هشدار سازمان غذا و دارو درباره مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها

 کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو هشدار داد: مصرف خودسرانه دارو بخصوص آنتی بیوتیک ها به ویژه در موارد بروز سرماخوردگی ، موجب قوی شدن باکتری ها می شود؛ در نتیجه دارو های موثر برای این باکتری ها، اثر خود را از دست می دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ، نوشین محمد حسینی افزود: حال و هوای روزهای پاییز به گونه ای است که به دلیل ناپایداری هوا و سرد و گرمی پیاپی و تغییر پوشش، موجبات بروز سرماخوردگی، بیشتر فراهم می شود ؛ بنابراین پیشگیری از ابتلا به بیماری سرماخوردگی، اقدام مهمی برای حفظ سلامت در این فصل به شمار می رود.
وی ادامه داد: عطسه، گلودرد، آبریزش بینی، سردرد و اشک ریزش از علائم سرماخوردگی است و متاسفانه عده ای با مشاهده این علائم، بدون مشورت پزشک اقدام به مصرف دارو می کنند غافل از اینکه مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک ها منجر به مقاومت دارویی خواهد شد.
وی به مردم توصیه کرد : هنگام بروز علائم بیماری به پزشک مراجعه و داروهای خود را از طریق نسخه پزشک دریافت کنند.
محمدحسینی یادآور شد: کامل کردن روند درمان با آنتی بیوتیک ها با تجویز پزشک از مقاوم شدن میکروب ها جلوگیری می کند.
به گزارش ایرنا ، متخصصان مربوطه پیش از این اعلام کرده بودند که 85 درصد عفونت های فصلی، ویروسی است و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد اما متاسفانه گاهی پزشکان نیز برای این بیماری ها، آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

705

کد خبر: 864060

وب گردی

وب گردی