ضرورت توسعه شبکه حمل و نقل ریلی کریدور "جنوب - غرب"

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه کریدور حمل و نقل ریلی "جنوب – غرب" را شبکه واحدی می دانیم ، گفت : برای شتاب بخشیدن به حمل و نقل ریلی در منطقه لازم است همه عوامل کند کننده و موانع موجود شناسایی و رفع شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سعید محمدزاده در اجلاس گروه کاری حمل و نقل بین المللی در کریدور خلیج فارس "جنوب – غرب" با اشاره به اهمیت و تاثیر این کریدور در توسعه حمل و نقل کالا در منطقه افزود: امیدوارم مذاکرات کشورهای عضو کریدور "جنوب – غرب" توسعه حمل و نقل ریلی را در منطقه درپی داشته باشد.


او با بیان اینکه هدف اصلی ما افزایش مبادله کالا و ترانزیت در منطقه است ، گفت : مدیریت تعرفه در زمان های مختلف و اصلاح برخی فرآیندها می تواند به جذاب شدن استفاده از کریدور "جنوب – غرب" همچنین توسعه ترانزیت و توسعه فعالیت شبکه حمل و نقل ریلی کمک کند.


محمدزاده به تشکیل شرکت های مشترک حمل و نقلی میان کشورهای عضو کریدور اشاره کرد و افزود : مشارکت دادن بخش خصوصی و تشویق آنها برای توسعه حمل و نقل بار از ابتدا تا انتهای کریدور می تواند به جذابیت بیشتر این شبکه حمل و نقلی کمک کند ضمن اینکه ایجاد سازمانی برای پیگیری و رفع مشکلات مرتبط با کریدورمی تواند به حضور موثرتر بخش خصوصی کمک کند.


مدیرعامل راه آهن گفت: با همکاری جمهوری آذربایجان گام های خوبی در جهت فعال سازی خط ریلی "آستارا – آستارا" برداشته شده است و امیدواریم در آینده نزیک نخستین قطار کانتینری در این مسیر به حرکت درآید.


محمدزاده افزود : امیدواریم عملیات اجرایی بخش پایانی کریدور راه آهن "قزوین – رشت" در کمتر از 3 ماه آینده به پایان برسد و تا پیش از پایان سال شبکه برای شروع فعالیت در اختیار راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.


او گفت: احداث قطعه "رشت – آستارا" باتوجه به تفاهم انجام شده با جمهوری آذربایجان بزودی آغاز خواهد شد.

ایران در حمل و نقل ریلی پلی غیر قابل جایگزین در منطقه است

مدیر عامل راه آهن گفت : جمهوری اسلامی ایران پل ارتباطی غیر قابل جایگزین در منطقه برای اتصال کریدور حمل و نقل ریلی "جنوب - شمال" و رقیب بسیار ارزشمند برای ارتباط ریلی کریدور "جنوب - غرب" است.


سعید محمدزاده در حاشیه اجلاس گروه کاری حمل و نقل بین المللی در کریدور خلیج فارس "جنوب – غرب" در گفتگو با خبرنگاران افزود : برای ارتباط کشورهای آسیای جنوب شرقی ، هند ، جنوب چین ، روسیه ، کشورهای اسکاندیناوی و کشورهای شمال اروپا مسیر بسیار جذاب و ارزشمندی داریم که عبور از ایران بخش قابل توجهی از این مسیر را تشکیل می دهد.


او گفت : باید تلاش جدی برای فعال سازی این کریدور داشته باشیم ، این کریدور با عبور از ایران ، آذربایجان ، گرجستان ، دریای سیاه و اوکراین اتصال خیلی ارزشمندی را بین جنوب و مرکز اروپا خواهد داشت و می توانیم از طریق ایران با کشورهای شرق خزر و
شرق روسیه ارتباط داشته باشیم.


محمدزاده افزود : موقعیت ایران به گونه ای است که ما می توانیم از بارهای ترانزیت و عبور این بارها استفاده های زیادی ببریم ، در سال های اخیر در راه آهن تلاش زیادی کردند که بتوانیم از این کریدورها نهایت استفاده را ببریم.


او گفت : امیدواریم با فعال شدن این کریدور بخش مهمی از بارهایی را که از جنوب شرق آسیا به سمت اروپا جابجا می شود از این کریدور حمل کنیم و جلسه کارشناسی امروز و فردا با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی ادامه خواهد داشت.


محمدزاده افزود : در مورد سازمان کریدور به تصمیم رسیدیم و امروز بحث های کارشناسی بود و تمام تلاش ما پیگیری نظام فعال سازی و تشویق استفاده از این کریدور است .


مدیرعامل راه آهن گفت : ایجاد ظرفیت ترانزیت 30 تا 40 میلیون تن بار از طریق شبکه حمل و نقل ریلی تا سال 1400 از خاک ایران پیش بینی شده ، که قابل دسترسی است .


او گفت : مسیر جنوب به شمال از طریق دریا یک مسیر طولانی است که حمل بار از این طریق 45 روز تا 55 روز یا 2 ماه به طول می انجامد ، اگر این بار از مسیر ایران ترانزیت شود می تواند 14 روزه طی شود و نیز کریدور جنوب به غرب از طریق دریا 40 تا 50 روز طول می کشد در حالی که از ایران 15 روز یا حداکثر 3 هفته به طول می انجامد.


محمدزاده شرط شروع فعالیت کریدور "جنوب - غرب" را همکاری نزدیک کشورهای عضو دانست و افزود : این ظرفیت اکنون فراهم است و هماهنگی کشورها مهم است که تصمیم کشورها گرفته شود و جلساتی را با بهره برداران برای شروع کار داشتیم و قرار است در هند با صاحبان کالا برای صادرات و واردات کالا رایزنی کنیم و در مرحله اول سایتی برای کریدور تعریف کردیم که متاضیان می توانند به آن مراجعه و اطلاعات لازم را دریافت کنند.


او گفت : بنا داریم در سال 2018 از کریدور "جنوب - شمال" سهم قابل ملاحظه ای از ترانزیت بار را در اختیار بگیریم و اکنون بین هند و اروپا سالانه 5 میلیارد دلار بار جابجا می شود و در کف و وضعیت حداقلی می توانیم در مرحله نخست 10 درصد از این بار را از مسیر ایران عبور دهیم.


محمدزاده افزود : در کریدور جنوب شمال هم 7 میلیون تن بار جابجا می شود که حداقل 50 درصد از این ترانزیت را می توانیم داشته باشیم اما به دلیل نظام های تعرفه ای ، ناهماهنگی کشورهایی که در این کریدور قرار داشتند و آماده نبودن زیرساخت ها این مهم اتفاق نیفتاد.


او گفت : در آستارا در حال ایجاد بارانداز برای تسهیل استفاده از این مسیر هستیم و با نزدیک شدن به زمان بهره برداری شبکه ریلی قزوین - رشت بخش قابل توجهی از این شبکه در دست استفاده خواهد بود که ما می توانیم برای سالهای آینده ارقام قابل توجهی در نتیجه استفاده از این کریدور بدست بیاوریم .


محمدزاده افزود : براساس گزارش کارشناسان درصورت فعال شدن کریدورهای "جنوب - شمال" و جنوب - غرب" می توانیم سالانه 1 تا 2 میلیارد دلار درآمد ارزی پایدار برای کشور داشته باشیم.


او گفت : ظرفیت جابجایی 12 میلیون تن بار در دو کریدور یاد شده وجود دارد و با توجه به بار موجود امکان جابجایی حداقل 20 میلیون تن از این مسیر در سال 97 وجود دارد اما خیلی موضوع ها وجود دارد که باید حل شود.


محمدزاده افزود : باید نظام هماهنگی میان کشورهای عضو را حل کنیم چون وقتی از یک کشور به کشور دیگر که وارد می شویم یکسری هماهنگی ها در مسیر ها و مقصدها داریم ، باید صاحبان کالا از این کریدورها با سرعت عبور کنند ، سرعت و زمان برای آنها جذاب باشد و قیمت و تعرفه موضوع جذابی است و باید قیمت ها را به دریا که از مسیرهای جذاب است ، نزدیک کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

401

کد خبر: 864245

وب گردی

وب گردی