صادرات نفت ایران به روسیه افزایش یافت

صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی برای سومین ماه متوالی به لطف خرید بیشتر چین و کره جنوبی افزایش یافت و به روزانه 1.9 میلیون بشکه رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از رویترز، صادرات نفت ایران به آسیا در ماه سپتامبر برای سومین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین رقم از ماه مارس رسید. افرایش خریدهای چین و کره جنوبی این رشد را رقم زد.

آمارهای دولتی و رهیابی نفتکش‌ها نشان داد چین، هند، کره جنوبی و ژاپن ماه گذشته میلادی اندکی بیش از 1.9 میلیون بشکه در روز نفت از ایران خریدند که 5.1 درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. صادرات نفت ایران به آسیا در ماه سپتامبر به نسبت ماه آگوست نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است.

هنوز خریدهای نفتی مشتریان آسیایی ایران از بالاترین رقمی که در اوایل سال 2017 و سال گذشته ثبت شد، کمتر است.

یک فرد آگاه به بارگیری محموله‌های ایران گفت واردات مشتریان آسیایی از ایران که بخش عمده ای از صادرات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد احتمالا در هفته‌های آینده کاهش می‌یابد؛ همانطور که در ماه اکتبر نیز محموله‌های نفت ایران برای این منطقه به کمتر از 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

صادرات نفت ایران به چین در ماه سپتامبر نزدیک به 60 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت و به حدود 784 هزار بشکه در روز رسید اما نسبت به ماه آگوست کاهش داشت چراکه پکن در این ماه بیشترین رقم ماهیانه از سال 2006 را از این خریده بود.

خرید نفت کره جنوبی نیز نزدیک به یک چهارم افزایش یافته است و به اندکی بیش از 504 هزار بشکه در روز، بالاترین رقم در 5 ماه گذشته رسیده است.

اما صادرات نفت ایران به هند در این ماه یک سوم کاهش یافته و به روزانه 415 هزار و 400 بشکه رسیده است.

ژاپن نیز در ماه سپتامبر بیش از 30 درصد خرید نفت از ایران را کاهش داده و به حدود 216 هزار بشکه در روز رسیده است.

منبع: فارس

402

کد خبر: 864036

وب گردی

وب گردی