همکاری های بین المللی با همسایگان در مورد آب های مرزی / بازنگری سدسازی ها و طرح های انتقال آب روی میز وزیر نیرو

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه صرف اتکا به انتقال آب راهگشای مشکلات موجود در این حوزه نخواهد بود، گفت: ما امروزه در شرایطی هستیم که نباید غفلت کنیم از سایر روش‌ها و شیوه‌های که بتوانیم به وسیله آن این مایع حیاتی را بهتر از آنچه که در شرایط فعلی عمل می‌کنیم مورد استفاده قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا اردکانیان پس از آیین تودیع و معارفه وزیر نیرو که با حضور معاون اول رییس جمهوری در وزارت نیرو برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: اتکای صرف به بحث انتقال آب، راهگشای ما نیست.

او در پاسخ به این سوال که آیا علاوه بر سدسازی ها، در طرح های دیگری از جمله انتقال آب نیز بازنگری می شود؟ گفت: در برنامه تقدیمی به نمایندگان مجلس، یک سرفصل به موضوع بازنگری و بررسی طرح ها اختصاص داده شد؛ طبیعت مسایل آب با توجه به فقدان قطعیتی که در ذات آن وجود دارد، مستلزم این است که هر از چندی به اتکای آمار و اطلاعات جدید، تصمیم گذشته خود را بازنگری کنیم.

اردکانیان افزود: زنجیره اتفاق ها مانند کاهش تلفات و استفاده از پساب به شکل سالم، ابزارهایی است که به ما در استفاده بهینه آب کمک می کند.

وزیر نیرو گفت: با در نظر گرفتن همه این راهکارها، اگر با اجماع به این نقطه رسیدیم که برای مصارف شرب به انتقال آب نیازمندیم، این روش نیز در دستور کار قرار می گیرد.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه وی به منظور استفاده از توانمندی داخل برای توسعه صنعت برق در کشور، گفت: طبیعتا اولویت دولت نه تنها در وزارت نیرو بلکه در سایر بخش‌ها بر استفاده از توانمند داخلی متمرکز است؛ چرا که این سیاست نقش مهمی را در ایجاد اشتغال و به کارگیری ظرفیت‌های انسانی داخل کشور ایفا می‌کند.

او محدودیت منابع مالی را در صنعت برق موضوع تعیین کننده‌ای دانست و افزود: با توجه به اینکه صنعت برق ارتباط مستقیمی با تولید و توسعه در کشور و فراهم کردن آسایش مردم بر عهده دارد مسلما در این حوزه بایستی تمامی ابزار موجود را بکار بست. بنابراین ضمن تاکید بر استفاده از توان داخلی سعی خواهیم کرد تا بتوانیم از فرصت‌های که برای جذب سرمایه نیز فراهم می‌شود با رعایت اصول مورد تاکید دولت و قانون‌گذار بهره‌مند شویم.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه ادامه اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی با وجود تنگاهای مالی موجود برای این برنامه، گفت: با حمایت دولت به ویژه سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اقتصادی تلاش خواهیم کرد در این حوزه وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

اردکانیان تصریح کرد: در این رابطه نمایندگان مجلس نیز کمک کار وزارت نیرو بوده و خواهند بود و در آستانه فصل بودجه امیدواریم که با حمایت نمایندگان خانه ملت بتوانیم عملکرد بهتری در قبال اجرای طرح مهم احیا و تعادل بخشی داشته باشیم.

او تاکید کرد: منتها از این موضوع نباید بگذریم که نه تنها در بخش آب بلکه در بخش برق نیز ماموریت اصلی ما بایستی در ضمن پرداختن به طرح‌های توسعه بر روی موضوع مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف متمرکز باشد.

وزیر نیرو در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: ما اگر تمامی آب‌های کشورهای همسایه را نیز به داخل کشور منتقل کنیم اما وضعیت مصرف ما به همین منوال ادامه داشته باشد و یا اینکه برای بخش برق سرمایه‌گذاری کنیم اما تغییری در شیوه مصرف نداشته باشیم مسلما دیر یا زود باز در همین نقطه به شکل پیچیده‌تر قرار خواهیم گرفت.

اردکانیان تصریح کرد: طبیعتا باید در این زمینه فعالیت‌های دامنه داری شروع شود و با همکاری رسانه‌ها، متخصصان عرصه‌های علوم اجتماعی، ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و نمایندگان مجلس تلاش خواهیم کرد در زمینه مدیریت عرضه و تقاضا دستاوردهای خوبی داشته باشیم تا این صنعت به شکل پایدار برای سرویس دهی و ارائه خدمات در خدمت مردم باشیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه پرداخت‌های چند هزار میلیاردی وزارت نیرو، گفت: یک فصل از برنامه تقدیمی بنده به مجلس به موضوع مدیریت منابع مالی اختصاص دارد. ما ظرفیت‌های قانونی خیلی خوبی برای تامین منابع مالی داریم که نیازمند تدوین راهکارهای عملیاتی برای استفاده از چنین ظرفیت‌های مناسبی هستند و حمایت دولت و نمایندگان مجلس برای این بخش کار بسیار تعیین کننده است.

وزیر نیرو درباره مشکل آب های مرزی با ترکیه و افغانستان گفت: ما در صحنه جغرافیا از حیث تنوع موضوع آبهای مرزی و مشترک، یک کشور کم نظیریم؛ هم در پایین دست و هم بالادست رودها قرار داریم و هم امکان صادرات و واردات آب فراهم است.

او افزود: برای وزارت نیرو این یک فرصت است که روابط خود را با همسایگان تحکیم کنیم؛ در این مسیر از همراهی دستگاه دیپلماسی کشور و سایر دستگاه ها استفاده می کنیم.

اردکانیان گفت: همانطور که از گذشته این توفیق وجود داشته است که همکاری هایی را سازمان دهیم، این موضوع را به شکلی موثرتر دنبال می کنیم و بموقع، رسانه ها را در جریان قرار می دهیم.

اردکانیان همچنین در خصوص زمان تغییر مدیران وزارت نیرو، گفت: مسئله تغییر بسته به تعریفی است که ما از مدیر داریم به ویژه در بخش آب تمامی کسانی که در این حوزه به نوعی تاثیرگذار هستند به عنوان بخشی از چرخه و حلقه مدیریت به حساب می‌آیند. همه ما یعنی از شخص وزیر تا نمایندگان مجلس، مدیران وزارت نیرو و حتی خبرنگاری که در صحنه افکار عمومی حضور دارند بخشی از مدیریت این حوزه به شمار می‌روند و ما نیز در دوره جدید تلاش خواهیم کرد بهترین افراد را برای مجموعه انتخاب کنیم.

وزیر نیرو به موضوع تجدیدنظر در پروژه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در برنامه تقدیمی سرفصلی به موضوع بازنگری و بررسی طرح‌ها اختصاص پیدا کرده است. طبیعت مسائل آب با توجه به عدم قطعیتی که در ذاتش وجود دارد مستلزم این است گاهی به اتکای آمار و اطلاعات به هنگامی که در اختیار ما قرار می‌گیرد تصمیمات حال و گذشته را مورد بازنگری قرار دهیم.

او خاطرنشان کرد: معتقدم نه صرف انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر تمامی مسائل نقطه دوم را حل خواهد کرد و نه صرف عدم انتقال آب مسائل نقطه نخست و مبدا را حل ‌می‌کند.

اردکانیان عنوان کرد: استفاده بهینه از آب، افزایش راندمان، کاهش تلفات و استفاده از پساب به شکل سالم جزو روش‌ها و ابزاری است که ما را کمک خواهد کرد تا از منابع موجود خود استفاده بهینه کنیم. البته با در نظر گرفتن تمامی این ابزارها اگر با اجماع به این نقطه برسیم که برای مصارف شرب نیازمند انتقال آب هستیم طبیعتا این موضوع نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

402

کد خبر: 864313

وب گردی

وب گردی