلی عنوان کرده اند.

وی در خصوص تمدید قانون کاستا علیه ایران که به مادر تحریم ها معروف است، گفت: کنگره آمریکا امروز می خواهد قانون کاتسا را تمدید کند؛ زمانی آمریکا بمب مادر تولید می کرد، از زمانی که آن ها بمب مادر تولید کرده اند تا الان که ایران توسعه یافته و به کشوری مقتدر تبدیل شده است، همه این موارد نشان از بی اثر بودن این «مادرهای بی ریشه» در اقدامات بنیادین ملت ایران که دفاع از هویت ملی و سرزمینی خودشان است نخواهد بود.

شمخانی در پاسخ به سوال درباره آینده تحولات اقلیم کردستان عراق با توجه به عقب نشینی حزب بارزانی تصریح کرد: اقلیم کردستان، مردم کرد دوستان و برادران تاریخی و تمدنی و مذهبی ما هستتد. همیشه مردم ایران بهترین برای همه اکراد بودند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ما تلاش کردیم از برگزاری این همه پرسی جلوگیری کنیم چرا که به سود آن ها نبوده و نیست اما متاسفانه آقای بارزانی به یک سری اطلاعات غلط که ریشه از اینکه چه پایگاه اجتماعی در اکراد عراق دارد، همه پرسی را انجام داد که این همه پرسی در مناطق جنوبی اقلیم کردستان با کمترین استقبال مواجه شد.

وی اظهار کرد: از قبل با بارزانی نصیحت شد که این کار به نفع ملت کرد و حتی شخص شما نیست که ادامه دهید اما متاسفانه آقای بارزانی گوش نکرد و منجر به انشقاق در مردم کُرد شد و چاره ای ندارد جز اینکه حاکمیت اقلیم کردستان که از نظر زمانی هم پایان یافته است تحویل بدهد.

شمخانی در پاسخ به سوالی مبنی بر امنیت آب به خصوص در مرزهای شرقی کشور بیان کرد: برخی از چالش های آب ناشی از عدم استفاده بهینه در منطقه است. قسمت عمده آن عدم همکاری افغانستان و قسمتی از آن ضرورت تامین آب از دریای عمان است که همه این برنامه ها مورد توجه ما قرار دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص مذاکره مجدد بر سر برنامه موشکی و برجام گفت: ایران ضمن اینکه در عمل ثابت کرد در عمل پایبند توافق صورت گرفته است و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم هشت مرتبه آن را تایید کرد، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی در پی مذاکره مجدد در خصوص هیچ بندی از برجام نیست و در خصوص مسائل دفاعی هم، تحت هیچ شرایطی مذاکره مجدد نخواهیم داشت.

وی افزود: برنامه موشکی ایران موضوع پایان یافته ای است و بر اساس توان بومی خود، احتیاجات مان را تامین می کنیم.

شمخانی درباره مساله حصر تصریح کرد: زمانی که دلیل وقوع آن حل شود، دلیل آن هم روشن است که پس از انتخابات ۸۸ رخ داده است.

وی با بیان اینکه آنها هر کسی را که اراده کنند می توانند ببینند، گفت: واژه حصر واژه درستی نیست؛ این آقایان مد نظر شما در حصر نیستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان خاطرنشان کرد: اخیرا آقای کروبی درخواست کرد که آقای دوستی را ببیند و انجام شد.

منبع: مهر

کد خبر: 864005

وب گردی

وب گردی